fbpx

לקרוא “ריאליטי”: המועמדת

Hmoamedet

 

הספר הראשון בסדרת הספרים לנוער שהפכה לרב-מכר בארה”ב. מומלץ?

אם מישהו היה בא אליי ואומר לי: “תקשיבי, את הולכת לקרוא ספר שהוא שילוב של “הרווק” ו”סינדרלה” ואת הולכת לאהוב אותו!” הייתי צוחקת לו בפרצוף. מה הקשר ביני לבין “הרווק”? אני לא טיפוס של תכניות ריאליטי או של טלוויזיה בכלל. לא הצלחתי לדמיין איך אפשר לכתוב את התכנית בצורה של ספר, ולא סתם ספר, אלא כזה שיצליח למשוך אליו גם ילדות מעל גיל שתים עשרה. עד שהגיע לידיי רב המכר “המועמדת”.
זהו סיפורה של אמריקה סינדר, נערה בת 17 שחיה בממלכה איליאה. לאמריקה חיים רגילים; היא הבת השלישית מתוך חמישה ילדים, יש לה זוג הורים המתפקד באופן מלא כהורים, תחביבים, ואפילו חבר. מה הבעיה? החברה באיליאה מחולקת למעמדות: ממעמד אחד, השמור לבני המלוכה, ועד מעמד שמונה, השמור לאנשים הנחותים בחברה – המשרתים העלובים שחיים בעוני מחפיר. לכל מעמד יש תפקיד המיוחד לו. אמריקה וכל בני משפחתה (להוציא את אחותה, שכבר התחתנה עם בן מעמד גבוה יותר) משתייכים למעמד חמש – מעמד האמנים. בני משפחתה מומחים בציור, בנגינה ובשירה (שני התחומים שבהם אמריקה מתמקצעת), וכך הם מרוויחים את כספם. הם אינם עניים, אך אין כסף מיותר בבית.
לאמריקה יש חבר – אספן המשתייך למעמד שש, הנמוך משלה, ולכן הם שומרים על יחסיהם בסוד על אף כוונתם להינשא. אולם כל התכניות שלהם משתנות ביום שבו אמריקה מקבלת את המכתב מבית המלוכה. בכל פעם שהנסיך, שהוא הבא בתור לכתר, מגיע לגיל הפורקן, מתקיימת “תחרות הבחירה”. בכל המחוזות במדינה – 35 מחוזות – נערכות הגרלות, וכל מחוז שולח מועמדת אחת אל הארמון. במהלך התחרות בוחר הנסיך מבין 35 הנערות את אשתו לעתיד. לאחר שכנועים ולחצים רבים (אפילו מצד החבר), אמריקה מגישה מועמדות ונשלחת לארמון. בארמון היא תלמד מהי חברות אמת, מהי תחרות אמיתית, ותחוש געגועים, אהבה, עצב וכעס, ובעצם כל רגש אפשרי.
אחד הדברים שאהבתי בספר הוא האופי הלא דיסטופי שלו. הממלכה מתנהלת (לרוב) על מי מנוחות. העולם לא נחרב או עומד להיחרב, השלטון (גם אם לציבור יש ביקורת עליו) אינו דיקטטורי ואינו מתעלל באזרחים. ההתמקדות של הסופרת היא אך ורק בחוויה האישית של אמריקה, בלי שטויות של “אוי לא, הממלכה נמצאת על סף מלחמת אזרחים נוראה!” מהסוג שאנו נתקלים בו כל כך הרבה פעמים בז’אנר הזה. גם גיבורת הספר שבתה את ליבי – אמריקה היא דמות חביבה שקל מאוד להתחבר אליה בגלל הרקע שממנו היא מגיעה (רוב הבנות בתחרות שייכות למעמדות גבוהים משלה). היא אנושית מאוד, הומאנית ומתחשבת, אולם יודעת לשים את עצמה לפני אחרים כשצריך ויחד עם זאת להגן על מי שזקוק להגנה. במהלך הספר, אנו זוכים לפגוש אותה מתמודדת עם מצבים קיצוניים, ויש סיכוי טוב שגם אתם תתאהבו בה. בקיצור, רוצו לקרוא!

# המועמדת – מאת קיארה קאס, ידיעות ספרים 2015

הכותבת היא אחת ממנהלות קבוצת הפייסבוק “נוער קורא – כן, יש דבר כזה”

 

להמלצות נוספות ב”עשר פלוס” על ספרים למתבגרים

אל תתנו ל”ריאליטי” להפוך למציאות של המתבגרים שלכם

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.