fbpx

לא להתבלבל: סמי הפיצוצייה הם סמים מסוכנים לכל דבר

drugs. shutterstock

 

סמי הפיצוציות מסוכנים לא פחות מאלכוהול ואפילו מ”אקסטזי”, אך הם נגישים לילדיכם הרבה יותר והם לא נעלמו מהעולם על אף החוק שיצא ב-2013. זו הסיבה שכל הורה למתבגרים חייב לדעת במה מדובר ואפילו לקיים על ילדיו שיחה בנושא. אומרים לא לסמים!

 
מכירת אלכוהול ומוצרי טבק לבני נוער בקיוסקים ובפיצוציות בניגוד לחוק היא בעיה כאובה ומוכרת. אולם לצדה מתהווה בשנים האחרונות סצנה חמורה אף יותר, של מכירת סמים שהשלכותיהם עלולות להיות הרסניות. כ-4,000 קיוסקים ופיצוציות הפזורים ברחבי הארץ פתוחים במהלך רוב שעות היממה – ובחלק לא מבוטל מהם מתקיים סחר בחומרים לא חוקיים, שזכו לכינוי הרשמי “סמי פיצוציות”. רשימת החומרים הללו היא ארוכה ומסובכת, והיא משתנה מעת לעת הן בשמות הן בהרכב החומרים הפעילים. המוכר והידוע בהם עלה לכותרות לפני כעשור והוא “חגיגת” – קפסולה קטנה הדומה לכדור אנטיביוטיקה, ובה חומר אבקתי המכיל בין השאר את החומר “קתינון”, המופק מצמח הגת. היקף המכירות העצום נבע בין היתר מההבטחה לשיפור מצב הרוח והחשק המיני, המופיעה על גבי השקית. אולם כמה אירועי אשפוז בבתי החולים בעקבות השימוש בסם הזה העלתה את המודעות לסכנות הטמונות בו, ובשנת 2004 הוצא “חגיגת” אל מחוץ לחוק ונכלל בפקודת הסמים המסוכנים.

השפעות פסיכו-אקטיביות על המוח

אלא שמאז “חגיגת” ועד היום השתכללה מאוד מערכת הייצור וההפצה של סמי הפיצוציות, והם ממשיכים להימכר בכמויות גדולות לא רק בקיוסקים, אלא גם באתרי האינטרנט וברשתות החברתיות. גם החוק שנכנס לתוקפו בשנת 2013 – “חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסוכנים” – לא הצליח עדיין למגר את התופעה, אף כי ניכר כי הוא נאכף בעוצמה רבה. חוק זה מגדיר סמכויות נרחבות לשוטרים ופקחים בעת חשד במכירת סמים בקיוסקים, ומטיל עונשים כבדים על היצרנים והמשווקים.
סמי הפיצוצייה אינם צריכים להעסיק רק את המשטרה. כמו בכל תופעה הקשורה בגיל ההתבגרות, ראוי כי גם הנושא הזה יקבל מקום בשיח בין הורים למתבגרים, העוסק בנושא של התנהגויות סיכון בכלל ושימוש בחומרים מסוכנים בפרט. עשרות סוגי החומרים המשווקים בניגוד לחוק מיוצרים בעיקר במעבדות פיראטיות, בארץ או בחו”ל. הרכיבים מהם עשויים הסמים ושמותיהם משתנים חדשות לבקרים, והם מופיעים בכדורים ובקפסולות תחת שמות שונים, כמו: צונאמי, רקפת, יסמין, שלגיה, דרגון-פלאי, ג’י ועוד. כמו כן, ניתן כיום לרכוש, בעיקר באינטרנט, את ה-“פופרס” – תרופה לחולי לב המרחיבה כלי דם והפכה לפופולרית כסם מסיבות או כמעורר במהלך שיעור משעמם בתיכון. גם ה”סלוויה-דיווינאריום”, סם הזיות מסוכן ביותר, נמכר בעיקר דרך אתרי אינטרנט, וטרם הוסדר מעמדו החוקי. ישנם אף נוזלים שונים, בכמויות קטנות, המשווקים כסמי מרץ, כמו “ליקוויד-אנרג’י” – שהשפעותיו דומות לאקסטזי. אולם בשנתיים האחרונות סמי הפיצוציות הפופולריים ביותר הם ללא ספק “מבסוטון” ו”נייס גאי”, שעלו לכותרות בהקשרים שונים (פשיטות של המשטרה, סגירת עסקים ופיצוציות שמכרו את הסמים הללו, וכמובן דיווחים על נפגעים כתוצאה מהשימוש בהם). ה”מבסוטון” וה”נייס גאי” הם תערובות צמחיות ללא קנביס (גראס), המכילות מספר סוגי צמחים – כולם בעלי השפעות פסיכו-אקטיביות על המוח. תערובות אלה נקשרות לקולטני הקנבינואידים במערכת העצבים המרכזית, והשפעתם אמנם דומה להשפעה החומר הפעיל בקנביס (THC) אך חזקה ממנה פי כמה, ובשל כך מסוכנת הרבה יותר.

