fbpx

עבודה, ולא רק בעיניים

shutterstock_556382419

הילד שלכם מתכנן לעבוד בחופש הגדול? כדאי שתדעו: שוק התעסוקה הלא מפוקח מאפשר לא מעט מקרים של ניצול. אבל ככה אפשר לשנות את המצב

העסקת בני נוער בחופש הגדול היא כר פורה לניצול, אך גם הזדמנות לחנך ולהכשיר את הדור הצעיר לקראת השתלבות עתידית כבוגרים בשוק התעסוקה. היא גם מאפשרת לבני הנוער עצמאות כלכלית ומקדמת ערכי עבודה (דוגמת אחריות, חריצות ועבודת צוות) ומגבירה את מודעותו לסוגיות צרכניות, כאדם המנהל תקציב אישי עצמאי ומתכנן את הוצאותיו. לכן, לדעתי, האחריות שלא להחמיץ את ההזדמנות הזו מוטלת על המדינה, על המעסיקים וכן, גם על בני הנוער עצמם.

המצב היום, בו הפרת הזכויות וניצול בני נוער שולטת בשוק, מהווה מתכון בטוח לנזק בלתי ישוער בשוק התעסוקה. למעלה מ-20 אלף בני נוער, בגילאי 17-15, מועסקים בשוק העובדה, ופי 3 לערך יועסקו במהלך חופשת הקיץ הקרובה. מצד אחד הם כמהים לכל עבודה, אך מצד שני הם חשופים למעסיקים המנצלים אותם, ובכך מעבירים מסר רע. כך יוצא שאנו מחמיצים הזדמנות להכשיר אותם לאתגרי הקריירה הצפויים להם.

בני הנוער: חרוצים, נאמנים וחסרי השכלה פורמלית

המחקרים והסקרים השונים מראים כי בני הדור שנכנסים בשנים אלו לשוק התעסוקה, מפגינים רוח יזמית, הם נאמנים, גמישים ומציאותיים בגישה שלהם לגבי קריירה וצריכה. בעת מציאת מקום העבודה, הם בוחרים בהזדמנויות לצמיחה ומעדיפים איזון בין חיים אישיים ועבודה על פני שכר גבוה. חלקם יחפשו מלווים ומנטורים, מתוך ידיעה שהם רק בצעדים הראשונים של הקריירה, וכמובן שהם מחוברים מאוד לטכנולוגיה, בעקבות ילדותם הדיגיטלית. יש בהם רצון להטביע חותם, הם רוצים לשנות ולהשפיע ושואפים להיות מנהלים.

דור זה חושב שאין קשר ישיר בין לימודים לבין הצלחה, ושאפשר להסתדר גם בלעדיהם, בעיקר מאחר וניתן ללמוד הכול מכל מקום. עם זאת, לרבים מהם עדיין יש חשיבות רבה להשכלה, אבל האבסורד הוא שגם אם יש בני נוער שרוצים להשתלב בעולם התעסוקתי בשעות שלאחר הלימודים, הם נתקלים בקשיים רבים.

חוק העסקת בני נוער, וכן האמנה לזכויות הילד של האו”ם, אמורים להבטיח את הזכויות ולקבוע כללים ברורים לגבי שעות העבודה והמנוחה שלהם. בין השאר הם קובעים שלמעסיק בחופשות אסור להעסיק בשעות נוספות, בשבתות או בשעות הלילה (אחרי חצות). כמו כן, סביר להניח שתהיה תקופת התלמדות של בן נוער אשר לא עבד מעולם והמעסיק מחויב לשלם לו עליה (וטוב שכך), גם אם הוא לא תרם באותו יום כלל לעסק. יתר על כן, אם בן הנוער שבר באותו יום ועשה נזק, אי אפשר להענישו. למרות כל אלו, בישראל אין כמעט אכיפה של חוקי עבודה לבני נוער, וכך נוצר מצב שכיח בו בני נוער וילדים אינם מקבלים שכר מינימום או תנאים סוציאליים, מועסקים בעבודות גופניות קשות ועובדים שעות רבות, בניגוד לחוק.

גורם עיקרי לבעיה היא העובדה שבני נוער רבים כלל אינם מודעים לכתוב בחוק. משרד התמ”ת, החינוך והסתדרות הנוער העובד והלומד עוסקים בהגברת המודעות של בני נוער לזכויותיהם כעובדים, ובהגנה על בני נוער, אך כנראה שלא מספיק.

