fbpx

החופש לגדול

shutterstock_224126890

לקראת החופש הגדול ההורים והמשטרה נכנסים ל”כוננות קיץ”, מתוך החשש שילדים משועממים ימצאו עניין בפעילות מסוכנות ומסכנות. אבל במקום להיכנס להיסטריה, אפשר גם לראות את התמונה המלאה, ולהחליט שהחודשיים הקרובים הם דווקא הזדמנות לצמיחה

תקופת הקיץ בכלל והחופש הגדול בפרט נחשבת לתקופה מלחיצה בקרב הורים רבים ובעיקר הורים למתבגרים. בגילאים בהם הקייטנה כבר לא רלוונטית, ובילוי עם סבא וסבתא לא בא בחשבון, מוצאים עצמם בני הנוער במשך למעלה מחודשיים בחיפושים אחרי אטרקציות, גם במהלך היום ובעיקר בשעות הלילה. אחד החששות של ההורים לקראת החופש הגדול הוא משעות הפנאי הרבות שיהיו לילדים המתבגרים, אותם ימלאו בשינה במהלך היום וברביצה בגנים הציבוריים ובמרכזי הבילוי בלילה. כמו כן, ככל שעולה הגיל, החשש של ההורים גובר, כיוון שלמתבגרים יכולות גדולות יותר הן מבחינה כלכלית והן מבחינת ניידות. בכך, פוחתת באופן משמעותי יכולת הבקרה והפיקוח של ההורים, ורמת החרדה עולה בהתאמה.

לאור ה”היסטריה ההמונית” לקראת החופש הגדול, אני מבקש להפנות זרקור לנקודת מבט קצת אחרת, שרואה בחופשה הזדמנות ולא “כוננות”. אין הכוונה כאן להתעלם מהסיכונים האורבים לבני הנוער בתקופת הקיץ, אלא לנסות לאזן מעט את התמונה עם כמה נתונים אחרים לגבי בני נוער בחופש.

נוער עובד

בני נוער רבים בוחרים לעבוד בחופש הגדול. כדאי לדעת שלעבודת בני נוער ישנה משמעות גם מעבר להכנסה כספית, או הפגת השעמום. מסמך מפורט שפורסם בשנת 2008 על ידי מרכז המחקר והמידע בכנסת, מדווח על מחקר שנערך בקרב בני נוער עובדים בישראל. במחקר נמצא כי עצם ההתנסות בעבודה נתפסת כמעודדת תהליך של התבגרות, שכן היא כרוכה באימוץ התנהגויות הנקשרות לתפקידו של מבוגר בחברה. בנוסף, היציאה של בני נוער לעבודה עשויה להוות הזמנות נהדרת להורים ליצר ולהעמיק את הדיאלוג בנושאים מהותיים, כגון אחריות, גבולות, נורמות והתנהלות עם כסף. לבסוף, ניתן להניח כי בני נוער עובדים יעסקו פחות בהתנהגויות מסוכנות, אם כי קשר זה אינו חד משמעי.

התבטלות או התנדבות

אולי קשה להאמין, אבל גם בתקופת החופש הגדול אלפי בני נוער מתנדבים בפרויקטים שונים ברחבי הארץ. סביר להניח שמתבגרים העסוקים במהלך היום בפעילויות התנדבות, שחלקן קשות ומאתגרות לא פחות מעבודה בשכר, יגיעו לשעות הערב כשהם רצוצים ועייפים, ויוותרו על החוויה של שהיה ממושכת בגינות ובפארקים עד לשעות הקטנות של הלילה. אתר החדשות Ynet ריכז בעבור בני הנוער וההורים את מגוון האפשרויות להתנדב, ונראה כי כל מי שחפץ בכך ימצא את ההזדמנות המתאימה לו לתרום ולהירתם. כמובן שהתנדבות בני נוער גם היא הזדמנות נהדרת לחיזוק הדיאלוג בין הורים למתבגרים, על ערכים ומושגים כגון נתינה, מחויבות, כבוד ועזרה לזולת. היתרון של התנדבות במהלך החופש הגדול כה רב, עד שישנם הורים שמוצאים דרכים יצירתיות לעודד את ילדיהם להתנדב. בכתבה שפורסמה בגלובס על תרבות הפנאי של ילדים ומתבגרים במהלך החופש הגדול, מסופר על זוג הורים שהציעו לילדם בן ה-13 להתנדב בקייטנה והם (ההורים) ישלמו לו בתמורה 25 שקל ליום. תודו שזה מקורי.

חופש גדול סכנות גדולות, האמנם?

בכתבה שפורסמה באתר Walla  ביוני 2015 צוטטה ד”ר סוזי בן-ברוך, לשעבר ראש מדור נוער במשטרה: “נצפתה עלייה קבועה בפשיעת נוער במהלך חודשי הקיץ, בשיעור של כ-15%-20%”, וציינה עוד כי “חלק נכבד מהעבירות קשור גם בצריכת אלכוהול מופרזת”. זו ההזדמנות של ההורים לשיח ברור וחד משמעי עם המתבגרים, בנושאים כגון גבולות, נורמות ואפילו חוקים, בכדי לסמן יחד איתם את הקווים האדומים.

