fbpx

כבר לא בפייסבוק: היכן הילדים שלנו ‘מסתובבים’ כשהם בסמארטפון?

 teenagers with their apps. shutterstock

פעם חשבנו שהרשת החברתית היא המרחב המסוכן ביותר לילידנו, אבל שם לפחות יכולנו לעקוב אחריהם. בשנתיים האחרונות בני הנוער נוטשים את הפייסבוק לטובת אפליקציות מותאמות לסמארטפון, כמו הווטסאפ, ולרוב הם אינם מסתפקים במרחב אחד. איפה הילדים שלנו מסתובבים?

 
בשנתיים האחרונות ניכרת מגמה של נטישת הרשתות החברתיות המסורתיות על ידי בני הנוער לטובת אפליקציות או רשתות של מסרים מידיים. בזירות החדשות הללו מרגישים הצעירים כעצמאיים יותר, וכנתונים הרבה פחות תחת מעקב המבוגרים. מעבר לכך ישנן סיבות נוספות למעברם של המתבגרים מהפייסבוק לווטסאפ ודומיו. העיקרית בהן היא כמובן המעבר שלהם מהמחשב לסמארטפון. אם בעבר הם היו מבלים שעות ארוכות מול מסך המחשב בחדרם, הרי שרובם כיום מבלים עם הטלפון החכם שלהם – חברם הטוב שנישא עמם לכל מקום. ולרשותם עומדות אינספור אפליקציות המותאמות ל”תחנת הממסר” הקטנה הזו. גורם נוסף הוא השינוי שהתחולל באורך המסר ובמידת מהירות התגובה. ה-V הכחול בווטסאפ, המראה אם ההודעה נקראה או לא, העביר מהעולם את האפשרות לסנן פניות ו/או להתעלם מהן בלי שידעו שהתעלמנו. יחד עם זאת, למרבית הצעירים יש עדיין דף פייסבוק, חלק גדול מהם אף עושים בו שימוש, אך את הפעילות המעניינת באמת הם משאירים לזירה אחרת – בטלפון שלהם.

חמישי בשבע: כל הסיבות להתנתק מהמסכים אחת לשבוע למשך שעה

חשבתם שהילדה שלכם אינה יודעת מה זה פורנו? חשבו שוב

 

[fancy_box]

הכר את הזירה

 

כמה פורטלים,בלוגים ואתרי הכרויות לנוער

 
פרוגי: פורטל לבני נוער בגילאי 24-14 – חדשות, רכילות וטיפים
סטיפס: פורטל עצות
Ydate – אתר הכרויות לבני נוער
Loveme אתר הכרויות לבני נוער
אתר הכרויות לבני נוער – בפייסבוק
 

אתרי שיחות (צ’טים) לבני נוער

 
http://www.tapuz.co.il/chat

http://www.chatroulette.com

http://chat.walla.co.il/

http://www.spinchat.co.il

http://www.goop.co.il/Goop/Chat
 

משחקי רשת וירטואליים

 
אתר הורדות למשחקי רשת ומציאות מדומה
יו יו עולמות וירטואליים
victhoria|pc
minecraft
ריכוז משחקי רשת לילדים

[/fancy_box]

משתעממים ועוברים הלאה

בני נוער כבני נוער נוטים לאמץ בזריזות טכנולוגיות ואפליקציות חדשות, והשורדות הן אלו שמצליחות לעניין אותם ולאתגר אותם לאורך זמן. תכונה זו, המתווספת למהירות פיתוח האפליקציות למרחב הדיגיטלי, הופכת את השאלה “היכן הצעירים שלנו נמצאים היום?” למאתגרת.
רק לפני חודשים ספורים רעשה המדינה וגעשה סביב אפליקציית סיקרט. חברי הכנסת נדרשו לסוגיה, מחנכים ויועצים הזדעזעו, התקשורת סיקרה את התופעה, וגם כאן – על גבי האתר – כתבתי על הרשעות האנושית והשימוש הנורא שבני נוער עושים באפליקציה הזו. והנה חלפה לה תקופה והאפליקציה הזו, אף כי עדיין קיימת ויש מי שעושה בה שימוש, גוססת לה בקול ענות חלושה. למה?
כי בני הנוער השתעממו. מה הטעם לפגוע, להעליב, לשפוך ארס, אם לא יודעים שזה אני?
כעת מתברר כי האמריקנים הרבה פחות סובלניים מאתנו, לאור תגובתם הנחרצת לאפליקציה חדשה יחסית בשם Scholl After (שלשמחתי לא “עשתה עלייה”) – אפליקציה אחרת שמאפשרת העלאת תכנים באופן אנונימי. לאחר שנעשה שימוש באפליקציה הזו בקריאה לפגוע באדם מסוים ו/או ברשויות החוק, נאסר השימוש באפליקציה והיא הוסרה.

“כמו שיטוט בין מועדונים”

איני משוכנעת שהדרך הנכונה לטפל בנושא הזה היא התערבות רגולטורית, כיוון שאם אתמול זו “סיקרט” והיום זו “”After Scholl – מחר תגיע אפליקציה אחרת. לכן, השינוי צריך לבוא ממקום אחר.
חשוב שנדע כי ישנם מקומות נוספים שבהם נמצא את בני הנוער, והפעם לא בהכרח כחלק מקבוצה. יש גם זירות שהן במידה רבה ‘מסורתיות’, אך קיבלו על עצמן את כללי המשחק החדשים של היעדר גבולות ומשחק באש (או סתם כביטוי לשעמום): פורטלים לבני נוער, חדרי צ’טים, אתרי הכרויות, משחקי רשת – כל אלה בצד רכישת סמי פיצוצייה, אלכוהול ועוד מוצרי “מכולת” מעניינים. לא כולם רעים, לא כולם מסיטים, אך לא אחת התמימות וחוסר המודעות של בני הנוער עלולים להוביל לפגיעה או להוות סכנה. ממש כמו בשיטוט לילה בין מועדונים, הנוער שלנו עלול למצוא עצמו חשוף לסכנות ובלהט המשחק ליפול קרבן לאלימות רשת מסוגים שונים – מריב בין חברים שמתלהט ועד לחשיפת פרטים אישיים.

הכותבת היא מנהלת “המרכז לאינטרנט בטוח” של איגוד האינטרנט

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.