fbpx

האפליקציות שהמתבגרים משתמשים בהן

מאז שהטלפון התחבר לאינטרנט הוא הפך ממכשיר שייעודו היחיד הוא לנהל שיחה, לערוץ תקשורת רב תכליתי וממדי. מה עושים הילדים שלנו כל היום כשראשם מורכן מטה והאצבעות זזות במהירות של פסנתרן מקצועי?

רוב בני הנוער בישראל מחזיקים טלפון סלולרי. כבר בשנת 2013 העלה סקר ישראלי כי ל-90% מבני ה12-14 יש סמארטפון. מאז עברו עוד שלוש שנים במירוץ ההתחמשות הסלולרית וסביר להניח שכיום המספר, האסטרונומי מלכתחילה, עלה. כניסתו של האינטרנט הביתי לחיינו יצרה לראשונה מרחב בו הילד משתמש במדיה לבדו. כך נוצר מצב בו אנו מכירים רק חלק ממש קטן מהעולמות שצעירינו משוטטים בהם. הניסיון לעקוב אחר שטף האפליקציות שהם מאמצים במהירות האור דומה קצת לניסיון לדרוך על הצל שלנו – עד שנגיע, הם כבר זזו הלאה, אבל בואו לפחות ננסה.

פייסבוק – יותר ממיליארד משתמשים בפייסבוק מסנג’ר, שהושק ב- 2011. הרשת הזאת כבר מזמן לא שייכת לצעירים. הם אמנם לפעמים מבקרים שם, אבל הם מזמן המשיכו הלאה ולכן גם אנחנו.

Whatsapp – ילידת 2013, כיום כבר בעלת מיליארד משתמשים והיד על ה”התקן” עוד נטויה. אפליקציית המסרים המידיים המוכרת דווקא מחזיקה מעמד יפה – יש לה שימושים מועילים רבים וקשה לחשוב איך הסתדרנו בלעדיה: התקשורת הקבוצתית יעילה, היא מאפשרת לחזק קשרים חברתיים, מסייעת ללמוד יחד ולהתייעץ, להעביר מסרים חשובים במהירות ועוד. עם זאת, השימוש של ילדים ובעיקר נוער באפליקציה עלול בקלות להיות גם לרעה: קבוצות סודיות ומנדות, העלבות בפומבי, העברת מסרים ויזואליים לא ראויים, כאלה שאף אחד לא היה מעז לחלוק מחוץ לרשת. אבל מאחורי מגן המסך, היד קלה על ההדק.

Instagram - LoveHealthOk GIFs

HouseParty – בעורפה של Whatsapp נושפת האפליקציה הישראלית הזו, המאפשרת ליצור שיחות וידאו ספונטניות בין מספר משתתפים, העיצוב והשפה קלילים ולא רשמיים וקהל היעד של הממשק הפשוט הוא לחלוטין דור ה – Z: מהיר, קצבי, תמציתי והנה אפשר להיפגש עם החבר’ה ולקשקש ביחד בהקלקת כפתור.

Snapchat – נולדה ב-2011 ומאכלסת כ-150 מיליון משתמשים פעילים מדי יום. מדובר באפליקציה לשיתוף הודעות, תמונות וסרטוני וידאו עם אנשי קשר וקבוצות חברים שמקושרים לפרופיל המשתמש. אפשר לשתף תכנים באופן פומבי או לשלוח הודעות פרטיות. החידוש הוא שהודעה הנשלחת באפליקציה נמחקת מספר שניות לאחר קריאתה ותמונה או סרטון נמחקים אחרי יממה. לדברי מפתחי האפליקציה המטרה היא לחסוך מקום בסמאטרפונים העמוסים לעייפה בתמונות וסרטונים של ילדינו. אך האנונימיות מחזקת את שריר התעוזה לשלוח מסרים שיכולים להיות פוגעניים, גסים או לא מוסריים בקלות יתירה וללא עקבות. לכן אולי שווה להדגיש לבני הנוער שלכם כי אותו עיקרון של מה שלא הייתם עושים בפניו של מישהו – אל תעשו גם מאחורי ממשק האפליקציה.

Moovit – האפליקציה הישראלית השיגה 50 מיליון משתמשים ברחבי העולם ופועלת ב -1200 ערים בינלאומיות. לילדים שלנו שטרם נוהגים, אין waze. במקום זה יש להם את Moovit  – אפליקציה ישראלית המספקת מידע מכלל מערכות התחבורה הציבוריות ומאפשרת “ניווט חי”. האפליקציה נסמכת על נתוני המשתמשים בזמן אמת ועל נתוני חברות התחבורה הציבורית השונות. בעזרת האפליקציה ניתן לתכנן מסלולים, לבחור את התחנה הרלוונטית ולדעת כמה זמן יעבור עד שנגיע ליעד. נגמרו הימים בהם עומדים בתחנה ומחכים שעות ואין לדעת מתי יגיע הקו המבוקש.

