fbpx

לא נפסיק לנגן

shutterstock_212621356

לילדים חובבי המוזיקה והנגינה יש שתי אופציות בחופש: לשכוח את כל מה שהם למדו במהלך השנה, או למצוא אופציות כיפיות במיוחד כדי להמשיך ולנגן, ואפילו להשתפר

אם למדתם לנגן בכלי כלשהו במשך שנת הלימודים, החודשיים של החופש הגדול יכולים לגרום לכם לשתי תופעות מנוגדות: האחת, הפסקה מוחלטת כמעט של ההתעסקות במוזיקה, כי בחופש יש המון פעילויות ובילויים, ותלמידים רבים שמים את הגיטרה או התופים או הפסנתר בצד לחודשיים ובקושי נוגעים בהם. לעומת זאת, התופעה השנייה והיותר משתלמת היא לנצל היטב את הזמן החופשי הרב שיש כדי להתאמן, לנגן ולהעשיר את הידע המוזיקלי.

אז איך בכל זאת לא לתת לכל מה שלמדנו במשך השנה להיעלם, ויחד עם זאת ליהנות מהחופש? הנה 11 המלצות לחובבי המוזיקה בתקופת הקיץ:

1. מצאו מקום שקט – טוב, זה נשמע כמובן מאליו, אבל כדי להתאמן, לשיר ולהתעסק במוזיקה צריך הרבה פעמים שקט ופרטיות, ואלו לא תמיד זמינים. זה אומר להתנתק קצת מההורים ומהחברים, ואפילו להפסיק להתעסק בטלפון הסלולרי ובמחשב למשך כמה זמן ביום. תאמינו לי – זה משתלם.

2. להתאמן בחוכמה – בחופשת הקיץ יש אמנם הרבה זמן להתאמן ולשפר את היכולות שלכם על הכלי שלכם, אבל לא תמיד קל למצוא זמן לאימון: ים, קניונים, טלוויזיה, מחשב, טיולים, נסיעות, סרטים, קניות, אטרקציות – יש הרבה הסחות דעת ובילויים אפשריים, אפילו יותר ממה שיש בימי בית הספר. לכן כדאי לקבוע לוח זמנים ברור לאימון. זה לא חייב להיות ארוך, אבל רצוי להתאמן יום יום כדי להישאר בכושר, וללמוד מדי פעם דברים חדשים.

3. האזנה מעל הכל – כולם יודעים שקל הרבה יותר ללמוד שיר או קטע מוזיקלי אחרי שמכירים אותו בעל פה. הקדישו זמן להאזנה למוזיקה, ביוטיוב או בכל מדיום אחר. בקשו מההורים שלכם, שבטח חובבי מוזיקה לא פחות מכם, להמליץ לכם על אחד הדיסקים שהם אוהבים במיוחד. נסו להקשיב לסוג מוזיקה או שניים שעד עכשיו לא הכרתם, כמו למשל קאנטרי, בלוז או מטאל.

4.  השאירו את כלי הנגינה מחוץ לתיקים שלהם – כלי זמין, שנמצא בהישג יד, זוכה ליותר תשומת לב מכלי שצריך להוציא אותו ולהכין אותו לנגינה. זה פשוט גורם לכם לנגן, לג’מג’ם ולהתאמן בלי שאתם אפילו שמים לב.

5. לכו להופעות – בקיץ יש הרבה פסטיבלים מתחת לשמים, והופעות של מוזיקה מכל הסוגים. כדאי מאוד ללכת לכמה שיותר הופעות כדי לספוג כל מיני סוגים של מוזיקה, לראות להקות מנגנות וזמרים שרים, ליהנות וללמוד מהם. לפעמים אפשר אפילו לנסוע עם ההורים לאיזה פסטיבל או הופעה בחו”ל.

6. הקימו להקה – אין לכם עדיין להקה? החופש הגדול הוא הזמן להקים להקה ולהתחיל להתאמן יחד. מי יודע, אולי אפילו תוכלו להתחיל להופיע אם תרגישו שאתם מספיק טובים. נגינה בלהקה משפרת את ההבנה המוזיקלית, את יכולת ההקשבה, את הטכניקה ואת הנגינה בקצב. וחוץ מזה, זה פשוט כיף לא רגיל לעשות מוזיקה עם החברים שלכם.

