fbpx

מה יש בקרמבו?

knafayim shel krembo

 

“הכי כיף כשכל אחד הוא מיוחד ושונה, ובכל זאת כולם יחד וכולם חברים. ככה זה ב’קרמבו'” (טל, בן 13, חבר בתנועה); משרד החינוך בישר לאחרונה כי יוכפל שילוב הילדים עם הצרכים המיוחדים בתנועות הנוער. אבל “כנפיים של קרמבו” תמיד הייתה שם, והיא תמשיך לספק מענה ייחודי. מהו?

 
בחודש שעבר השיק שר החינוך נפתלי בנט תכנית מורחבת להשתלבות ילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים בתנועות הנוער השונות. לצורך כך יקצה המשרד חמישה מיליון שקלים, כשהמטרה היא להכפיל את מספר החניכים הללו תוך שלוש שנים (מ-4,000 ל-8,000).
כשקראתי לראשונה על תכנית השר וראיתי איך כל תנועות הנוער מבקשות להצטרף למיזם, לקבל מהמשרד תקציב ולפעול לשילוב צעירים עם צרכים מיוחדים, שמחתי מאוד. אולם עליי להודות כי בצד השמחה האמיתית, הלב נחמץ קמעא כששמה של “כנפיים של קרמבו” נפקד ממניין התנועות דווקא בנושא המרכזי שהתנועה מובילה זה שנים – שילוב ילדים ונוער בעלי נכויות קשות ומורכבות עם בני נוער מהחינוך הכללי. במובן הזה, נראה כי הבשורה שמובילה “כנפיים של קרמבו” כבר 14 שנים הפכה נחלת הכלל, ועובדה זו לכשעצמה היא הישג אדיר לחברה הישראלית.
“כנפיים של קרמבו” אינה ‘מתחרה’ בתנועות הנוער האחרות – היא משלימה אותן וקולטת לשורותיה ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים מורכבים וקשים – כאלו שיתר התנועות אינן ערוכות לקלוט. תנועה זו נגישה במלואה ומספקת מענה שאינו ניתן בתנועות אחרות. יחד עם זאת, חשוב לציין כי גם לתנועה שלנו מגיעים ילדים ונוער עם נכויות קלות, יכולות גבוהות ועצמאות יחסית. אלו ישולבו בדרך כלל כחונכים או מדריכים המלווים ומשלבים ילדים עם צרכים מיוחדים מורכבים.

מה מיוחד כל כך ב”קרמבו”?

המענה הבא ניתן בתנועה “כנפיים של קרמבו” וייחודי לה:
היסעים נגישים עבור החניכים מביתם לפעילות וחזרה הביתה – כך התנועה מאפשרת לחניכיה עצמאות ולהורים כמה שעות פנויות, יקרות מפז, אחר הצהריים.0
* בכל סניף של “כנפיים של קרמבו” יש עובדת סיעודית המחליפה חיתולים ומסייעת בצרכים אינטימיים של חניכים – כך מתאפשר לתנועה לקלוט ילדים עם מוגבלויות קשות, שאינם עצמאיים.
* התנועה פועלת במקומות הנגישים במלואם פיזית, אקוסטית ועוד.
*כל הפעולות בתנועה נגישות, ונעשה שימוש רב באמצעי תקשורת חלופית (תת”ח) – מחשבים, מחברות קשר ועוד.
* עלות ההשתתפות בפעילות בתנועה סמלית ושווה לכל נפש.
* לתנועת הנוער “כנפיים של קרמבו” פעילויות נגישות כמו כל תנועת נוער אחרת – מחנה קיץ מיוחד, משלחת נגישה לפולין (בשיתוף ועזרה משמעותית של משרד החינוך), טיולים, ימי גיבוש ועוד.
* סניפי התנועה יוצאים לפעילות תרומה לקהילה (בבתי אבות, בתי חולים ועוד) תוך שימת דגש על נגישות הפעילות המאפשרת לכולם להשתתף.

אין “אחר” – השילוב הוא מלא

וכך כתבה לנו אחת החונכות, בעלת מוגבלויות פיזיות: “ב’כנפיים של קרמבו’ כולם יכולים. ילדים עם לקויות ראייה יכולים לראות, ילדים עם בעיות שמיעה יכולים לצעוק, ילדים בכיסאות גלגלים יכולים לקפוץ, וכולם יחד יכולים לצחוק ולעשות כיף חיים. אני מרגישה שהתנועה הזו היא קריאת ההתעוררות של החברה הישראלית, שאומרת: ‘ילדים עם צרכים מיוחדים הם לא שקופים’!”.
(מיכל, חונכת מסניף ירושלים).

“כנפיים של קרמבו” מאמינה כי שילוב אמיתי הוא כזה המנגיש את הסביבה הפיזית והאנושית, אך עושה זאת יחד ובאמצעות חברת השווים. התנועה מאמינה כי ילדים עם נכויות זקוקים לפיתוח כישורים חברתיים בחברת בני גילם – כלומר ילדים ונוער העוברים את הפעולות יחד איתם ולא רק מטפלים או מחנכים. בקבוצות שלנו בסניפים צוות ההדרכה מעביר פעולה לפעילים שהינם ילדים ונוער עם ובלי מוגבלויות. לא קיימת אצלנו קבוצה שיש לה מדריכים מהחינוך הכללי וכל החניכים הם ילדים עם מוגבלויות, אלא אך ורק קבוצות משולבות. “כנפיים של קרמבו”, שהפכה תנועה בפיזור ארצי נרחב, כולל במגזרים ועדות שונות (במגזר הערבי, הבדואי ותיכף גם הדרוזי), ‘צברה שעות’ וניסיון רב בתחום השילוב על כל היבטיו. אנו מאמינים שרב ערכו של ניסיון זה, שנצבר בתנועה בשנות קיומה, ואנו מציעים אותו בשמחה לכל העוסקים במלאכת השילוב המבורכת.
ואסיים בדבריו של טל, בן 13, חניך בסניף כרמיאל של התנועה: “כשאתה אחֵר, אתה בולט יותר, מצביעים עליך ברחוב ובבית הספר, חושבים עליך דברים שאינם נכונים. הכי כיף זה כשכל אחד הוא מיוחד ושונה, ובכל זאת כולם ביחד וכולם חברים. ככה זה ב’קרמבו'”.

הכותבת היא מנכ”לית “כנפיים של קרמבו” – תנועת נוער לילדים עם או בלי צרכים מיוחדים

מתוך הבלוגים: מיומנה של אם למתבגר עם תסמונת דאון 

האם אפשר לגלות אוטיזם רק בגיל ההתבגרות? 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.