fbpx

המשפחה שלי | מאת צאלה מיינרט

“בישראל של היום קיימים מודלים רבים של משפחות”, כך טוענת צאלה מיינרט, ראש המרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים, “כאשר כל אחת מהן מתאפיינת בדרכה”. המשפחה בראי המאה ה-21.

הזכות להורות הינה זכות לגיטימית וטבעית ואינה קשורה ביכולת, ברצון או בהתאמה של אנשים לחיות בזוגיות כפי שנהוגה בתפיסה המסורתית של הורות ומשפחה. בישראל של היום קיימים מודלים רבים של משפחות בנוסף למשפחות הקונבנציונלית הכוללת אב, אם ומספר ילדים.

מדובר על משפחות בהרכבים מגוונים – מהורות חד הורית, אם מאילוץ או מבחירה, דרך משפחות חד מיניות עם זוג גברים או זוג נשים שמגדלים ילדים, הורות בפרק ב’ שמגדלת את הילדים שמביא כל צד, לצד ילדים משותפים, ומשפחות של הורות בתהליכי פוריות, הורות מבנק זרע, הורות מאמצת ועוד. לכל הורות סגנונה האישי, ולאלה נוספים גם מאפיינים ייחודיים להרכב הורים מגוון כזה או אחר.

כל משפחה בעלת מאפיינים ייחודיים לה

לכל משפחה מאפיינים ייחודים ואתגרים המלווים אותה. הורות חד הורית מתמודדת עם העדר דמות נוספת בגידול הילד, הורות חד מינית נשענת על הורות מאותו המין, שני אבות, והורות המבוססת על הפריה מתאפיינת פעמים רבות בהריונות מרובי עוברים (תאומים, שלישיות) – לכל אחד מסגנונות ההורות אתגרים רבים וחדשים בתהליך ההורי, בעיקר לאור שאלות שמגיעות מהילדים, מהסביבה, מהתחושות ההוריות ומהמפגש עם התפיסות, האמונות, עם יכולת הקבלה של הדמויות הנוספות שמצטרפות לחינוך הילדים, כמו מהצוות החינוכי במערכת החינוך.

ההורים עצמם יכולים להיות שלמים מאד עם החלטותיהם ובחירותיהם, אבל זה לא אומר שלא יהיו להם רגשי אשם. לעיתים רגשי האשם באים לידי ביטוי בשאלות הנוגעות לשונות אליה הכנסתי את ילדי, לעיתים תוהים ההורים: “איך אסביר לילדים, ביום מן הימים, דברים שהם צריכים או רוצים לדעת או כיצד אענה להם על שאלותיהם?”.

מפגש מורכב בין הורים ואנשי המקצוע

חשוב שאנשי  המקצוע, יהיו ערים לכלל השאלות והסוגיות, המעסיקות את ההורים. ולכן, האתגר של אנשי המקצוע, הפוגשים הורים, הוא קודם כל לברר לעצמם את התפיסות והעמדות האישיות שלהם במפגש עם אחרות ושונות. כמו כן, חשוב שהם יכירו את המאפיינים הייחודיים להורות המגוונת. כל אלו לצד המיומנויות הנדרשות במפגש הטבעי והמורכב ממילא, בין אנשי מקצוע לבין הורים.

כך לדוגמה, אם אם חד הורית מתקשה להציב גבולות לילדה, והקושי הוא מעבר לסביר, היא לא בהכרח אמא  “חלשה”, יתכן שיש שם קושי נוסף, ותפקיד המחנכת להיות ערה לו ואף רגישה לו, כך גם במקרה בו שתי אימהות מתלבטות איך לספר לילדים שבבית על הריון נוסף שמתפתח אצל אחת האימהות, וכמובן גם במקרים נוספים.  משפחות מגוונות, הורות מגוונת ומגוון אתגרים מגוונים וייחודיים הינם נושא שחשוב להכיר, ללמוד ולתת עליהם את הדעת האישית והמקצועית, ויחד עם זאת חשוב לזכור כי הורות היא הורות באשר היא.

הכותבת היא ראש המרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים ויו”ר הכנס השנתי של המרכז להורות ומשפחה “משפחה – פנים רבות לה” אשר יתקיים ב- 2.2.2017 במכללת סמינר הקיבוצים.

רוצים לקרוא עוד?

משפחה מרובת הורים

סדרת כתבות על המשפחה החדשה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.