סמי הפיצוציות כנושא לשיחה משפחתית

התופעה המתרחבת של סמי הפיצוציות חדרה לתרבות הפנאי והבילוי של המתבגרים, עד כדי כך שכ-30 אחוזים מהחשודים בסחר וייצור סמי פיצוציות כיום הם בני נוער. כמו כן, כשלושה אחוזים וחצי מתלמידי כיתות י’-י”ב הודו כי התנסו בסמים הללו בשנה האחרונה. המשתמשים בסמי הפיצוציות, כמו בכל סם אחר, עושים זאת כדי לשנות מצב רוח, או כפי שנהוג להגיד – להתמסטל. תופעות הלוואי אינן שונות מהתופעות המוכרות לנו משימוש בקנביס, אקסטזי, ואף אלכוהול, אך בני הנוער נמשכים לסמים האלה במיוחד בשל נגישותם הגבוהה, המחירים הנוחים יחסית וההשפעה המובטחת הרשומה גם על גבי האריזה. להורים המבקשים לדעת מהם הסימנים המעידים על שימוש בסם פיצוצייה חשוב להבהיר כי אין סממן בולט אחד כזה או אחר. יתרה מזו, סביר להניח שגם אם הנער או הנערה צרכו סם שכזה, הם בוודאי יעשו הכול כדי להסתיר עובדה זו מהוריהם. לכן הם ישתדלו, למשל, לשוב הביתה רק לאחר השפעת החומר – כעבור כשלוש שעות. אי לכך, כל שנותר להורים לעשות הוא להיות קשובים, ערניים, רגישים לשינויים, ולנסות “לצוד” את הסימנים שבוודאי יופיעו בשלב מסוים ויעידו על שימוש בסם. סימנים אלה עשויים להתחבא במחשב, בטלפון הנייד, במגירת השולחן בחדר, או על הקיר בפייסבוק. נוסף לכך, רצוי לא לחשוש משיחה עם המתבגר על הנושא של “סמי פיצוציות” בעקבות כתבה בעיתון או סרט בטלוויזיה. פתיחת הנושא לדיון תאפשר להורים לבחון את העמדות של הילד שלהם, ולמתבגר לשמוע את העמדות של הוריו. כך אולי אף יוכלו הצדדים להגיע למסקנה משותפת, שבצידה הצבת גבולות ברורים ביחס לסמים בכלל וסמי פיצוציות בפרט.

הכותב הוא עובד סוציאלי; מרצה ומנחה קבוצות העובד עם הורים למתבגרים, מתבגרים ואנשי מקצוע בתחום החינוך והמניעה; אב לשלושה

 

משקה אנרגיה בשילוב ריטלין = פצצה מתקתקת

מסר חד-משמעי לבני נוער: סמים קלים? אין דבר כזה!

הפרדוקס של גיל ההתבגרות

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.