fbpx

הפצת תמונות אינטימיות? פצעת!

הפצעת פצעת קאבר פייסבוק 1

פורטל “עשר פלוס” יוצא בפרויקט מיוחד: נלחמים נגד הבריונות ברשת.
הצטרפו אלינו על מנת לחולל שינוי.

לאחרונה יצא לאור דו”ח המועצה לשלום הילד, ובו נתונים מדאיגים בכל הקשור לבריונות בני הנוער ברשת האינטרנט ולעבירות סייבר בקרב בני נוער וילדים. הפרק המטריד והמדאיג מצביע על המצב החמור בשטח בשלל היבטים של התנהלות בני הנוער ברשת, ועל הפער הקיים בין מה שההורים יודעים למה שבאמת קורה.

מהדו”ח עולה כי 63.2% מבני הנוער דיווחו כי נפגעו מפשיעה או מבריונות ברשת, 30% דיווחו שיצרו קשר עם אנשים זרים ברשת ו־15% מהם נפגשו עם אותם זרים. בני הנוער עצמם מודים כי 43% מהם שיתפו, עשו “לייק” או הפיצו תמונה ברשת נגד מישהו. כמו כן, הנתונים מורים כי קיים פער בין תפיסת ההורים את המצב לבין המציאות: 75% מההורים דיווחו שילדיהם לא נחשפו לתכנים מסוכנים או נפגעו ברשת, לעומת 45% מבני הנוער שכן דיווחו על פגיעה או חשיפה.

אלו נתונים קשים ומדאיגים הדורשים טיפול והתייחסות. לצערנו, עבור מי שמצוי בנושא, המידע הזה אינו חדש. האינטרנט והרשתות החברתיות נעים כיום בקצב מהיר מאוד, ובהם צצים כפטריות אחר הגשם טוקבקים נוטפי ארס ושנאה. כן מועברות גם תמונות אינטימיות, ונפתחות בזו אחר זו קבוצות שמלגלגות על האחר, מדגישות שנאה, נותנות לגיטימציה לשימוש בביטויי שנאה רבים וחושפות את המשתתפים בהן לתמונות קשות הכוללות גם כתובים פוגעניים. ולראיה, בשנה האחרונה כיכבו בכל מקום תמונות אינטימיות של ענת הראל, שרון פרי וגילי מוסינזון, השנאה עלתה על גדותיה בפרשת אלאור אזריה וזהו רק קצה קצהו של הקרחון.

האינטרנט כממד של אשליה

במציאות הזו גדלים כיום אלפי ילדים ובני נוער בישראל. הם אינם מודעים לכך כי לאינטרנט יש מימד של אשליה. התחושה של הכותב היא כי הוא נמצא לבד, וידו קלה על המקלדת. הוא חש כי הוא יכול לכתוב כל מה שהוא מרגיש, מתי שבא לו ואיך שבא לו. וכך נכתבות מילים שלא היו יוצאות לאוויר העולם בסיטואציה אחרת. ככל שתגובה היא חדה ומושחזת יותר, אסרטיבית ופוגענית יותר כך היא זוכה לתשואות הקהל. ולכותב? הוא לא מסתכל בעיניו של מושא הפגיעה. שגר ושכח.!

מושגים כמו כבוד הדדי, אמפתיה וכישורים חברתיים אינם קיימים במרחב הדיגיטלי. נסו לדמות לרגע כי 63% מבני הנוער בישראל היו חווים פגיעה ובריונות ברחוב – הרי היתה קמה כאן צעקה גדולה ומזמן היו מתכנסות ועדות לטיפול בנושא.

במצב הנוכחי נדרשת תוכנית פעולה לאומית, דרושה הבנה שאנחנו במלחמה על הערכים ועל החברה שאנו רוצים לחיות בה. תוכנית פעולה לאומית תקנה כלים להתמודדות נכונה ברשתות החברתיות, הקניית ערכים בשפת הרשת עצמה. הטמעת מושגים כמו אמפתיה, כבוד הדדי וכללים לשימוש נכון ברשת.

הפצעת: הפצת? פצעת

עד אז החלטנו שאנחנו, במגזין “עשר פלוס” נרתם למלחמה באלימות ברשת. בימים אלו אנו יוצאים בפרויקט מיוחד תחת הכותרת “הפצעת- הפצת? פצעת!”, אשר נועד לעורר את מודעות ההורים והילדים לבעיה החריפה. פרוייקט הקורא לכולם להתעורר, ולהילחם על הערכים שאנחנו מאמינים בהם. כדאי שנבין שמתנהלת פה מלחמה של ממש – מלחמה מול הבריונות והפצת השנאה ברשת – וכדאי שנפעל כבר עכשיו בלי לחכות. הגיע הזמן שנעשה שינוי. הגיע הזמן שנקבל אחריות אישית, ונלמד גם את ילדינו לקבל אחריות. שלחו לנו סיפורים אישיים שלכם על התמודדות עם תופעת הבריונות ברשת. יחד נשבור את קשר השתיקה, ונלחם בתופעה. אתם מוזמנים להצטרף אלינו לאתר או לעמוד הפייסבוק שלנו, ויחד נחולל שינוי. .

הכותבת היא מנכ”לית אתר עשר פלוס, מומחית במחקר תרבות נוער וילד ומרצה בנושא אלימות ברשת.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.