fbpx

ההורה הוא המורה הפרטי הטוב ביותר



ההורה הוא המורה הפרטי הטוב ביותר

אסטרטגיות למידה יאפשרו למתבגרים לשפר לא רק את הישגיהם אלא גם את חוויית הלמידה ואת כישוריהם הארגוניים. כיצד נסייע לילדינו להתמודד עם המטלות הלימודיות באופן עצמאי ולהתכונן לבחינות ביעילות וללא מתח מיותר? מיכל שפר מיכאלי ממרכז אלבאום למצוינות אישית מעניקה עצות פרקטיות


הנטייה הטבעית שלנו כהורים היא לעטוף את הילדים הקטנים יותר, בכיתות הראשונות בבית הספר היסודי, בתשומת לב רבה סביב עניינים לימודיים. אנו נוהגים לעקוב אחר מעשיהם ולעזור להם להתמודד עם מטלות בית הספר, וחלקנו נוטים לשכוח שגם הילדים הבוגרים יותר – ואולי במיוחד הם, זקוקים להכוונה ולתמיכה שלנו. מתבגרים רבים מתקשים לנהל את זמנם באופן יעיל ואפקטיבי ולשלב את העיסוק החברתי והרגשי יחד עם תחומי עניין נוספים ומטלות לימודיות. הם לא תמיד יודעים כיצד ללמוד, כיצד לארגן את החומר, איך מסכמים או לומדים לבחינה וכמה זמן מראש רצוי ללמוד, ולכן כדאי מאוד להקנות להם, גם בשלב הזה, אסטרטגיות למידה.
ישנם הורים המודעים לכך שהמתבגרים שלהם עדיין זקוקים לתמיכה, אך נוהגים בקיצוניות לצד השני: הם נוטלים על עצמם את מלוא האחריות על הכנת המערכת, סיכום החומרים לבחינה, יצירת קשר עם חברים לקבלת אינפורמציה נוספת וכו’ – כאילו חזרו בעצמם לבית הספר היסודי או לתיכון. מצב קיצוני זה יוצר בדרך כלל מריבות יומיומיות ועלול לגרום למתח ולתחושות לא נעימות בין בני הבית, בייחוד אם יש במשפחה כמה ילדים בגילאי בית הספר.
ניהול זמן נכון, יצירת הרגלים שמעוררים את המוטיבציה הפנימית של הילד להתמודד עם המשימות הנדרשות, והעברת האחריות בהדרגה לידי הילד – אלו הם הכלים הראשוניים בתהליך התמיכה שלנו בהתמודדות המתבגר עם המטלות הלימודיות.

הקניית הרגלים נכונים לסדר וארגון בלימודים

ילדים בוגרים, ובייחוד כאלו הסובלים מקשיי קשב וריכוז, עלולים לסבול מבעיות בניהול זמן ובארגון שיגרמו להם לחוות את הלמידה כמתישה ומתסכלת. איך נקנה להם הרגלים שיסייעו להם ללמוד כראוי ובטווח הארוך?

זמן קבוע ומוגדר להכנת שיעורי הבית: הקצו זמן ללימודים של ילדכם, כדי שהכנת השיעורים לא תתפרש על כל אחר הצהריים. לאחר שהילד חוזר מבית הספר, רצוי לתת לו זמן למנוחה שיכלול את הארוחה, ולאחר מכן לפנות להכנת השיעורים. תוכלו לעודדו לסיים את השיעורים, על מנת  שיוכל לפנות לפעילויות אחרות בהמשך היום. הימנעו מהכנת השיעורים בשעות הערב – היות ואז הילד כבר עייף, רעב וחסר סבלנות, וכך גם אתם.
הכנת מערכת באופן עצמאי: הרגילו את הילדים לכך שהם אחראים על סידור המערכת ועל הבאת הציוד, ולא אתם (ישנם הורים הממשיכים לסדר מערכת לילדיהם גם בסוף היסודי). בשלב הראשון תרגלו זאת עם הילד, ולאחר כמה פעמים תנו לו לעשות זאת בעצמו ובִדקו אותו. בהדרגה יקבל הילד ביטחון ויעשה זאת כראוי ולבד. היו סבלניים בשלבים הראשונים, והעניקו לו ביטחון באמצעות פרגון. התהליך צריך לארוך כשבועיים.
טבלת מטלות: בקשו מהילד להכין טבלה שתכלול מועדי מבחנים, עבודות ומטלות לימודיות אחרות, כדי שיוכל לתכנן את זמנו ביעילות. את הטבלה רצוי לתלות במקום בולט החדר.

