fbpx

עדיין נופלים ברשת

גם אנחנו וגם ילדנו כבר יודעים שצריך להיזהר מזרים שפונים אליהם דרך הרשתות החברתיות, אבל זו ממש לא הסכנה היחידה שמחכה להם שם. מדברים על זה – פרויקט מיוחד של “עשר פלוס” יחד עם איגוד האינטרנט הישראלי, מביא סיפורים מהחיים של נפגעי אלימות ברשת

shutterstock_516190801

מעבר לפניות מפוקפקות מאנשים זרים, מחכים לילדים שלנו לא מעט סכנות נוספות בכל פעם שהם גולשים ברשתות החברתיות. הנה שתי דוגמאות למקרים שקרו לצעירים ממש לאחרונה:

הראשונה התרחשה בפייסבוק הישן והמוכר. אמנם הודיעו לנו שהצעירים כבר פחות ופחות נמצאים שם, ומעדיפים להעביר את זמנם בזירות אחרות, אבל מסתבר שהם בכל זאת שומרים על פרופיל פייסבוק פעיל – ממש כמו שמי שרכב בצעירותו על אופנוע, מקפיד לחדש את הרישיון שלו למרות שהסיכוי שירכב על אופנוע הוא אפסי.

אם לנערה בת 17 פנתה אלינו וסיפרה שמישהו התחזה לבתה ופתח פרופיל בשמה בפייסבוק, תוך שהוא עושה שימוש בתמונות שהיו מפורסמות בפרופיל האמיתי שלה. בהתחלה הוא הזמין את חבריה להיות חברים באותו פרופיל מזויף, ואז הוא החל לכתוב פוסטים בשמה, תוך שימוש בשפה בוטה, בפגיעה בחבריה ובלעג עצמי.

אך הפגיעה לא הסתיימה פה: בשלב מסוים צורף מספר הטלפון הנייד של הנערה, עם הבטחה לעינוגי מין. למרבה הצער, כל הסיפור התגלה לשתיים רק בעקבות שיחות הטלפון שהגיעו אל הנערה, בכל שעות היום והלילה.

מה אתה היית עושה?

לא פעם אני שואלת את עצמי איך הייתי מגיבה אם חלילה מקרה כזה היה קורה לבני. האם הייתי נכנעת לנטייה המידית לנסות להתעסק בהיבטים הטכניים לכאורה, והייתי אומרת לו לסגור את הפייסוק, לבטל את מנוי הטלפון ולא לגלוש באינטרנט בעשור הקרוב? אין ספק שזה היה יותר נוח מאשר להתמודד עם הפגיעה הרגשית שעברה הנערה שבסיפור הזה, ולהעניק לה את מה שהיא באמת היתה זקוקה לו ברגע שהסיפור התפוצץ – חיבוק, פרופורציות והנחיה הורית.

משמח היה לפגוש במקרה הזה אם מכילה ותומכת, שיצאה לקרב הגנה על בתה, אבל לרגע לא הפסיקה לשמור גם על נפשה העדינה של הילדה. בעיני, לפחות, זה לא מובן מאליו.

דיווח לפייסבוק סייע בהסרת הפרופיל, אך תוך שעות נפתח פרופיל חדש, והמקרה חזר על עצמו שוב ושוב. גם החלפת מספר הנייד של הנערה לא הועיל, כי תוך זמן קצר פורסם המספר החדש בפרופיל (מה שמעיד ככל הנראה על הכרות קרובה בין הנערה לבין מי שהתעלל בה כך). רק בעקבות התערבותה של המשטרה והעובדה שהתחילה לחקור, חדלו לפתע לצוץ עמודי פייסבוק  חדשים כאלו.

שנאה גם בתמונות

אבל לרגע אל תטעו לחשוב שהאינסטגרם הוא מקום יותר בטוח, שכן גם שם יש קבוצות שנאה, וגם שם הכאב הוא אותו כאב והפגיעה היא אותה פגיעה, והצלקת לתמיד.

יועצת בית ספר פנתה אל המרכז לאינטרנט בטוח בבקשת סיוע, אחרי שבאחת הכיתות מישהו התאמץ ופתח פרופיל אינסטגרם כפרופיל שנאה כלפי אחת מהילדות בכיתה. הוא הגדיל ואסף עוקבים, ועודד את העוקבים להפליא בארסיותם כלפי אותה ילדה. וכאילו לא היה די בכך, הוא אף טרח לספר לעוקבים שהיא נותנת שירותי מין (ומדובר בילדים בבית ספר יסודי!). למרבה המזל, גם במקרה זה פנינו לאינסטגרם והפרופיל הוסר כעבור שעה קצרה.

מודה שגם אחרי שנים של התעסקות בתחום, של הכרות עם חולשותיו של המרחב המקוון, אני עדיין מזדעזעת כל פעם מחדש ממקוריות האכזריות שאליה ניתן להגיע בכלל וצעירים בפרט.

אז איך אפשר למנוע מקרים כאלו?

לצערי אינני אשת בשורות. אם חשקה נפשו של אדם לפגוע באחר, ככל הנראה הוא יצליח לעשות זאת. בכל זאת אפשר להקטין את הסכנה על ידי כמה פעולות פשוטות:

  • יש להשתמש בהגדרות פרטיות מחמירות בכל הפרופילים ובכל אלבומי התמונות.
  • להשתמש במשנה זהירות במצלמה וב- GPS בסמרטפון.
  • במקרה של הפרה כזו, דווחו באופן מידי לפלטפורמה. חשוב שנדע שהאינסטגרם, הפייסבוק והיוטיוב, מגיבים למקרים כאלו מהר באופן יחסי, וחשוב שנקפיד לדווח מיד. ככל שנקצר את הזמן שפרופילים כאלו יהיו ברשת ככה ייטב.
  • ובכל מקרה, הימנעו מהאשמת הקורבן והעניקו לו את התמיכה שהוא זקוק לה.

מתי לאחרונה הייתם במופע לא כדי לתעד בפייסבוק?

למה הילדות שלנו עושות סלפי בשפתיים משורבבות?

הכותבת היא מנהלת “המרכז לאינטרנט בטוח” של איגוד האינטנרט.
זקוקים לייעוץ, סיוע? חייגו ל-054-8858911. 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.