fbpx

איך להגן על הבת שלי?

איך להגן על הבת שלי?

אמא מודאגת פנתה אל פורטל “עשר פלוס” בבקשת עזרה להתמודד עם בתה בת ה-16, המסתירה את העובדה שהיא נמצאת בקשר עם בחור מבוגר ממנה

שלום רב,

הבת שלי מסתירה ממני שהיא בקשר עם בחור בן 21. היא שתפה את אחיה וטענה שהוא רק ידיד. אני חוששת שהיא הולכת ומתדרדרת, ומשתמשת בסמים ובאלכוהול, אבל היא לא משתפת אותי. כשניסיתי לשים לה גבולות, היא לא ישנה בבית.

האם קשר עם בחור בן 21 חוקי? ואיך אפשר להגן עליה?

תודה, אמא מודאגת

תשובתן של מדריכות ההורים יונית ואורלי – יחסים טובים כדרך חייםהדרכת הורים ויעוץ משפחתי.

שלום אמא,

בישראל נקבע כי גיל ההסכמה הוא 16 שנים. מתי הסכמתם של קטין או קטינה רלוונטית למרות גילם? נדרש שתתקיים מחשבה פלילית שהיא היסוד הנפשי בעבירות מין. כלומר, על הנאשם לדעת את החוק ואת האיסור במעשה. עם זאת, בנסיבות מסוימות לנאשם תהייה הגנה: במידה והנאשם קיים עם קטין פעילות מינית מתחת לגיל ההסכמה כי סבר שגילו מעל הגיל כאמור, והוכיח כי עשה מאמצים לוודא את גילו. על פי ההוראות המופרטות בחוק העונשין, אדם לא יישא באחריות פלילית אם ביצע מעשה שאילולא ידע את אמיתות הדברים היה נושא באחריות.

הסכמתם של קטין או קטינה רלוונטית על אף גילם, במידה וגילם קרוב יחסית לגיל האדם עמם קיימו פעילות מינית, וזאת במידה והמעשה לא היה בגדר עבירה או שסווג כעבירה פחות חמורה. החוק קובע כי הפרש הגילים לא יעלה על 3 שנים בין הנאשם לקטין או לקטינה, והמעשים בוצעו בהסכמה במהלך יחסי חברות רגילים ללא ניצול של הנאשם את מעמדו.

אבל בנוסף לכל האמור ברמת החוק עצמו, יש להבין את הצורך של הנערה למרוד. יש לנהל עמה שיח ולהבין מה קורה לה ומה היא עושה, והאם היא אכן “עושה מרצונה”. אנחנו פחות מאמינות שזה צריך לקרות במאבק של כוח, אלא יותר בשיח מכבד ושוויוני. יש לחשוב האם זה השיח הקיים בבית ואם כן – מדוע היא חשה צורך לשקר.

לכן חשוב לנו להדגיש כי בכדי לנהל את התקופה הקשה הזו של גיל ההתבגרות, רצוי שההורים יהיו ביחסי תקשורת מלאה הכוללת הכלה של מצבים קשים, מתוך הבנה והכרה שהנערה שגידלו עד היום עושה תהליך של היפרדות בשביל להיות עצמאית.

נכון שיש מצבים רבים המפחידים את ההורים, אבל עדיף לדעת מה קורה מאשר להיות ממודרים לחלוטין ממה שעובר על המתבגרת (על כל צרותיה וענייניה). יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שלעיתים, ובסופו של יום, המתבגר רק מתנסה. ההגנה על הנערה תהיה רלוונטית אך ורק עם הוריה יוכלו להקשיב לה ולהכיל אותה, גם ברגעים שבעיניהם היא חצתה קו אדום.

ללמוד להיות הורה למתבגר זה תהליך שאינו פשוט. מקוות שעזרנו קצת, ומאחלות בהצלחה

יונית ואורלי

בני מדוכא ומוטרד מהמיניות שלו

איך נעודד ילדים למעורבות חברתית ואקטואלית?

כמה דברים חשובים שכדאי שתדעי לפני שאת מחליטה לקיים יחסי מין

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.