7. כתבו שירים – גם אם אין לכם להקה, אתם יכולים לכתוב שירים ולבצע אותם בעצמכם. כתיבת שירים היא לא עניין כל כך פשוט, אז כדאי ללמוד (משירים שאתם אוהבים לשמוע) מהו מבנה של שיר, איך מארגנים בתים ופזמונים, מתי נכנס הסולו ואיך כותבים מילים וסיפורים מעניינים שיהפכו בהמשך לשירים.

8. הקליטו את עצמכם – יש לכם ביד מכשיר הקלטה מעולה – הטלפון שלכם. אני הולך עם הטלפון שלי לכל מקום ובכל פעם שעולה לי רעיון מוזיקלי, אני מקליט אותו לטלפון. לאחר מכן אני מעבד את הרעיון בבית, כותב אותו בתווים והופך אותו לשיר או לחלק משיר. הקלטה עצמית היא גם דרך טובה לשמוע את עצמכם שרים או מנגנים וללמוד היכן כדאי להשתפר.

9. הכירו את הציוד שלכם – ילדים רבים קונים ציוד מוזיקלי מתוחכם, אבל לא ממש יודעים כיצד להשתמש בו. הקדישו זמן – בדיוק כמו באימון בנגינה – להכרת הציוד שלכם. אם יש לכם מגבר לימדו מה הוא יודע לעשות, איזה סאונד אתם אוהבים ומה עושה כל כפתור בו. אם יש לכם אורגן חשמלי, התחילו לעשות ניסיונות מוזיקליים כדי להכיר את הכלי, ואם יש לכם מולטי אפקט, נסו כל מיני אפקטים כדי לשמוע מה הכי מתאים לכם. מוזיקאי אמיתי מכיר את הציוד שלו ומשתמש בו בחוכמה.

10.  נסו דברים חדשים, כולל מאמץ פיזי – לכל מוזיקאי, גם לטוב והמנוסה ביותר, יש תחומים שהוא חלש בהם או אינו מכיר אותם מספיק,  כי מוזיקה אף פעם לא מסיימים ללמוד. כדאי לכם לנסות בחופש הגדול טכניקות נגינה חדשות, לאלתר, ללמוד סולמות ואקורדים חדשים, ותוך כדי כך לגרום לאצבעות שלכם לעבוד קשה יותר ולשפר את הסבולת (סטמינה) שלכם. כך תהיו בסוף הקיץ נגנים מיומנים בהרבה והאצבעות והידיים שלכם יהיו חזקות וגמישות יותר.

11. צאו למחנות קיץ מוזיקליים – מחנות קיץ מוזיקליים הם הזדמנות מצוינת לשפר את הנגינה שלכם, לנגן בהרכבים, להיחשף לסוגי מוזיקה שלא הכרתם, לפגוש נגנים מעולים, מורים חדשים וילדים אחרים שמנגנים כמוכם, ליצור שיתופי פעולה וחברויות, ופשוט להיות כמה ימים בתוך סביבה מוזיקלית כיפית ותומכת. אתם יכולים להיות בטוחים שתגיעו לשנת הלימודים הבאה טובים יותר, מיומנים יותר ובעלי ידע מוזיקלי רב הרבה יותר!

הילדים מתכננים לעבוד בחופש? הנה כמה דברים שכדאי שתדעו

אריאל קרס במדריך מיוחד לאוהבי הטבע

הכותב הוא מנהל ומורה בכיר של בית הספר למוזיקה “ג’מוסיקה”, שבקיבוץ איילת השחר באצבע הגליל. ג’מוסיקה מציעה קייטנות קיץ מוזיקליות לילדים מכל הארץ, עם הרבה אטרקציות ובילויים גליליים. לפרטים, חפשו את ג’מוסיקה בפייסבוק, או התקשרו ל-0522998686.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.