fbpx

עם חרטות

עם חרטות

סקר חדש, שתוצאותיו נחשפו בכנס שנערך לפני מספר ימים בגבעתיים, ממחיש את חוסר היכולת להילחם במידע שעלה לרשת

לפני כמה ימים נערך כנס DELETE, אותו יזמו עיריית גבעתיים בשיתוף משרד המשפטים, UNICEF ישראל, פורום ועדי ההורים היישוביים ואיגוד מנהלי המחלקות לחינוך ברשויות המקומיות. הכנס עסק בנושא הכי בוער כיום בקרב בני הנוער והוריהם: הזכות להישכח והזכות לפרטיות ברשתות החברתיות.

הכנס היה ראשון מסוגו בישראל, ומטרתו היתה לחשוף מגמות הנוגעות לשימוש של ילדים ובני נוער ברשתות החברתיות ובירור זכויותיהם ברשת. למעשה, במדינות שונות ברחבי העולם כבר התייחסו לנושא. כך, למשל, בשנת 2014 ניתן פסק דין נגד גוגל ספרד הקובע כי לאדם יש את הזכות לדרוש ממנוע חיפוש למחוק תוצאות המתקבלות בחיפוש שמו, אם תוכנו של המידע התיישן. הרפורמה של איגוד האיחוד האירופי משנת 2015 מאמתת גישה זו, וקובעת כי הזכות לדרוש מחיקת מידע עומדת כל עוד שאין סיבה לגיטימית לשמור אותו. הרפורמה מתייחסת גם לקטינים, וקובעת כי זכותו של אדם לחזור בו מהסכמתו לשימוש בידע האישי שניתנה עת היה קטין, בתנאי כי לא יכול היה לדעת את השלכות מתן ההסכמה בעת הרלוונטית. אפילו בארה”ב חוקקו לאחרונה מספר חוקים המסדירים את הנושא.

בכנס השתתפו בכירים ממשרד החינוך, בהם הגב’ טובה בן ארי, מפקחת ארצית לזכויות הילדים והנוער במשרד החינוך; נשיאת בתי המשפט לשלום ולנוער הגב’ גלית ויגוצקי מור; ח”כ יעקב מרגי, יו”ר ועדת החינוך בכנסת; ח”כ  ד”ר יפעת שאשא ביטון, יו”ר הועדה המיוחדת לזכויות הילד בכנסת; ח”כ רויטל סויד, יו”ר השדולה למאבק באלימות ובריונות ברשת; ראש עיריית גבעתיים רן קוניק ומנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך, הגב’ חיה שיטאי.

עם חרטות

בנוסף, במהלך הכנס נחשפו תוצאות סקר שנערך בקרב בני נוער מגבעתיים במיוחד לאירוע, ובו בין השאר נמצא כי 34% מהצעירים מתחרטים על מידע שהם שיתפו על עצמם ברשת. עוד נמצא כי הוריהם של 15% מהעונים שיתפו ברשת מידע, תמונה או וידאו של ילדיהם, מבלי שהילדים ירגישו נוח בכך. עם זאת, רק 12.5% אמרו שהם ביקשו מהוריהם להוריד את המיידע הזה. 45% דיווחו שהם מחקו מהרשת מיידע לגביהם שהם כבר לא הרגישו בנוח איתו.

“חיוני לקיים הסדרה למחיקת המורשת הדיגיטלית של ילדים ובני נוער ברשת, בין אם על עצמם ובין עם אחרים, ככל שהדבר נתפס כמשובת נעורים, כדי שהמידע הזה לא יהיה נגיש לאנשים בעלי אינטרסים שונים, שיכולים להעיב על עתידם המקצועי והאישי של הילדים בעתיד”, אמרה בכנס טובה בן ארי, מפקחת ארצית לזכויות הילדים והנוער במשרד החינוך. “אם המדינה החליטה על מחיקת רישום פלילי ועבירות מסוימות, על אחת כמה וכמה יש למחוק תמונות שהתפרסמו על ידי ילדים והם לדיראון עולם היום, ולכן הזכות להישכח היא בעלת חשיבות מהותית”.

גם ראש עריית גבעתיים, רן קוניק, הסכים ואמר: “לילדים ובני נוער ישנה זכות לגלוש ולהעלות תכנים ולנו, כמבוגרים האחראיים, החובה להסדיר את זכויותיהם ולהגן עליהם מהאיומים והסכנות ברשת. כנס DELETE שיזמנו בשיתוף משרד החינוך, נועד לקדם את הנושא וליישר קו עם המדינות המתקדמות בעולם שכבר עוסקות בנושא והגיעו למסקנות והחלטות חשובות ביותר. אני מאמין שהכנס הוא רק יריית הפתיחה לדיון מעמיק וכמובן שגם להסדרת הנושא במסגרת החוקית”.

סקר שערך איגוד האינטרנט הישראלי מצא נתונים לא קלים על החשיפה של בני הנוער לתכנים מיניים

מה שעולה לרשת, נשאר ברשת

ספרה החדש של ליאת זלצר קורא לנו להפסיק לפחד מהטלפון הסלולרי

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.