fbpx

שיעור בהטרדה

שיעור בהטרדה

נערה שהצליחה להתמודד עם מטרידן ברשת בצורה מעוררת השראה, מלמדת את כולנו שיעור חשוב על הרשתות החברתיות והסכנות הטמונות בהן

ברגע שהילדים שלנו יוצאים מהבית לבדם, אנחנו מעניקים להם ביראת כבוד את הסמארטפון הראשון שלהם, והוא הופך להיות החוט שמחבר אותם אל הסביבה הבטוחה שלהם, אלינו. מכל מקום שהם יהיו בו, הם יוכלו  להתקשר אלינו, ואנחנו תמיד נהיה שם, להציל אותם.

אבל עם השנים, הילדים שלנו גדלים והופכים יותר מתוחכמים. זה מתחיל בקבוצות וואטסאפ ואחריהן מגיעות הרשתות החברתיות. פתאום הם חשופים לעולם, ועוד יותר פתאום, העולם נחשף אליהם. העולם מאוד אוהב בשר טרי: צעירים וצעירות עם עיניים בורקות ותמימות, עם נכונות להתאמץ בשביל דברים שחשובים להם – גם אם הדברים שחשובים להם הם עוד כמה עוקבים באינסטוש.

יש הורים שפותרים את הבעיה הזו באיסור חמור על הצטרפות לרשתות החברתיות, אבל אני חושבת שבעולם שלנו, ילדים צריכים להתנסות וללמוד איך להתנהל גם במצבים חלקלקים ולא נעימים. הם צריכים לדעת מה לענות, מתי לנתק מגע ומתי להעביר הלאה, לסמכות יותר בוגרת. ואנחנו, ההורים שלהם, צריכים להיות שם בשבילם בזמן ההתנסות הזו, לעורר את תשומת ליבם לנורות אזהרה שנדלקות, ללמד אותם להגיב, ולתת להם לפרוש כנפיים גם במרחב הווירטואלי, תחת השגחה והדרכה.

מחיר התהילה

בהתאם לתפיסה הזו שלי, לשני הילדים שלי יש חשבונות ברשתות חברתיות. לתמרה יש שלושה חשבונות אינסטגרם, שכל אחד מתמקד בנושא אחר. החשבון שהיא הכי אוהבת ומטפחת הוא חשבון האינסטגרם שלה שעוסק בריקוד, שהוא חלק חשוב מחייה. מסתבר שיש קהילה שלמה של רקדניות צעירות כמוה שעוקבות זו אחרי זו, מחמיאות, מעירות, מתפעלות ומעבירות ביקורת (בונה, בדרך כלל). זו דרך נחמדה להכיר נערות בנות גילה מכל רחבי העולם וללמוד על מקומות רחוקים וחיים אחרים.

באינסטגרם זה ידוע שככל שיש לך יותר עוקבים, את יותר בולטת. יש לא מעט אירועים, הגרלות ותחרויות שבעלי חשבונות אינסטגרם משתתפים בהם, ומי שיש לו יותר עוקבים הוא יותר נחשב. לכן, אחת המטרות באינסטגרם היא לקבל עוד ועוד עוקבים. הלחץ לעוקבים נהיה כל כך ממשי, עד שהיום אפשר אפילו לשלם לאתרים “שיקנו” אותם עבורך. לפני מספר שבועות, התברר לי שאפשר להגדיל את מספר העוקבים גם בדרכים יותר מתוחכמות.

יום אחד, קיבלה תמרה פניה מחמיאה מאנונימי שהבטיח לעשות ממנה כוכבת רשת. ההתרגשות היתה גדולה. חליפת המסרים בינה לבין מי-שזה-לא-יהיה תפסה תאוצה, והיא זכתה למחמאות רבות ולהבטחות להגדלה מאסיבית של מספר העוקבים שלה לאחר שמי-שזה-לא-יהיה יפרסם אותה בדפי האינסטגרם שלו, בעלי עשרות (ומאות!) אלפי העוקבים.

שיעור בהטרדה

לאחר כמה שעות של התכתבות נלהבת, האנונימי ביקש ממנה לשלוח לו תמונות, כדי להראות לו כמה היא גמישה. לשם המחשה הוא שלח לה דוגמאות לתמונות שכמוהן הוא רוצה שתצטלם, והיה מאוד ברור שמדובר בתנוחות בוטות.

שיעור בהטרדה

שיעור בהטרדה

תמרה הסתכלה, השתוממה, והודיעה לו בנימוס שזה לא יקרה. מי-שזה-לא-יהיה ניסה ללחוץ עליה לשלוח לו את התמונות והבטיח שלא יפרסם אותן, אלא הן יהיו רק כדי ״לראות כמה היא גמישה״. תמרה בכל זאת לא הסכימה והודיעה לא שלא תשלח כאלה תמונות, כי אמא שלה לא מרשה. החצוף ניסה לגרום לה לשלוח את התמונות, תוך הבטחות לעשרות אלפי עוקבים ואיומים שאם היא לא תשלח את התמונות, הוא יבטל את כל העניין. אבל למרות כל הלחצים, תמרה המשיכה לענות לו בנימוס אך בתקיפות, תוך עמידה על שלה. בסופו של דבר היא קיבלה את עצתי והפסיקה לענות לו.

שיעור בהטרדה

שיעור בהטרדה

אני כותבת את הפוסט הזה כי הוא יכול להוות שיעור לכל הילדים שיש להם סמארטפון ולהוריהם. אני גאה ביכולת של הבת שלי לעמוד על העקרונות שלה, בנכונות שלה להמשיך ולהסביר את עמדתה בלי להיכנע, בנימוס, באסרטיביות ובעקביות, וכל זאת כשאני לא לידה.

שיעור בהטרדה

אז דברו עם הילדים שלכם, ספרו להם מה קרה לתמרה, בדקו איתם איך לדעתם ראוי להגיב במצבים כאלו, הראו להם איך תמרה הגיבה, ועודדו אותם לעדכן אתכם על כל אדם זר שפונה אליהם. במיוחד חשוב להדגיש שהאנשים שאומרים להם ״לא לספר להורים״ הם אלה שהכי צריך להיזהר מהם.

כמובן שכל צילומי המסך שמופיעים כאן הם בידיעתה ובאישורה של תמרה.

הכותבת היא , פסיכולוגית ואמא לשני בני נוער

פרויקט מיוחד של “עשר פלוס” יחד עם איגוד האינטרנט הישראלי, מביא סיפורים מהחיים של נפגעי אלימות ברשת

האינטרנט כחבל תלייה: על הגבול המטושטש בין חופש הביטוי להסתה ואלימות

אי אפשר להמשיך להיות כל היום מול המסכים, ואי אפשר בלעדיהם. מה עושים?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.