fbpx

חשיפה יתרה

חשיפה יתרה

סקר שערך איגוד האינטרנט הישראלי מצא נתונים לא קלים על החשיפה של בני הנוער לתכנים מיניים ולפגיעות ברשת

איגוד האינטרנט הישראלי (ע”ר), ערך לקראת תחילת שנת הלימודים סקר שנועד לאפיין דפוסי התנהגות ברשת, בקרב בני נוער בגילאי 7-18 ובוגרים. מטרת הסקר היתה להמשיך ולהעמיד כלים להתמודדות עם פגיעות ובריונות ברשת, ועל פי התוצאות נראה שבהחלט יש לכך דרישה.

כצפוי, הסקר חשף תמונה לא כל כך ורודה בנוגע להרגלי הגלישה של הישראלים בכלל, ושל בני הנוער בפרט. כך למשל, 35% מבני הנוער דיווחו שהם חוו פגיעה כלשהי ברשת בשנתיים האחרונות – 16% מבני הנוער שנפגעו דיווחו שחוו שיימינג, 13% אחוז חוו פריצה לחשבון, 9% חוו הפצת תמונה מביכה או אישית, 6% חוו התחזות ו-5% חוו חרם. 17% מבני הנוער הודו כי השתתפו בפגיעה באחר ברשת.

עוד עולה מהסקר כי 5% מבני הנוער דיווחו שהעלו או שלחו תמונות חושפניות של עצמם; זאת לעומת 3% מהמבוגרים. 4% מבני הנוער הודו כי הם מחזיקים תמונות מיניות שלהם בסמארטפון, לעומת אחוז אחד בלבד בקרב המבוגרים. בנוסף, 34% מבני הנוער התחרטו על תכנים שהעלו או שלחו ברשת.

62% מבני הנוער שהשתתפו בסקר דיווחו כי נתקלו בתוכן מיני ברשת; 42% מתוכם, דיווחו שנתקלו בתוכן מיני בפעם הראשונה לפני גיל 12, ולא נמצא הבדל מובהק בין נערים ונערות בחשיפה לתכנים מיניים.

בנוסף לכל אלו, הסקר בדק גם את הרגלי הגלישה של הישראלים ומצא כי יותר מ-50% מהציבור – מבוגרים וצעירים – גולשים ברשת למעלה מארבע שעות ביום (58% מבני הנוער ו-51% מהמבוגרים). גם עבור מבוגרים וגם עבור בני נוער, האינטרנט משמש בעיקר לקשר עם חברים. מלבד זאת, בני נוער נוהגים לצפות בסדרות, לחפש מידע ולשחק, בעוד שהמבוגרים גם קוראים חדשות ועורכים קניות.

“האינטרנט הוא זירה של ידע והזדמנויות, והילדים מתמודדים עם רכישת מיומנויות המתאימות למאה ה-21, גם בהיבט החברתי”, הגיבה לסקר אורנה היילינגר, העומדת בראש המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט. “גילויים של בריונות ברשת, כמו שיימינג או הפצת תכנים פוגעניים, הן תוצר של ההתנהגות של בני אדם, וזו מראה של מציאות החיים שלנו. אנו קוראים להורים ולסגל המחנכים בבתי הספר להיות פעילים במרחבים בהם הילדים נמצאים, תוך הפגנת מעורבות והכרות עם המתרחש בהם – אך מבלי לפגוע באוטונומיה שלהם ובפרטיותם”.

גם יובל חלביה, יו”ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, התייחס לתוצאות הסקר ואמר: “הרשת היא מקום חיובי ויש לעשות בה שימוש למטרות חיוביות ולא להשתמש בה לצורך בריונות. על כן אני קורא לבני הנוער לעשות שימוש אחראי בגלישה האינטרנטית, ולהימנע מבריונות פוגענית ברשת. בשנה הקרובה, מערך מועצות התלמידים והנוער ברחבי הארץ ישים דגש ויחדד את המסרים על הפחתת הבריונות ושימוש נכון ברשת, נמשיך ונפעל דרך יוזמות שלנו ושיתופי פעולה שונים על מנת להפחית את אחוזי הקורבנות והבריונים ברשת. אני קורא לגורמים השונים במערכת החינוך ומערכת הביטחון לפעול ולהעצים את הרעיון והמטרות החיוביות ברשת תוך הסברת כללי הזהירות ברשת”.

בתוך כך, ב-25.9 יערוך איגוד האינטרנט הישראלי, בשיתוף מועצת התלמידים הארצית ומרכז הורשת, כנס ראשון מסוגו. את הכנס יובילו בני נוער, שיספרו על החוויות שלהם ברשת, מה מטריד אותם ואיך לדעתם ניתן להתמודד עם האתגרים הללו. לכנס יוזמנו מחנכים ומדריכים, יועצים, עובדים סוציאליים ואנשי אקדמיה מתחום החינוך, והוא פתוח לקהל הרחב. להרשמה כנסו ללינק.

במקביל לכנס, ולאורך כל השנה, המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי (ע”ר) מפעיל קו חם ללא עלות לסיוע בהתמודדות עם פגיעות ברשת. טלפון לפניות טלפונית או בוואטסאפ: 054-8858911, או בדוא”ל [email protected]

מתי זה באמת שיימינג?

מגמות במרחב המקוון

מה שעולה לרשת, נשאר ברשת

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.