אולם לצד הנתונים הללו, שאין חולק כי הם משמעותיים ומבוססים, מתקבלת תמונה מעט שונה כאשר בודקים את אחד המדדים לבחינת התוצאות של התנהגויות סיכון, והוא היפגעות בני נוער וילדים. כך למשל, מתברר כי בחודשים יולי אוגוסט לא חלה עליה בפניה של ילדים ובני נוער לחדרי מיון, ואף מדובר במספרים נמוכים באופן משמעותי מהחודשים אפריל, מאי, ספטמבר ואוקטובר (על פי דו”ח המועצה לשלום הילד, נכון לשנת 2013). בנוסף, גם הנתונים של “ארגון בטרם” לבטיחות ילדים, המתייחסים לשנים 2011-2014, מצביעים על כך שהרוב המכריע של מקרי המוות (חס וחלילה) של מתבגרים במהלך חודשי הקיץ הם תוצאה של טביעה או תאונות דרכים, ולא כתוצאה מאירועי אלימות (מכה/חבלה) או שתיית אלכוהול (הרעלה).

הקייטנות יכולות לסכן את חייהם של ילדים אלרגיים

התוכנית שתעזור לבני נוער לעבוד באופן הוגן

מדברים על זה – סיפורים מהחיים של נפגעי אלימות ברשת

השקט שאחרי ולפני הסערה

נכון, בשבועיים הראשונים לחופש הגדול, בערך עד לאמצע יולי, תחול עליה דרמטית בהפרעות מנוחה, בהתגודדויות בני הנוער בפארקים ובגינות ובפניות של התושבים למוקד העירוני. אולי יופיעו גם כמה כתבות בעיתונים על בני נוער שיכורים, קטטה בגן שעשועים, או וונדליזם של בוגרי תיכון משועממים שרצו לנקום במורים. אבל מהחצי השני של חודש יולי ועד לשבוע האחרון של אוגוסט, גם לבני הנוער כבר ימאס מהרביצה חסרת המשמעות, וחלקם הגדול יעדיף את הבילוי במקומות הסגורים והממוזגים. בנוסף, רבים יחפשו וימצאו עבודה מזדמנת לכמה ימים, ואחרים יצטרפו להורים לחופשה. לבסוף, כפי שצוין, יהיו גם את אלו שיתנדבו בפרויקטים קהילתיים שונים. ואז, בערך שבוע לפני תחילת הלימודים, שוב יתחדשו הקשרים והמפגשים החברתיים הליליים, לקראת החזרה למסגרת בית הספר, לקראת סוף החופש הגדול.

את התנודה המתוארת למעלה, ניתן לראות גם בכתבות המפורסמות בכלי התקשורת השונים. במסגרת העבודה שלי אני סוקר מגוון גדול של כלי תקשורת אלקטרוניים ומודפסים, בניסיון לאתר כתבות הנוגעות להתנהגויות סיכון בגיל ההתבגרות. מדי שנה אני מוצא עצמי “מובטל”  בהקשר זה במהלך חודשי הקיץ החמים, לעומת התקופה בה בני הנוער נמצאים במסגרות הלימודים השונות. אי אפשר להתעלם מהעובדה שבית-ספר הוא מקום בו מתרחשת הדרמה האמתית, וסופי השבוע בתקופת הלימודים הם הם המועדים לפורענות לא פחות ואולי אף יותר מאשר בחום יולי אוגוסט.

לסיכום, רגע לפני החופש הגדול, וכמה רגעים לפני שהמתבגרים מאבדים תחושה של זמן ומרחב, זו ההזדמנות שלנו ההורים, ושל אנשי החינוך, לגבש לעצמנו ראייה קצת אחרת על החופש הגדול, ולמתג אותו מחדש בעיני עצמנו ובעיני המתבגרים. אם נאמין בעצמנו שהחופש הגדול הוא גם הזדמנות לצמיחה וגדילה, בילוי משותף ודיאלוגים שנמשכים מעבר ל”איך היה בבית ספר” – “בסדר”, אולי נצליח למכור לבני הנוער את התחושה הזאת גם כן. ואם המתבגרים לא יחשבו שמהות החופש הגדול היא רק להתפרק ולאבד כיוון, יתכן וגם הם יראו בחודשיים הבלתי נגמרים הללו הזדמנות לעשייה משמעותית, מהנה ומספקת, וגם בטוחה, שקולה ומתחשבת. כך נצליח גם השנה לעבור בבטחה את החופש הגדול ולחזור לבית הספר בשלום.

הכותב הוא עובד סוציאלי, מרצה ומנחה קבוצות, עובד עם הורים, מתבגרים ואנשי מקצוע בתחום החינוך והמניעה, ואב לשלושה. 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.