fbpx

“אל תוכיחו אותו”

 

המסר המרכזי מהפאנל היה, ללא ספק, מאת בני הנוער עצמם. אלו קראו להורים מצד אחד להתעורר (“גם ילדים מצטיינים ממגמות מעולות משתכרים ושותים, הם פשוט לא מספרים לכם”), ומצד שני ביקשו: “אל תתעקשו לנסות להוכיח אותנו, תנו לנו לדעת שגם אם אנחנו שותים – תהיו שם בשבילנו”

 
כל הזמן מדברים על אלכוהול. בני נוער שותים, זה לא סוד. חלק מהם שותים הרבה. יותר מדי. הרגלי השתייה של בני הנוער בישראל מדאיגים כל הורה למתבגר או מתבגרת, והחשש הזה רק מועצם בכל עת שמתפרסמים נתונים עדכניים. על פי נתוני משרד החינוך האחרונים, כמעט כמחצית מתלמידי התיכונים נוהגים לשתות משקאות אלכוהוליים, ורבע מתלמידי התיכון מספרים כי הם שותים אלכוהול עד לשכרות. איזה הורה לא יחשוש מפני האפשרות שהילד שלו ישתכר וייקלע לסיטואציות מסוכנות?

 
 
panel panel2
 
 
ביום שישי האחרון (4/3/2016) נפגשו הורים, תלמידים ומומחים העוסקים בגיל ההתבגרות לפאנל משותף בנושא אלכוהול בתיכון “רמון” שבהוד השרון. הפאנל נערך ביוזמת מגזין “עשר פלוס” ומכון אדלר ובשיתוף הנהלת ביה”ס, ועדת האלכוהול והנהגת ההורים של התיכון. יחד שוחחנו על הנושא מכמה זוויות שונות, ולראשונה זכו גם בני הנוער להציג את עמדותיהם בנושא.
הפאנל הונחה על ידי נירית צוק, מנכ”לית מגזין “עשר פלוס” להורים למתבגרים, ובו השתתפו: דורון מירנקר, נציג הנהגת ההורים ומתנדב בסיירת הורים הוד השרון, יעל שלף זאבי, מדריכת הורים ממכון אדלר, וכן תלמידים מפרויקטים העמיתים בתיכון “רמון” בהוד השרון שזכו השנה בפרס בעקבות פעילותם בנושא האלכוהול ומניעתו.

במידה במקום “עד דלא ידע”

במהלך הפאנל סיפרו הצעירים כי רוב בני הנוער שותים אלכוהול עוד לפני המסיבה עצמה, במפגש בבית אחד החברים. הצעירים פירטו כיצד הם משיגים אלכוהול ומה הם שותים, ותיארו בהרחבה את ההווי החברתי-תרבותי של בני הנוער בארץ – הווי שהאלכוהול מתפקד בו כמוטיב מרכזי. מירנקר, נציג ההורים המתנדב בסיירות, סיפר על בני נוער המגיעים שיכורים להסעות למסיבה עוד לפני שהיא מתחילה, ואף תיאר מקרים קשים שבהם בני נוער מפונים לבתי החולים בשל הרעלת אלכוהול. שלף זאבי הוסיפה את הפן ההדרכתי והסבירה להורים כיצד עליהם להיערך לפני מסיבות, איך לשוחח עם הילדים על הנושא ומה לעשות במקרה שבו הילד חוזר הביתה שיכור.
המסר המרכזי מהפאנל היה, ללא ספק, מאת בני הנוער עצמם. אלו קראו להורים מצד אחד להתעורר: “גם ילדים מצטיינים ממגמות מעולות משתכרים ושותים, הם פשוט לא מספרים לכם”, ומצד שני ביקשו: “היום, כשאתם חוזרים הביתה, אל תתעקשו לנסות להוכיח את הילד שלכם. במקום זה, אמרו שלא כדאי לו לשתות, אבל גם הדגישו את המסר שאם הוא שותה – אתם תמיד תהיו שם בעבורו”. על כך הם זכו למחיאות כפיים סוערות מקהל המבוגרים.
לפאנל הגיעו כ-200 הורים, ובסיומו נשמעו תגובות אוהדות. הורים רבים הודו כי הופתעו מחומרת המצב ומשכיחות התופעה, וכעת נותר רק לקוות כי המודעות לנושא תמשיך לעלות וכי הורים יקבלו כלים להתמודדות. אולי בפורים הקרוב לא ניאלץ לשמוע על אסונות בעקבות אלכוהול, אולי הפעם הם לא ישתו עד-דלא-ידע – אלא ישתו במידה.

 

יש בעיית אלכוהול, אבל אל תשכחו את הסמים 

כמה הילדים שלנו צריכים לישון בגיל ההתבגרות? 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.