fbpx

נפתלי בנט, זה תלוי בך

נפתלי בנט, זה תלוי בך

למרות שיש את כל המשאבים ואת כל האפשרויות, משרד החינוך בוחר להזניח את ההורים ולהותיר אותם, ואת המורים, חסרי אונים מול האתגרים שעומדים בפניהם. הגיע הזמן לשנות את המצב

נפתלי בנט היה איש תעשייה מבריק. לאחר שהוא עשה אקזיט, הוא החליט לפנות לעשייה ציבורית, משום שהוא יודע – ובצדק – שבדרך הזו אפשר להשפיע על החיים במדינה החשובה שלנו.

גם אני הייתי איש תעשייה מוצלח, כמוהו עשיתי אקזיט והחלטתי לתרום הרבה כסף והרבה זמן לנושא חינוכי חשוב – תחום ההורות והמשפחה. התחום הזה כולל לא מעט אספקטים, כמו העצמה הורית, חיזוק הדרכה וכישורים ויצירת קשר מיטבי בין הורים לבתי הספר.

בארץ יש את כל התשתיות על מנת לקדם את הנושאים האלו ולהנגישם להורים, וישנן המלצות מפורטות והצעות מתווה להטמעת נושא ההורות והמשפחה ברמה לאומית. ישנם אלפי מנחות ומנחי הורים מוסמכים, וכל ההמלצות כבר הוגשו על ידי מיטב המומחים, בהם מהאקדמיה הישראלית למדעים ומומחים בינלאומיים. עם זאת, ישנם מעט מאוד משאבים שמוקצים לטובת הנושא, ועוד יותר גרוע מכך – ומר בנט יודע זאת – אנחנו לא נמצאים במגמת שיפור, אלא דווקא במגמת הידרדרות.

מלחמה יום יומית

אין ולא יהיה ויכוח שהתחום חשוב ושהכלים המקצועיים קיימים. ובכל זאת כרגע יש מספר נמוך להחריד של מרכזי הורים פעילים בארץ, וגם הם פועלים רק בזכות ראשי רשות מאמינים וחזקים, מנהלות שלקחו את זה כמשימת חיים, או יזם חברתי שמנסה לשפר ולהוכיח היתכנות (כי ככה עובדים בתעשייה מר בנט- נכון?). כל אלו מתנפצים מול נחשולי הממסד המנפצים.

בניגוד למשאבים, הצרכים של ההורים נמצאים בעלייה מתמדת. הילדים נולדים וגדלים למציאות שבה האתגרים של ההורים גדולים פי כמה מהאתגרים שהיו לפני 30 שנה. הטלפון והתקשורת הפכו את התחרות על תשומת לבם של הילדים לתחרות קשה ומאתגרת כבר מהגיל הרך. ההורים חסרי אונים כי אינם יודעים איך להתנהל. אני מתייחס להורים “נורמטיביים”, לא לאוכלוסיות רווחה עמוסות אתגרים קשים ואמיתיים, אלא להורים ומורים שקמים כל בוקר למלחמה. מלחמה לעבור את היום בשלום, מלחמה לשפר הישגים ולעלות בדירוגים, שאין ויכוח על חשיבותם.

בנוסף, התוקפנות וחוסר הסובלנות שלנו כישראלים מתגברת כל העת, וזה משפיע על האלימות המילולית והפיזית של התלמידים ושל ההורים, שנמצאת בעלייה מטרידה. לכן אין פלא שמורים ומנהלים מתייאשים ורוצים לעזוב את המערכת, למרות שבאו עם מוטיבציה ענקית.

ההורים נמצאים נמוך מאוד בסולם החשיבות במשרד בחינוך. שנים של משא ומתן מייגע ומדמם הפכו את ארגוני ההורים לגופים שדואגים רק לנושאים כספיים, לאיומים וליתרונות ספציפיים ולא כוללניים. חובת משרד החינוך להבין שההורים הם חוליה מובילה בקשר עם התלמידים. אסור לתת להורים צעקניים לנצח את כלל הציבור השקט והחשוב. שיפור האקלים הבית ספרי יבוא מתקשורת מיטבית ומקצועית בין מורים למנהלים ולהורים.

זה לא בשמיים

זה השלב שבו אנו צריכים לקבל את הסיוע מהמדינה. ההורים מנהלים את מלחמת הקיום ומנסים לפסוע בין הטיפות. המדינה, ומשרד החינוך בראשה, יכולה לשדרג את חייהם של המורים ואת חיינו, ההורים, בענק ובעלות נמוכה יחסית. זה לא משאלות לב! זה מוכח במחקרים אקדמיים חובקי עולם ומאומצים במדינות רבות.

למרות כל התיאורים הפסימיים שלי, אני חש שיש שעת רצון וחלון הזדמנויות. במשרד החינוך יש היום שר שיכול להתגאות, ובצדק, ביכולתו להחליט, לקבוע יעד ולהניע את המערכת לעמוד בו. גם מנכ”ל משרד החינוך מנוסה ביצירת מהפכות ושינוי. יש למועצה הציבורית, להורים ולגופים נוספים את כל הידע ואת כל המקצועיות. הנה רק כמה דוגמאות למה שאפשר וצריך לעשות:

  • הנחיית הורים מקצועית בגישות מגוונות המותאמות להורה, לצרכיו, יכולותיו ורצונותיו.
  • יצירת כתובת יישובית להורים ללמידה, דיון וחשיבה בנושאי הורות וחינוך- שיתוף פעולה מנצח בין משרד החינוך למרכז השלטון המקומי.
  • פיתוח קואליציית ארגונים חברתיים ומקצועיים למען העצמת ההורים וההורות.
  • הטמעת נושאי הורות בהכשרות ובהשתלמויות של אנשי מקצוע וחברה ביישוב.
  • בניית צוות היגוי ארצי המשותף למשרד החינוך, מרכז שלטון מקומי, מועצת ההורים הארצית וכל גורם נוסף שייבחר בקפידה.

מה נקבל אם נושא ההורות יקבל שינוי כיוון חיובי?

  • הורים בעלי יכולת לסייע לילדיהם מהלידה ועד בגרות.
  • תקשורת משודרגת בבית, שמבטיחה שינוי עצום בתא המשפחתי ומפחיתה משברים.
  • הצבת ההורים במרכז הבמה תייצר תקשורת חיובית, בונה ומבטיחה מול מוסדות החינוך, תוך הפחתה משמעותית של מתחים, התנהגות קיצונית ואלימות.
  • אפשרות של הורים לעזור לחבריהם המתקשים בפתרון בעיות יום יומיות.
  • הישגים לימודיים ושיפור תוצאות מוכח של התלמידים ומוסדות החינוך.

תהא השעה הזאת שעת רצון ומי ייתן שהרכבת החשובה הזו תתחיל לנוע בכיוון הנכון.

המחבר הוא חבר במועצה הציבורית להורים בישראל. תעשיין ופעיל כיזם חברתי בנושא הורות ומשפחה ביישובי הגליל במסגרת עמותת מת”ת – בשביל המשפחה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.