fbpx

העצות הכי טובות שתוכלו לתת לילדכם

העצות הכי טובות שתוכלו לתת לילדכם

ביקשנו מכם לשתף אותנו בעצות שהייתם רוצים לתת לילדכם המתבגרים. הנה הטובות שבהן, שכדאי לגזור, לשמור ולהעביר הלאה

 טלי אביאני, אמא לשניים (16.5 ו-9.5)  

ילד יקר שלי,

אני חוזרת על זה שוב,

למרות שכבר אמרתי,

כי זה חשוב,

ולפעמים אני לא בטוחה שאתה מקשיב,

אז אולי ככה,

בקריאה,

ולא ישירות,

תקשיב יותר.

הסרטים האלה שאתה רואה,

הם לא האמת.

זה לא ככה בחיים האמתיים,

במערכות יחסים.

הגוף שלו,

הגודל,

המראה,

הפרופורציות,

זה לא אמתי.

הגוף שלה,

הגודל,

המראה,

הפרופורציות,

זה לא אמתי.

הדרך שבה הם עושים סקס,

היא לא אמתית.

בחיים האמתיים

היא לא תמיד תרצה,

וזה לא אומר שהיא לא אוהבת אותך.

אתה לא תמיד תרצה,

זה לא אומר שמשהו לא בסדר אצלך.

בחיים האמתיים

אי אפשר להחזיק כל כך הרבה זמן,

אל תתאכזב מעצמך.

בחיים האמתיים,

זה לא רק סקס.

יש רגשות,

כואבים, נעימים,

זה משתנה.

בחיים האמתיים,

הסקס אינו עומד בפני עצמו,

יש חיים לפני

יש אחרי.

בחיים האמתיים

ככל שתהיו קרובים יותר,

פתוחים יותר,

כנים יותר,

כך זה ישתפר.

בחיים האמתיים

זה לפעמים נפלא

ולפעמים לא.

בחיים האמתיים

זה אחרת,

לא כמו בסרטים שאתה רואה.

אז אל תשווה ילד שלי,

זה קצת כמו סרט מדע בדיוני.

זו לא המציאות.

שלי גפן, אמא לשלושה (17 ו-14) מרמת גן

  1. האמינו בעצמכם וביכולות שלכם ואל תושפעו בקלות מכל תגובה לא נעימה ברשתות החברתיות. רק אתם יודעים מי אתם באמת ומה אתם שווים!
  2. תיהנו מגיל ההתבגרות, יש בו המון חוויות והתנסויות חדשות. תיהנו מהחופש לעשות מה שאתם רוצים כמעט בלי מגבלות ומחויבויות, אבל אל תתגרו בגורל או תסכנו את עצמכם או אחרים, כי חיים רק פעם אחת.

עינת זרגרי, אמא לשתיים (8 ו-6) מחולון

זכרי אהובה שרק את אחראית לאושר שלך, להצלחה שלך, לשמחה שלך. נכון, יש מסביב מלא מבוגרים, החל מהורים דרך מורים ועד לחברים, ולכל אחד מהם השקפת העולם שלו, עם זאת רק את חיה את חייך. אל תתני לציונים להגדיר אותך, או לתפיסת העולם של האחר להגדיר אותך. רק את שולטת ואחראית על החיים שלך. זכית לחיות בחופש בחירה – השתמשי בו בתבונה.

אלמה צ’לרו, אמא לשניים (22 ו-18) מנתניה

יש לי הרבה הצעות להעניק לילדי, אבל מה שהכי חשוב לי לייעץ להם זה להתאמץ ולהשקיע במה שחשוב להם. וזה לאו דווקא אומר להתאבד על מה שהם אוהבים, אלא לדאוג שלא יעבור יום בלי לגעת באיזשהו אופן במה שהכי אוהבים. הבנים שלי, לדוגמה, מאוד רוצים ליצור בתחום המוזיקה, אז אני שואלת אותם על בסיס קבוע “מה עשית היום בשביל זה?”.

שוב, זה לאו דווקא אומר שהם חייבים להוציא דיסק או להרים מופע, אלא מספיקה פעולה אחת פשוטה שקשורה לזה על מנת שיחושו מסופקים, כמו לנהל שיחה עם יוצר מוערך, לקיים פגישה עם מישהו שעוסק בתחום, לשמוע יצירה אחת שלא בפלייליסט הקבוע שלהם, לבחון ערך רלוונטי בויקיפדיה, להיכנס לחנות כלי נגינה וללמוד על כלי שלא מכירים, להתעניין “איך עושים” משהו בתחום, לקחת חלק בפרויקט מוזיקלי כזה או אחר (גם ללא שכר), או כל מה שבעיניהם מתחבר לתחום ובתנאי שהם מרגישים שהם היו צריכים להתאמץ קצת כדי שזה יקרה, שהם היו צריכים לעשות למען זה צעד נוסף וזה לא בדיוק קרה “על הדרך”.

לימור מתתיהו, אמא לשניים (13.5 ו-11.5) מיהוד

כשאתם בגיל העשרה, נדמה לכם שכל מה שקורה לכם עכשיו יקבע את גורלכם לעד. אבל למעשה, בהנחה שתגיעו לשיבה טובה (ולפי התחזיות רובכם תגיעו לגיל 100), עברתם כעשירית מחייכם, שזה אומר שעוד הולכים לקרות לכם כך כך הרבה דברים (נפלאים וגם קצת פחות) בכל חייכם, כך שגיל הנעורים ייראה כפינה קטנה כשתסתכלו אחורה. אז קחו הכל בפרופורציה!