כרגיל, הכל מתחיל בחינוך

במצב הנוכחי, ישנם מעסיקים רבים שלא רוצים לפעול בניגוד לחוק, אך עם זאת חושבים שזה לא משתלם עבורם להעסיק בני נוער בתנאים הללו. כך קורה שרבים מבני הנוער אינם מוצאים עבודה מתאימה. מכיון שלהוריהם אין תמיד האפשרות לממן את בילוייהם, יוצא שאת מחיר בטלתם משלמת החברה הישראלית במקרי אלימות ופשיעה חמורים.

החברה הישראלית מדברת על חינוך לתרבות יצרנית של עבודה, אך אינה מספקת כלים אמתיים למימוש חזונה. אנו טובים בלדבר על נוער עצמאי, משכיל, תרבותי, כזה שלא יהיה מכור למסכים ושלא יהיה תוקפני ואלים, אך איננו עושים דבר בנדון.

כיצד החברה הישראלית תהפוך לחברה המטפחת את צעיריה למוסר עבודה ולעצמאות כלכלית וחברתית? בעזרת השקעה משמעותית בחינוך כבר מגילאי יסודי ללימוד צרכנות נבונה וחשיבה כלכלית. כמו כן, נדרש מהלך מתואם של משרדי הכלכלה והחינוך בשיתוף בתי הספר והמעסיקים, לביסוס העסקה של בני הנוער.

לפיכך נדרשת תכנית לאומית שבה המדינה תעודד בעלי עסקים להעסיק בני נוער. המעסיק עצמו ייהנה מן היוזמה על ידי כך שיקבל הקלות ותמריצים, כמו פטור מתשלומי מס שונים. והמדינה, מצדה, תפקח על תנאי ההעסקה של בני הנוער. בד בבד גם יש להכין את הנוער לעולם העבודה העתידי כפי שנעשה במדינות אירופה, ארה”ב וקנדה, כמו למשל הקניית הרגלים, מיומנויות והענקת מידע רלוונטי. מערך הלימודים צריך להיות מכוון יותר לעולם העבודה, שדורש יכולות, מיומנויות וכישורים כדי להצליח.

אין ספק שתכנית זו תאפשר עתיד טוב יותר למשק ולחברה הישראלית כולה. גם להורים תהיה אפשרויות לעבוד כשהם לא טרודים במעשי ילדיהם בזמן החופש, ביודעם כי ילדם בונה את עתידו התעסוקתי. כמו כן, יצומצמו מקרי הפשיעה והאלימות בקרב בני הנוער בתקופת הקיץ, ותאפשר לבני הנוער התנסות אמיתית בעולם העבודה.

כיום ישנם מיזמים קטנים ברחבי הארץ שפועלים למען זה, אך כל עוד לא תהיה תכנית כוללת שתראה את כל הקשיים ושתקשר בין כל הגורמים, לא יימצא הפתרון המלא הנדרש.

 בעד או נגד עבודה בחופשה?

אפליקציה למתחילים בשוק העבודה

תעסוקה לכל בני הנוער

בנושא חשוב זה נדרשת התיחסות מיוחדת לבני נוער בסיכון: רבים מהם חסרי תעודות וכישורים, וכיום ברור כי רק מדיניות ארצית בנושא אשר תהיה מעוגנת בחקיקה, באכיפה וביישום, תוכל להביא את התוצאות הרצויות למניעת נשירה, לתכניות מעבר לעולם העבודה, לקידום תעסוקתי ולפיתוח הרגלי עבודה על פי מוסר עבודה ואתיקה

ובל נשכח גם את בני הנוער בעלי הצרכים המיוחדים – היום אין להם כמעט אפשרות להשתלב בשוק העבודה הרגיל של נערים בגילם, ולכן יש חשיבות להקים עבורם מקורות תעסוקה מתאימים, שאלו לא יהיו מנותקים משוק התעסוקה כפי שהוא היום. באם נפתח אותם כבר בגילאים אלו, נדאג לא רק לרווחתם ולאושרם, אלא גם לפחות נכים הזקוקים לקצבאות, ובכך לשילובם המלא בחברה.

הכותבת היא מאמנת ויועצת אישית, תעסוקתית וניהולית, ומתנדבת בעמותת עלם ופעמונים כראש צוות יועצים תעסוקתיים. 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.