fbpx

תיאום ציפיות

indeppendent mother. shutterstock

 

גם אמא, גם עצמאית, ואלה הציפיות שלה מהשנה הקרובה

 החופש עבר חלף לו (אפילו שאוטוטו מגיעים החגים), ואני כבר כמהה לחזור לשגרת יומי כעצמאית בבוקר ולמשרתי המלאה אחר הצהריים כאמא לשלושה ילדים מקסימים (14,10 וכמעט ארבע).
איך אני מרגישה עם זה? אני מצפה ומחכה להתחבר מחדש לחיים של ‘לפני החופשה’ למרות שאני יודעת שהשגרה היא בעצם שתי משרות עם משכורת אחת (המשרה השנייה כוללת, אגב, הסעות לחוגים, סידורים לילדים, הכנת ארוחות, ועוד ועוד). בכל זאת, אני מתרגשת לחזור לנהל את הבקרים שלי, לקבוע מחדש מפגשים עם המתאמנות שלי, לתאם פגישות עם קולגות וכמובן לשלב את המטלות של הבית בלו”ז. אחרי הכול, אוכל לחזור להכתיב את הקצב – וזה הרי היתרון הגדול של להיות עצמאית.

בינתיים, בשבוע הראשון של שנת הלימודים, אני עסוקה בהתרגשות מכך שהקטן מתחיל גן חדש עם צוות חינוכי חדש וילדים חדשים, מכך שהמרכזי כבר לא קטן ועולה לכיתה ה”א ומכך שהגדולה שלי פתאום כבר עולה לכיתה ט’ (איך זה קרה כל כך מהר?). וכמה טוב לי שגם הם ממש מתרגשים ושמחים לחזור לבית הספר – גם אם זה בעיקר בגלל החברים. עוד מעט גם ההתרגשות הזו תתפוגג ואוכל לחזור לשקט שלי, לחיים הפרטיים שלי, לאימוני הכושר שלי, לימי השישי ‘בוקר עם בעלי’ שלי. כן, השגרה עושה לי טוב, והיא תעשה טוב גם לילדים. אני בטוחה.
ורק עוד מילה אחת על החופש הגדול שחלף לו – כמה אני מודה על כך שהקיץ עבר בשלום ויכולנו ליהנות כמשפחה, בלי שאיזשהו “צוק איתן” יחבל בהנאה של ילדיי (כתושבי הנגב, בקיץ שעבר נאלצנו לנדוד צפונה, לוותר על הקייטנות ועל הפינה שלנו, וזה לא היה קל).

 מה אני רוצה ממערכת החינוך?

 
1. שהילדים יצעדו בשמחה למסגרות הלימודיות – שבשנה”ל תשע”ו מערכת החינוך תהווה בעבור ילדיי מקום שיפתח את הסקרנות שלהם, את יכולת הביטוי שלהם, שתפתח עבורם חלון לידע שיוקנה להם ע”י חקר, ידע עם משמעות, ידע שיישמר. אני רוצה שהם ימשיכו לשמוח ללכת לבית הספר. שבית הספר יהווה עבורם מקום בטוח ומזמין.

2. שמספר התלמידים בכיתה ובגן ימשיך לרדת – שר החינוך צריך לעשות הכול כדי להוריד את מספר התלמידים בכיתה באופן משמעותי עוד יותר. לפי מחקרים, מספר התלמידים האידיאלי בכיתה הוא 18. אצלנו בינתיים זה פי שניים. האם זה הגיוני? מורים נאלצים לבזבז אנרגיות רבות על ההתמודדות עם העומס בכיתות, הרבה פעמים על חשבון זמן הלמידה – וזה כל כך חבל. אני מאמינה שפיחות משמעותי באמת במספר התלמידים עשוי לחולל שיפור לא רק בלמידה אלא גם ביחסים בין מורים-הורים-תלמידים. פחות בעיות משמעת, יותר יחס אישי.
אבל הצפיפות חייבת לרדת לא רק בכיתות, אלא גם בגני הילדים. הרפורמה של סייעת שנייה צריכה להתחולל בכל הרשויות (לא רק בחזקות) – או לחלופין יש להקטין משמעותית את מספר הילדים בגן.

3. שכל בתי הספר, הגנים ותחנות ההיסעים יהיו ממוגנים לפי התקן – במדינה כמו שלנו ממש לא ייתכן שהורים יצטרכו להילחם על מיגון ילדיהם

4. שאהיה אמא המרוצה ממערכת החינוך בלי קשר למקום שבו אתגורר – אסור שהורים ירגישו שיש איפה ואיפה בין בתי הספר  בפריפריה לבין בתי הספר בערים מבוססות.

5. שהמורים ירגישו מוערכים ויזכו לתנאים ההולמים את ההשקעה הרבה שלהם – ומניסיון העבר הם אכן משקיעים מעל ומעבר.

6. שלא ישגעו אותנו עם רפורמות מרחיקות לכת שבסופו של דבר אינן מיושמות (עקב חוסר תקציב או החלפת השר).

7. שיפתרו את כל הבעיות המהותיות לפני שהשנה הבאה תתחיל – כדי שלא נצטרך למצוא את עצמנו שוב תחת איומי השבתה רגע לפני שהשנה מתחילה.

כאמא אני מאחלת לעצמי להצליח ליצור איזון טוב יותר בין הבית לקריירה, להמשיך לחנך ולטפח את ילדיי כמיטב יכולתי, לראות אותם מסופקים ושמחים ולהרגיש את הערכתם ואהבתם אליי (מבחינתי, אחד הדברים החשובים בחיים).

 מה אני רוצה מהמדינה?

 
קרוב לוודאי שהציפיות של כעצמאית הן הציפיות של רוב הנשים העצמאיות המחזיקות עסק קטן. בשורה התחתונה, אני מקווה מאוד שיוסדר עניין הזכויות הסוציאליות לבעלי עסקים קטנים. זכויות אלה כוללות: תשלום דמי מחלה גם לעצמאים, תשלום דמי אבטלה גם לעצמאים,  חובת הפרשה לפנסיה לעצמאים מתוך התשלומים שאנו משלמים לביטוח הלאומי, ועוד.
אני מאחלת לכל ההורים שתהיה לנו שגרה טובה ולא מטורפת מדי, ולכל הילדים המתוקים – שנה מלאה בחוויות טובות ומעצימות.

הכותבת היא מאמנת נשים, ילדים ונוער לצמיחה והתפתחות אישית

בלוג: מכתב אישי, לנשים בלבד!

דעה: הפסקת פרויקט הטאבלטים? טעות

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.