אוהד פילובסקי, אבא לארבעה (13, 11, 3.5 ושנה) מהוד השרון

למרות שזה מאוד קשה, נסו לבנות לעצמכם “אי בודד” משלכם. מקום בו יהיה לכם את השקט ושבו תוכלו לעשות את הדבר שאותו אוהבים לעשות, כזה שלא קשור בעולם הדיגיטלי, ללא כל סוג של מסך קטן או גדול.

תחזרו לספרים ולעולם הדמיון, תנו לעצמכם לשקוע בעולם של מחשבות עצמיות, כאלה שמביאות לתובנות על כמה אתם באמת טובים ומוכשרים, מבלי שמישהו מדרג אתכם. תיצרו, תבהו בשמיים ותגלו צורות בעננים, תשחקו, תצחקו, תתעניינו.

נכון שאנחנו גדלנו באווירה אחרת, אבל לדעתי בשנים האחרונות איבדנו כולנו את ה”אני”. נשאבנו לעולם שמכתיב לנו את סדר היום שלנו, לפי הכותרות או התמונות שעולות בקצב מסחרר. אז תבחרו לכם שעה ביום שבה אתם פולשים לאי הבודד שלכם, ושם אל תתנו לאף אחד להפריע לכם – זה יהיה שלכם ורק שלכם.

איריס לוי מדרי, אמא לשלושה (23, 22 ו-15) מהישוב מתן

התמקד במה שאתה הכי טוב בו ותעצים את מה שאתה הכי אוהב. לשאוף, לשאוף ולשאוף ולא לוותר לעצמך, כי הכל תלוי בך! יש לך את כל המשאבים להצליח ולעשות הכל כולל הכל. את כל מה שתבחר. אתה בגיל הכי כייפי, שבו אתה יכול לבחור מה שבא לך ומה שתרצה לעשות בחיים. העתיד שלך בידך, ולכן זה הזמן הכי מתאים לעוף ולהצליח.

שגית הראל, אמא לשלוש (14, 10 ו-5.5) מעמק חפר

זה קצת מצחיק שאני זו שכותבת עצה, כי אני עצמי לא חובבת עצות. גם את לא. אז אני אתן לך עצה שאני נותנת לעצמי: הקשיבי.

הקשיבי למה שיש לאנשים לומר לך, ללמד אותך, וכן – להציע לך. קודם הקשיבי ואחר כך הקשיבי בתשומת הלב הגדולה ביותר למה שאומר לך ליבך לגבי מה שאמרו לך. חשבי האם העצה הזו מתאימה למי שאת? האם היא נכונה לך? אם כן – קחי אותה. ואם לא – מצוין גם כן. הכי חשוב להקשיב ללב. הוא יודע הכי טוב.

מדוע אני מעניקה דווקא את העצה הזו? שנים רבות לא הקשבתי לליבי. עשיתי מה שצריך גם אם הוא לא היה באמת הדבר המדויק לי. כעת אני יוצאת לדרך חדשה, בה אני מקשיבה לליבי, לעצמי, והכל מדויק יותר. ומאושר יותר. ההקשבה לעצמנו היא זאת שהופכת אותנו לאנשים מאושרים ושמחים יותר.

אסתר ליברזון נמר, אמא לשלושה (11, 10 ו-8) מכפר סבא

מגיל אפס אני מדקלמת לילדי בוקר וערב לשאול שאלות. שאלה, אצל רוב האנשים, היא גורם לבושה. בעת שאלת שאלה, אנשים מודים כי אינם יודעים מבלי להתרכז בעובדה שהשימוש בה רק יביא להם ליותר ידע.

ולכן, מאז שהם קטנטנים, אני מסבירה להם על מהות שאלת השאלות, על חשיבותן בחייהם ועל היכולת לפתח ביקורת על נושאים שונים, מהפשוטים ביותר ועד המורכבים. שאלת שאלות מבטיחה קידום אישי, אמונה בעצמך ויכולת התמודדות עם תופעות שונות במהלך החיים.

ג’ני אלימלך, אמא לשלושה (12.5, 9 ושנה) מנס ציונה

עמוד על דעותיך. אל תיגרר. כנער מתבגר אתה מגבש את ה”אני” שלך והחוויות שלך בשנות הנעורים ישפיעו גם על האדם הבוגר שתצמח להיות. החיים מזמנים לנו צמתי הכרעה בכל מיני נושאים, ועלינו להיות בעלי עמוד שדרה יציב על מנת לשמוע את הקול הפנימי שלנו ואת הרצונות העמוקים שלנו, מול כל הקולות האחרים שנשמעים ברקע. גם למבוגרים זה לא קל לעמוד על עקרונותיהם ולהישאר נאמנים לעצמם, אבל אני מאמינה שזה הכל עניין של אימון עצמי. ככל שתקדים להכיר את עצמך ותדע לפעול מתוך הבחירות הפנימיות שלך, גם אם הן דורשות אומץ, כך תגדל להיות אדם קשוב יותר ומחובר יותר לעצמו.

ברור לי שבחברת בני הנוער זו לפעמים משימה לא פשוטה כלל, לעמוד מול החברים ולומר “את זה לא”. אך בסופו של יום אנחנו מעריכים יותר ואוהבים יותר את האדם שנשאר נאמן לעצמו ולעקרונותיו ופחות את זה שהלך עם העדר. אל תהיה עדר. תהיה אתה.

רבע מכלל בני הנוער שולחים או מקבלים מסרים מיניים, האם אפשר למנוע את התופעה?

כמה טיפים שיעזרו לכם להוציא את המתבגר מהסלולרי ולהתחיל לתקשר

מחשבות על סליחה ועל כמה שהיא חסרה בחוויית ההורות שלנו

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.