fbpx

הפרעת קשב? 10 עצות זהב לקראת בחינות הבגרות

matriculation examination. shutterstock

 

שני דברים הכרחיים להצלחה בכל תחום בחיים ובבחינות הבגרות בפרט: מחויבות והתמדה. איך נצליח לרתום ללמידה את המתבגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ולהביא להצלחתם בבחינות? רגע לפני הבגרות

 
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מדאיגה הורים למתבגרים, במיוחד בסוף תקופת התיכון כאשר מגיעות הבחינות החשובות. בחינות הבגרות מציבות אתגרים גדולים בעבור כל מי שסובל מהפרעות קשב וריכוז, אך אין זה “קרב אבוד מראש”. ישנם בהחלט לא מעט דברים שאפשר לעשות עם המתבגרים כדי להשיג תוצאות מקסימליות. ריכזתי כאן עשרה צעדים חשובים שלמתבגרים ולהורים מודאגים כדאי לדעת וליישם:

1. זיהוי סגנון הלמידה שלכם – לכל אדם סגנון למידה הייחודי לו. חשוב מאוד לדעת מהו סגנון הלמידה שלו, כיוון שיש בכך כדי לסייע לו במהלך הלמידה ולשפר את תהליך ההטמעה וקליטת המידע. כתבו בגוגל את המילים “שאלון לזיהוי סגנונות למידה”, הורידו את השאלון, מלאו אותו, זהו את הסגנון שלכם, ותוכלו למצוא ברשת מגוון טיפים שיעזרו לכם להתאים את הלמידה לסגנון הזה.

2. זיהוי המקור להסחת הדעת – באופן טבעי אנו מניחים שסביבה שקטה ללא הפרעות היא המקום הטוב ביותר ללמוד בו. אולם האמת היא שישנם מתבגרים (בייחוד בין הסובלים מקשיי קשב) שסגנון הלמידה שלהם שמיעתי, וסביבה שקטה יכולה לעתים דווקא להדגיש להם הפרעות ורעשים חולפים. למרבה האירוניה, סביבה רועשת, כמו מוזיקה בחדר או באוזניות, יכולה להתאים להם הרבה יותר.

3. הקצבת זמני למידה לצד הפסקות – בחינות בגרות דורשות שעות לימוד רבות, אך לדרוש ממי שסובל מ- ADHD לשבת וללמוד מבוקר עד הערב זה לא ריאלי. חלקו את הזמן לפרקים, וצרו הפסקות בין זמני הלמידה הקצובים והידועים מראש. השתמשו בשעון מעורר של הטלפון הנייד שלכם או טיימר, כדי שיזכיר לכם מתי נגמרת ההפסקה ועליכם לחזור ללמוד.

4. קביעת סדר חשיבות – אחד הקשיים של מתבגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז הוא לעבוד לפי סדר עדיפויות, כלומר על פי קדימות של רמות חשיבות. אם יש לכם לוח בחינות צפוף או בחינה מסוימת עם חומר מורכב יותר, הכינו רשימה של כל הפרקים שעליכם ללמוד. קבעו את לוח הזמנים על פי החשיבות ועבדו תמיד לפי הרשימה.

5. למידה עם חבר או בקבוצה – למידה בחברותא עוזרת לחלק מהמתמודדים עם הפרעת קשב, כיוון שכך הם נעזרים האחד בשני וגם מסבירים בקול רם את החומר הנלמד. יתרון נוסף בלמידה עם חברים היא חיזוק המחויבות שלהם לעמידה בלוח הזמנים וביעדים שנקבעו מראש.

6. ללמוד את החלק הקשה בסוף או בהתחלה? לכל תלמיד יש תחומים לימודיים שהוא אוהב יותר מאחרים, ובדרך כלל בהם גם ‘הולך לו יותר בקלות’. רבים נוטים לדחות את החלקים הקשים או המשעממים לסוף, אך האם הדחייה הזו מועילה עמם? הדעות חלוקות, ועל המתבגר לקבל החלטה מודעת בנושא. לפעמים מוטב ללמוד את החלק הקשה בהתחלה (“להיפטר ממנו”), כשאתם יחסית רעננים עדיין, ואת החלקים הקלים והמוכרים יותר להשאיר לסוף. אחרים יגידו שדווקא התמודדות עם חומר קל יותר (מבחינתכם) נותנת מוטיבציה להמשך הלמידה. בחרו בדרך הנכונה לכם.

7. עזרה מבית הספר – הפרעות קשב וריכוז הן דבר מוכר וידוע במערכת החינוך, והמתבגר יכול תמיד לפנות למורים וליועצים בבתי הספר ולבקש עזרה. אם יש בידיכם תוצאות אבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי, מהרו להעבירו ליועצת בית הספר ולדאוג לקבל את ההתאמות המומלצות לתלמיד.

8. זוזו ! – לשבת בשקט וללמוד לאורך זמן – משימה לא פשוטה כלל למתבגרים הסובלים מ-ADHD. שלבו פעילות ספורטיבית (ריקוד, יוגה, “סיבוב אופניים”) במהלך ההפסקות שאתם לוקחים בלוח הזמנים שלכם. במילים אחרות, אל ‘תבזבזו’ את ההפסקה על המחשב או הטלוויזיה.

9. שליטה בסמרטפון – ואם במסכים עסקינן, ידוע לנו שהטלפונים משרתים אותנו בו בזמן שהם מסיחים את דעתנו. מצד אחד, יש בהם יומנים, לוחות שנה ותזכורות – כלים העשויים לעזור מאוד למי שסובל מהפרעות קשב וריכוז. מצד שני, בטלפון יש לא מעט הפרעות בדמות אינספור הודעות בווטסאפ, סרטונים, פייסבוק, וכל מה שלגמרי לא קשור לבגרות בעוד יומיים. הדואליות הזו מחייבת אותנו לנקוט בצעדים מסוימים. תוכלו למשל לשים את הטלפון במצב טיסה בזמן שאתם לומדים, כדי “לנטרל” את עצמכם מכל הפרעה.

10. רישום מחשבות – כאשר מתבגרים נדרשים להתמודד עם לימודים מורכבים יחסית או מקצועות שהם פחות אוהבים, מחשבותיהם נודדות באופן טבעי הרחק מכל הקשור בבחינות הבגרות שלהם. אם זה קורה לכם, נסו להיות מודעים לאותן מחשבות ורשמו אותן. עצם הרישום יסייע לכם להתעלם מהן ולהמשיך הלאה, בלימודיכם לבחינות בגרות. תוכלו לחזור לכל המחשבות האלה מאוחר יותר.

הכותבת היא מאמנת אישית ועסקית, מאמנת למימוש פוטנציאל אישי ועסקי, מומחית בתחום הפרעות קשב וריכוז ובעלת ניסיון רב באימון אנשים עם ADD/ADHD

 שעה בשבוע – למה ממש כדאי לכם לקיים שיחה שבועית עם ילדים בעלי הפרעת קשב?

הדרת נשים: כך בנות משתיקות הפרעת קשב מגיל צעיר

חרדת בחינות? יש דרכים יעילות להתמודדות איתה 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.