fbpx

הכי יפה בעולם | מאת סיגל מורגן

styling. shutterstock

 

סיגל מורגן, סטייליסטית אישית המתמחה בהעצמת נערות, מספרת לאמהות איך ניתן לדעת האם בתן סובלת מדימוי גוף נמוך, מדוע חשוב כל כך לשפר את הדימוי העצמי בגיל הנעורים, ואיך אפשר לעשות את זה. היופי הוא בעיני הנערה המשדרת אותו

 

[fancy_box]

נורה אדומה

 סימנים להתפתחות דימוי גוף שלילי 

 1. עיסוק אובססיבי במראה, במשקל ובבגדים – תוך היעדר עניין בתחומים אחרים.
2. הבעת חוסר שביעות רצון מעצמה ומגופה, התפרצויות זעם הנובעות מכך ושימוש במילות גנאי כלפי עצמה (לעתים בליווי בכי היסטרי והאשמת הסביבה)
3. הסתגרות בחדר, התכנסות בעצמה ובדידות חברתית.
4. שינה מרובה / היעדר שינה.
5. חוסר רצון לבלות עם חברות בנות גילה והימנעות ממצבים חברתיים (ימי הולדת ומסיבות כיתה).
6. לבוש שאינו מותאם למבנה הגוף (למשל, לבוש רחב מדי במטרה להסתיר).
7. לבוש שנועד כדי למשוך תשומת לב שלילית (“פרובוקטיבי” או מוזנח).
8. עיסוק יתר בדפוסי אכילה (הימנעות מאכילה / אכילת יתר).
9. השמנה או הרזייה קיצונית.
10. היעדר טיפוח והזנחת ההיגיינה האישית.

הערה: לפני שמאבחנים בעיה, יש להיוועץ עם איש טיפול מומחה. יש להביא בחשבון כי כל מאפיין יכול להיחשב כנורמטיבי בגיל ההתבגרות, ורק שילוב של כמה סימנים עלול להעיד על דימוי גוף שלילי.

[/fancy_box]

דימוי גוף חיובי וקבלה עצמית הם מהמשימות החשובות ביותר בגיל ההתבגרות, כיוון שהם מהווים תשתית ליצירת תפיסת עולם חיובית ולביטחון עצמי. דימוי הגוף, מונח מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית, מייצג מכלול שלם של תפיסות, רגשות, מחשבות ותחושות של הפרט ביחס לגופו. מכלול זה מושפע מאישיות האדם, מהסביבה החברתית שלו ומהיחסים עם קבוצת השווים. בגיל ההתבגרות מושג זה הופך להיות משמעותי ביותר בשל ההתפתחות המינית, הפסיכולוגית והביולוגית ובשל העיסוק האינטנסיבי של המתבגר במראה החיצוני שלו.

רף גבוה בפני המתבגר/ת

מתבגרים משווים בינם לבין אחרים באופן תמידי, ובתוך כך הם גם מפתחים מחשבות על מערכות יחסים אינטימיות עם אחר משמעותי. אידאל היופי והעיסוק הרב במראה החיצוני מועברים לילדינו באמצעות מסרים מילוליים ובלתי מילוליים דרך המדיה הרחבה, אמצעי התקשורת, פרסומות, חנויות האופנה ועוד. כל אלה מעמידים בפני המתבגר רף גבוה ומעורר בו רצון ותשוקה להידמות לכל מה שנראה יוקרתי, מכובד או נערץ – בייחוד בעידן שבו קיים טשטוש בין עולם הילדים לעולם המבוגרים.
בחברה הנוכחית הישגיות, תחרותיות ושלמוּת חיצונית תופסים מקום מרכזי. היופי הפך לאידיאל – החברה מעריצה אנשים הנראים טוב, אנשים יפים ומטופחים, ומאפשרת להם להשפיע על דעת הקהל. מי שמציג מבנה גוף בריא ולבוש מוקפד הופך מהר יותר לאייקון תרבותי. לצורך כך, עליו להיות בעל דימוי גוף חיובי וריאלי, המתפתח כאשר קיים איזון תפיסתי. כלומר, ישנה הכרה בחשיבות המראה החיצוני, אך ללא עיסוק מוגזם או נטייה לאובססיביות. לעומת זאת, דימוי גוף שלילי נוצר כאשר הנערים אינם תופסים את עצמם באופן חיובי, מוצאים במראה שלהם או במשקל הגוף פגמים משמעותיים – וכתוצאה מכך נפגע ביטחונם העצמי לעתים עד כדי מצבים רגשיים קשים, כמו דיכאון או הפרעות אכילה (אנורקסיה או בולמיה). לעתים תורם הדימוי העצמי הנמוך גם לחוסר מוטיבציה בכל תחום אחר ולנטייה לפגוע במערכות יחסים עם קבוצת השווים. כל אלו עלולים להוביל לדחייה חברתית ומינית.
מחקר מעניין שנערך בנושא תפיסת הגוף בקרב מתבגרים מצביע על כך שחוסר שביעות רצון מהגוף מתגבשת סביב הגילים 15-13 ומתקבעת עד גיל 18 (גיאני, רוזנבלום ולואיס 1990). על פי המחקר, אצל נערות תפיסת העצמי מתקשרת ישירות למשקל הגוף. כמובן, מידת האטרקטיביות של הנערה בחברה תושפע מהתפיסה העצמית שלה. המעניין הוא, כפי שגם עולה מעדויות במאמר, כי אינדיבידואלים שונים מקבלים יחס שונה כלפי המראה החיצוני שלהם בהתאם לתפיסה שלהם את עצמם. כך נוכל ראות נערה מלאת משקל אהודה ומקובלת בקרב קבוצת השווים, ומנגד נערה מלאת משקל המרגישה דחויה או נוטה להתבודד בשל משקלה.

ללמוד להבליט ולהצניע

הבנות מייחסות חשיבות למשקל גופן גם באזורים ספציפיים בגוף, כמו הירכיים והמותניים. כאשר נערה תופסת את עצמה באופן שלילי, בטוחה שהיא אינה עומדת באידאל המקובל בחברה ומרגישה חוסר שביעות רצון מעצמה ומגופה, כדאי לשקול עירוב אשת מקצוע המתמחה בהעצמת נערות תוך התמקדות בנושא המראה החיצוני. טיפול כזה משלב שיח רגשי על נושאים כמו דימוי גוף וקבלה עצמית, ומפנים בנערה את ההבנה שלכל אחד יש מבנה גוף מולד, אך ניתן ללמוד את תורת הסטיילינג האישי ולשפר את המראה ואת תחושת הערך העצמי. כך הנערה לומדת לקבל את עצמה ולאהוב את עצמה ממקום של שינוי עמדות ותפיסות, להבליט את האזורים האסתטיים הקיימים בה ולהשתמש באשליות אופטיות בלבוש כדי להצניע אזורים אחרים. טיפול כזה עשוי לסייע רבות לנערה, כיוון שהוא יתרום כאמור גם להעלאת המוטיבציה שלה בחיי היומיום ולשיפור תפקודה במגוון תחומים.

הכותבת היא אשת טיפול, סטייליסטית ומעצבת פנים, מומחית בהעצמת נערות מתבגרות באמצעות סטיילינג אישי ועיצוב החדר. להורדת “מדריך הסטילינג לנערה” מאת מורגן, ללא תשלום

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.