Instagram – איתנו כבר משנת 2010, בחודש הראשון להשקתה הגיעה למיליון משתמשים, בשנת 2014 הגיעה ל-200 מיליון וכיום עומדת על לא פחות ממיליארד צלמים חובבים. זוהי אפליקציה ותיקה יחסית שנשארת פופולרית בקרב בני הנוער המפתחת יצירתיות ועיצוב שפה ויזואלית ייחודית, מעקב אחרי פרופילים בתחומי העניין שלנו וחשיפה לעולם הצילום המקצועי. על פניו נשמע בלתי מזיק, אך גם באנסטגרם טמונות סכנות למשתמש הצעיר. כשבת העשרה שלכם מצטלמת בבגד ים, מפריחה נשיקה בסלפי, אין לדעת מי יכול לראות את הצילומים שלה. בעידן שבו יש תחרות בלתי סמויה על כמות העוקבים,  לאשר מישהו לא מוכר רק כי הוא מהווה עוד כוח חברתי, או רק כי חברה שלך אישרה אותו, כי חברה של חברה שלה אישרה אותו וכן הלאה – עלול לחשוף את בני הנוער שלנו לסכנות ולהטרדות. כאן למשל, קריטי לתת הסבר על חשיבות הגדרות הפרטיות ולהסביר כי אין לדעת אם העוקב החדש שלה הוא באמת ג’סטין ביבר הישראלי או שמדובר במישהו אחר לגמרי.

Whatsapp - tumblr

kik– שלוש מאות מיליון משתמשים רשומים, עלתה ב-2009. מדובר בשירות שמנגיש פלטפורמות שונות במיקום אחד. נוח, מהיר וידידותי, בדיוק כמו שילדי המילניום שלנו אוהבים. השירות כולל דפדפן, מגוון אפליקציות מובנות, אפשרות לצ’אטים בין המשתתפים ועוד. זהו מעין שילוב של וואטסאפ, פייסבוק וחנות גוגל פליי. הקאץ’ הוא האפשרות להיות אנונימי. קיק מאפשרת לפתוח משתמש לא מזוהה, כך שבאמת אין לדעת עם מי דיברתם או במי צפיתם. מסתורי, קצת אפלולי ועם פוטנציאל להיות מסוכן לגיל שבו יכולת האבחנה בין ריגוש לסכנה לא סיימה להתפתח.

Blindspot – הושקה בסוף 2015 אך מאז הספיקה לצבור כבר כמיליון הורדות. בדומה לקיק, גם בליינדספוט מאפשרת תקשורת אנונימית, משלוח הודעות, תמונות וסרטונים, ללא הזדהות. אמנם אפשר להשתמש בה גם למטרות ראויות ובני נוער רבים מרגישים נוח יותר לשוחח בפתיחות על רגשותיהם, לשתף, לקבל ולתת תמיכה כאשר הם מוגנים מזיהוי. אך האנונימיות פותחת פתח גם לבריונות וירטואלית. שיחה כנה וקצרה עם הילדים בנושא לקיחת אחריות על האמירות שלנו ועל התגובות שלנו ברשת כנראה תעשה את הילד שלנו משתמש יותר זהיר באפליקציה.

Flinch – כמעט מיליון משתמשים חייכניים. אפליקציה המאפשרת שיחת וידאו עם חברים, או זרים מרחבי העולם, בה שני הצדדים מצחיקים אחד את השני והראשון שמחייך מפסיד, מעין “דו קרב חיוכים”. האפליקציה מזהה אוטומטית את המחייך ומכריזה על המנצח. רק שממש לאחרונה, פה בישראל, ילדים ששיחקו באפליקציה נתקלו בצד השני בבחור שחשף בפניהם הרבה יותר מאשר את החיוך שלו. במקרה הזה הילדים דיווחו להורים, ההורים למשטרה והחשוד אותר. בישראל כמו בישראל, בה ערבות הדדית היא ערך חברתי חשוב, הופצה אזהרה לקבוצות הוואטסאפ ההוריות, שהפצירה בהורים לא להירדם בשמירה. גם משחק שנראה תמים יכול להגיע למחוזות לא רצויים ולא ראויים.

מרבית האפליקציות נועדו לשעשע אותנו או להקל על חיינו, והן עושות את זה בהצלחה מרובה. עם זאת חשוב לזכור כי עלולים להיות מי שינצלו אותן לרעה. כמו שלא זרקנו את הילד למים בלי שיעורי שחיה, גם לגלישה במרחבי האינטרנט יש כללים. באחריותנו להסביר לו כמה כללים בסיסיים לשימוש. והראשון שבהם הוא כוחן של מילים, תמונות, וסרטונים. מה שלא אומרים פנים אל פנים, מה שלא מראים פנים אל פנים, לא מראים גם ברשת. כללי התנהגות חברתיים בסיסיים, ששימוש יתר ברשתות חברתיות קצת מקהה. אז שיורידו, יהנו, יצלמו ויצטלמו, בכיף, אבל באחריות.

הכתבה בשיתוף בזק, המציעה שירותי אינטרנט ביתי

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.