fbpx

אמא’לה, איזה פחד!

אמנם מרבית המתבגרים כבר לא פוחדים מהחושך או ממפלצות מתחת למיטה, אבל זה לא אומר שהם לא סובלים מפחדים ומחרדות. אז איך מתמודדים איתם?

יומיים-שלושה לפני תחילת שנת הלימודים, לפני היום הראשון בתיכון, התעוררה בתי בת ה-15 בבהלה, ואמרה שהיא לא מצליחה לנשום. היא התלוננה על קוצר נשימה ולחץ בחזה ולא הצלחנו להבין מה הבעיה. אלו היו ימים אחרונים של החופש הגדול, היא לא נראתה חולה, הרגישה מצוין במשך כל היום ובכל זאת פתאום היא לא הצליחה לנשום, ברמה כזו שהיא אמרה שהיא מפחדת להירדם כי היא  אולי תיחנק.

בבוקר התייצבנו אצל הרופאה, שאחרי בדיקה מהירה הודיעה לי שהילדה פשוט בלחץ מתחילת הלימודים. אחרי שיחות ועזרה מחברה טובה, שיחה עם התת מודע וטיפול NLP מהיר, הילדה נרדמה בשלווה והשקט חזר אל הבית. כך שאת השנה התחלנו בסופו של דבר ברגל ימין.

מי אמר שלילדים גדולים אין פחדים? הרי הם פוחדים מכל כך הרבה דברים, אבל הם לא משתפים מתוך מחשבה שאף אחד לא יבין, שאולי יצחקו עליהם או שאולי אם הם לא ידברו על הדברים, הם ייעלמו מעצמם. אבל זו בדיוק הבעיה עם הפחד – שהוא נשאר והרבה פעמים גם הולך ותופח לממדים שקשה לנו להכיל אותו ולהתמודד איתו.

אצל מתבגרים זה אפילו עוד יותר מסובך. מצד אחד הם עדיין צעירים ולא רואים את כל התמונה, בעיניהם החיים הם מאוד דרמטיים וכל דבר נתפס בצורה מאוד קיצונית. מצד שני, הם מרגישים בוגרים ואז לא כל כך נעים להם להודות שיש משהו שמפחיד אותם ולכן הם שומרים בבטן.

ממה המתבגרים פוחדים?

למתבגרים יש כמה נושאים שמהווים את המקור העיקרי לפחדים:

העניין החברתי. זה נושא שמאוד משמעותי בגיל ההתבגרות וסביבו יש המון פחדים – איך אני נראה? מה חושבים עלי? מה כולם עושים? רק שלא יצחקו עלי, רק שלא ירכלו. הלחץ מתגובות החברה והרצון להיות כמו כולם, מטריד מאוד את המתבגרים והופך לפחד מאוד משמעותי, שמוביל לעיתים לתוצאות עגומות. ילד חסר ביטחון שפוחד שיצחקו עליו או לא ישתפו אותו, עלול להיגרר לעישון, לסמים ולהתנהגויות שונות במטרה להיראות שייך.

התחלות חדשות. מעבר לחטיבת ביניים או לתיכון מעלה פחדים רבים אצל המתבגר. זה יכול לקרות ממש סמוך לתחילת השנה ולפעמים גם אחרי חופשה ארוכה, כמו סוכות או פסח, בזמן שהיו מנותקים מההווי הכללי.

הרצון להצליח או לא לאכזב. בין אם לאכזב את עצמי, ובין אם לאכזב את ההורים שלי. כך או כך, זה מוביל לחרדות גדולות אצל המתבגרים.

איך נזהה את הפחד?

לפעמים הפחד בא לידי ביטוי בכאבים שונים או במחלות שחוזרות ונשנות בזמנים כמו לפני בחינה, או לפני התחלה חדשה.

הימנעות של הנער/ה מללכת לביה”ס או למפגשים חברתיים, בין השאר על ידי תירוצים שונים ומשונים.

התכנסות של הנער/ה בתוך עצמו ובאופן כלי שינוי התנהגותי משמעותי.

וכמובן שלעיתים הילד פשוט בא ואומר “אני פוחד”.

אז איך מתמודדים עם הפחד?

  1. הכי חשוב – לא לבטל את הפחד! הוא אמיתי ומשמעותי ומאוד מאוד מאיים מבחינתם. לא להשתמש במשפטים כמו “שטויות, אין לך ממה לפחד…”, וגם אין טעם לדבר להיגיון שלהם. הם כרגע פוחדים וזה מה שמעסיק אותם.
  2. כדאי לברר מה מפחיד, לדבר על הפחד. לפעמים כשמדברים עליו הוא לא כל כך מפחיד. לפעמים כשמדברים על משהו בקול רם זה נשמע פחות מאיים.
  3. שיתוף. לפעמים יש פתרונות פשוטים שהילדים אפילו לא מודעים אליהם וברגע שהם משתפים ואנחנו כהורים יכולים לעזור, אז הבעיה נפתרת. לדוגמא, אם ילד מפחד להיכשל במבחן מהפחד שאבא שלו יכעס עליו או יתאכזב ממנו, וכשהוא מדבר על זה האבא מסביר לו שזה בסדר, ושהוא יאהב אותו בכל מקרה – הפחד יתגמד.
  4. לזכור תמיד לאהוב אותם ללא תנאים, ללא גבולות. הבית זה המקום המוגן שלהם והם צריכים לדעת שבו הם בטוחים, ושבו יקבלו אותם כמו שהם, לא יצחקו עליהם ולא יבטלו אותם, לא יזלזלו בפחדים שלהם ובכל מצב יאמינו בהם.

הכותבת היא מטפלת בשיטת NLP ודמיון מודרך לשיפור הביטחון העצמי בילדים. 052-4397776

האם אפשר למנוע הפצת מסרים של בני נוער מיניים ברשת?

מה גורם לבני נוער לפנות לסמים ואיך אנחנו יכולים למנוע את זה

ביקשנו מכם לשתף אותנו בעצות שהייתם רוצים לתת לילדכם המתבגרים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.