גייוס עזרה: לעתים אתם ההורים עשויים להיתקל בקשיים בניסיון לעזור לילד עם המטלות הלימודיות, והדבר עלול לעורר מתח או מריבות. תוכלו בהחלט להיעזר (או לבקש מילדכם הבוגר להיעזר בעצמו) באח הגדול יותר או בשכן שיסייע לו בהכנת השיעורים בצורה אפקטיבית, ללא מעורבות אישית רגשית שלכם.
עצמאות במקום תלותיות: למדו את הילדים להיות אחראים ועצמאים עד כמה שניתן ושדרו להם שאתם סומכים עליהם, גם אם הם לפעמים שוכחים או עושים טעויות. העבירו להם את המסר שהלימודים הם עבורם ולמענם וכי ניתן ליהנות מהם, וזִכרו: ככל שהם יהיו פחות תלותיים, כך הם ילמדו לסמוך על עצמם בעתיד.

כללי למידה לבחינה – למדו אותם להתכונן כראוי


טבלת מבחן: רצוי ללמוד כארבעה ימים לפני הבחינה, כשאת היום האחרון מומלץ להקצות רק לחזרה על החומר ולא ללמידת חומר חדש. רִשמו בטבלה אילו נושאי לימוד יילמדו בכל יום.
הפסקות יזומות: למדו את הילד לעשות הפסקות במהלך ההכנה לבחינה, שבהן יוכל לנוח דקות ספורות ולשלב תרגילים גופניים (קפיצות בטרמפולינה, פעילות בהליכון, או כל פעילות ספורטיבית שיכולה לפרוק את המתח המצטבר בגוף). הפסקות אלה יכולות לשמש פורקן ושחרור של הגוף ולאפשר חזרה לריכוז. רצוי להקפיד לשתות ולהתרענן ולתחום את ההפסקה לחמש עד עשר דקות.
רעש לבן”: רוב ההורים סבורים כי על מנת להתרכז יש להנמיך את המוזיקה ולהימצא במקום שקט,  להתמקד בפעולת הלמידה ולא לעשות דברים נוספים במקביל. אולם ישנם מקרים רבים, בייחוד בקרב הסובלים מבעיות קשב או מרגישות יתר, שבהם קיים אצל הילד הצורך ללמוד לרחש צלילי מוזיקה כדי למסך רעשים פתאומיים שעלולים לקטוע לו את הריכוז. במקרים כאלה, “רעש לבן” עשוי דווקא לעזור.
חלוקת החומר: למדו את ילדכם לחלק את החומר על פי נושאים. בדף הראשון, בקשו מהילד לרשום את הנושאים השונים ולסמן את החומר שבו הוא שולט או שאותו כבר למד. החזרה האינטנסיבית, כלומר הלמידה המשמעותית, תיעשה רק על החומר שהילד אינו מבין או אינו זוכר היטב. כשהילד או הנער יראה כי ישנם נושאים שהוא כבר שולט בהם, תהיה לו מוטיבציה רבה יותר ללמוד את השאר ולסיים הכול. ציינו בפני הילד כי כאשר הוא נתקל בקשיים ממוקדים, קל יותר להעניק לו עזרה.

היום הצלחה בבחינות, מחר משרה בכירה

חשוב להבין כי להרגלי הלמידה ישנה השפעה ניכרת על היעילות התפקודית שלנו לאורך החיים. מחקרים מראים כי ילדים שיודעים לנהל את זמנם באופן יעיל יהפכו על פי רוב לבוגרים העוסקים במשרות בכירות ובתפקידים ניהוליים, ולבעלי הערכה עצמית וביטחון גבוה ביכולות שלהם. לכן, חשוב שהורים יקדישו מחשבה לניהול הזמן של ילדיהם לא פחות מאשר לכישרונותיהם השונים.



הכותבת היא מנהלת ובעלת מרכז אלבאום למצוינות אישית, מתמחה באבחון וטיפול בקשיי תפקוד ולמידה בקרב ילדים, נוער ומבוגרים www.elbaum.co.il

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.