fbpx

כשמו כן הוא

Ori Haham 1

 

אורי חכם משתתף בתכנית מצוינוּת ומנהיגוּת ובתכנית “פִּרחי מדע”, פעיל במוֹעצה הירוקה, יש לו מעבֶּדת ניסויים בבית, הוא מנגן בסַקסוֹפון וחוקר את תחום התעוּפה. וכשיהיה גדול? הוא דווקא רוצה להיות עורך דין, כמו אבא

 
קל לי מאוד להתחבּר לאוֹרי חכם בן העשר מקִריית חיים כי הוא אוהב את כל התחומים שהתעניינתי בהם כשהייתי ילד, ואני מתעניין בהם עד היום. עוד מגיל צעיר אוֹרי מתעניין מאוד בכל הסובב אותו, ובעיקר בנושאי מדע וטכנולוגיה. הוא לומד, קורא וחוקר בעידוּד הוריו; והם אף בנו בשבילו מַעְבָּדה קטנה בבית לצורך ניסויים. מכיוון שהוא יודע לחפש ולמצוא מידע, בני המשפחה והחברים פונים אליו כשהם מחפשים תשובה לשאלה כלשהי.

[fancy_box]

תעודת זהות

 
שם: אורי חכם
 
גיל: עשר
 
תחומי עניין: מדעים, מוזיקה, תעופה
 
ציטוט: “אמא אומרת שהעולם שייך לחנונים”
 
[/fancy_box]

הג’ז נכנס לו לראש

“אני אוהב מאוד את ‘ליל המדענים'”, מספר אורי. “אני משתדל לא להפסיד אותו כי אני נהנה שם מאוד”. ליל המדענים הוא יום מרוּכּז שאוּניבֶרסיטאוֹת ומכוֹני מֶחקר ברחבי הארץ פותחים בו את שעריהם ומזמינים את כל מי שמתעניין במדעים להגיע ולהשתתף בהרצאות, בסיורים במעבדות, בניסויים מדעיים מותאמים לילדים ובפעילויות שונות. בליל המדענים האחרון הִרצתה גם לינוי גלמידי, המדענית הצעירה של “גליליאו צעיר”, באוניברסיטת בר־אילן. “בשנה שעברה הייתי בליל המדענים במכון לחקר ימים ואגמים בחיפה”, מספר אורי, “ולמדנו שם כל מיני דברים שקשורים למים”. אורי משתתף בתכנית מצוינות ומנהיגות של מכלֶלת הגליל המערבי כבר שנתיים. “בלימודים אני לומד שלושה קורסים בכל סֵמֶסטר. השנה למדתי בסמסטר א’ רפואה, הנדסת מזון ומנהיגות, ובסמסטר ב’ – מנהיגות, אוֹפּטיקה וניהוּל פינַנְסי. אני מתעניין בכל דבר שקשור למדע, וגם קורא את המהדוּרה העברית של המגזין ‘מדע פּוֹפּוּלָרי'”, מספר אורי (מגזין שעוסק במדע בצורה פשוטה, וכך כל ילד סַקרן יכול להבין). כשאני שואל את אורי איך מתייחסים לאהבת המדעים שלו בבית הספר, הוא אומר שלפעמים היחס של הילדים האחרים מפריע לו ולפעמים לא. “אמא שלי אומרת תמיד שהעולם שייך לחנוּנים. אלה שקוראים להם כך הם פשוט ילדים שאוהבים ללמוד ולחקור”, הוא מסביר. למזלו, הוא פוגש עוד ילדים כמוהו, המתעניינים בתחומי מדע מגוּונים, בתכנית “פרחי מדע” של המדעטק – מוּזֵאון המדע בחיפה. כן הוא פעיל במועצה הירוקה של בית הספר שלו, העוסקת בענייני סביבה. אביו של אורי הוא עורך דין, שהתחיל ללמוד לנגן בסקסופון לפני זמן־מה. “המוזיקה – הג’ז – נכנסה לי לראש”, מספר אורי. “הִתחלתי ללמוד לנגן בסקסופון אצל אותו מורה שמלמד את אבא שלי. אני לומד שיעורי נגינה וגם שיעורי תֵּאוֹריה”. כמורה למוזיקה, אני יודע ששיעורי התאוריה (סולמות, מִרווחים ובניית אקורדים, בין היתר), משעממים בדרך כלל את התלמידים, אבל אצל אורי זה ההפך. “אותי זה מעניין מאוד. יש האומרים שזה כמו מתמטיקה, אבל לדעתי זה שונה לגמרי. אלה הרבה מאוד דברים שנכללים בנושא גדול אחד”.

מה יש בקופסה השחורה?

תַּחבּיב אחר של אורי הוא מְטוסים. “יש לי אוסף גדול של דגמי מטוסים, בעיקר מטוסי נוסעים כמו בּוֹאינְג, איירבּוס ומטוסים קלים”, הוא מספר. “אני רואה הרבה את התכנית ‘תעופה בחקירה’ – סדרת תעודה בטלוויזיה העוסקת באסונות תעופה ובתַקריוֹת שכמעט גרמו אסוֹנות, בערוץ ‘נַשיוֹנל גֵ’אוֹגרָפיק’. הסדרה “תעופה בחקירה” נעזרת במדע ובטֶכנוֹלוֹגיוֹת מתקדמות כדי לחקור אסונות תעופה בעידָן המוֹדֶרני (כלומר לאחר פיתוח הקופסה השחורה). כמו בסיפור בּלשי, מתגלים בסדרה האירועים שהובילו לאסון והצעדים שננקטו לאחר החקירה כדי למנוע אסונות כאלה בעתיד. “יש לי במַחשֵׁב מַדמֶה טיסה (סימולטור), וכבר ביקרתי בנִמלי תעופה לכבוד יום ההולדת שלי. אני טס כמעט בכל שנה לחוץ־לארץ, וזה מאפשר לי לעשות ‘פּליין ספוטינג’ – מעקב אחרי מטוסים וצפייה בהם”. כשאני שואל אותו אם הוא מתכנן להיות טייס בעתיד, הוא אומר שחשב על כך, אבל הוא בעיקר נהנֶה מהמטוסים. התכניות שלו הן דווקא להמשיך את אביו בתחום המשפטים: “הייתי עם אבא שלי בבתי משפט, וזה מעניין אותי מאוד”, מסכם אורי, “אני חושב שזה יהיה הכיוון שלי כשאהיה גדול”.

רוצים לקרוא עוד? בקרו בעמוד הפייסבוק של המגזיןלקבלת ירחון “גליליאו צעיר” במתנה 

“תראו, זה בכלל ילד, לא פסל”

ד”ר רמי קאליר: לא צריך תקציבים ממשרד החינוך!

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.