fbpx

“ילדים טובים לא רואים פורנו”. 10 מיתוסים שחייב להפריך

kids watch porno. shutterstock

 

כולנו יודעים למלמל משהו על כך שיש פורנוגרפיה באינטרנט וכמה זה רע, אבל לא תצליחו לשכנע אותנו שגם הילד הפרטי שלנו בעניין. אז זהו, שהגיע הזמן להגיד את האמת בפרצוף! שרון אדלר, מנחת קבוצות בני נוער, מפריכה עשרה מיתוסים על פורנוגרפיה ובני נוער. שלא תגידו “לא ידענו”

 
התיאור המילולי של המילה “פורנוגרפיה” הוא “תיאור זנות” (ביוונית: פורנו=ניאוף, זנות; גרפיה=כתיבה). על פי אבן שושן, פורנוגרפיה היא ספרות, תמונות או קולנוע בעלי אופי מיני שיש בהם תיאורים גסים המנוגדים למוסר החברתי ולכללי הנימוס. אבל מהו בכלל נימוס מקובל, ואיפה? לא במקרה משתמשים בביטוי “פורנוגרפיה היא עניין של גיאוגרפיה”. בשונה מהארוטיקה, העוסקת בעירום, בהתנהגות מינית טבעית ובגילויי רגש, הפורנוגרפיה באה לבטל את הרגש או לפחות לצמצמו לרגש אחד שעיקרו תאווה. היא מבטאת יחס אינסטרומנטלי לאיברים אינטימיים, מגדילה חלקי גוף, וברוב המקרים מבטאת אלימות והשפלה מינית – בעיקר כלפי נשים. איך כל זה קשור לילדים שלנו לעזאזל? הרבה יותר ממה שהיינו רוצים להאמין.

1. “ילדים טובים לא רואים פורנו”
לא נכון. האמת: רוב הילדים נתקלים בפורנוגרפיה, בלי קשר למעמד הסוציו-אקונומי של משפחתם או לרמתם הלימודית. על פי מחקרים: 80 אחוז מבני הנוער צופים בפורנוגרפיה על בסיס קבוע.
 
2. “ילדים נתקלים לראשונה בפורנוגרפיה רק בשנות העשרה המאוחרות”
לא נכון. האמת: מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי ילדים מתחילים לצפות בפורנוגרפיה כבר בגיל תשע. מהרגע שהילד שלכם יודע “לעשות גוגל” יש סיכוי גבוה שהוא יגיע לתכנים פורנוגרפיים (במיוחד אם לא התקנתם תוכנות סינון). אתם מוזמנים להקליד בגוגל פעם אחת את המילה “סקס” או “פורנו” ולראות אילו תוצאות קופצות להם על מסך האייפון או המחשב.
 
3. “כלום לא השתנה, גם אנחנו הסתכלנו על חוברות פורנו בתקופת הנעורים”
לא נכון. האמת: השתנה הרבה מאוד. הפורנו של היום הוא לא הפורנו של פעם. למעשה, הפרסומות של היום די מזכירות את הפורנוגרפיה של לפני 30 שנה. לעומת זאת, התכנים המוגדרים כפורנוגרפיים רק הולכים ומקצינים. הפורנוגרפיה היום זמינה, מגוונת ובוטה, ומזעזע לראות למה בני הנוער שלנו נחשפים כשהם נכנסים לאתרי פורנו.
 
4. “התמכרות לפורנו = התמכרות לסקס”
לא נכון. האמת: התמכרות לסקס כרוכה ביחסי מין בין אנשים (מין מזדמן, מסוכן לעתים, עם כמה שיותר פרטנרים ובלי הבחנה). לעומת זאת, התמכרות לפורנוגרפיה קשורה ביחסים עם המסך, במעברים מהירים של צפייה בכמה שיותר נשים מושכות בזמן קצר. הפורנו מאפשר לצופה לראות בעשר דקות מספר עצום של נשים עירומות, כשהסיכוי לכך שהוא יזכה לראות כמות כזו במציאות בתקופת חיים שלמה הוא קלוש. יש אפילו סתירה בין שתי ההתמכרויות האמורות: המכורים לסקס מעוניינים בכמה שיותר מין ויעשו מאמצים ניכרים כדי להשיג דייטים בכל הזדמנות, ואילו מכורים לפורנו יעדיפו צפייה בפורנו על פני יציאה מהבית – אפילו אם היציאה היא “כדי להשיג סקס”.
 
5. “כל הבנים מאוננים מול פורנו, כשתהיה לו בת זוג זה ייפסק”
נכון חלקית. אכן, כמעט כל הבנים מאוננים, כולל דתיים, כולל ביישנים, וכולל נערים שזוכים להזדמנויות לחוות מגע אמיתי עם נערה. אולם צפייה רבה בפורנוגרפיה גורמת לבנים להשתדל לחזר פחות ופחות אחרי נערות, לפחות לא בדרך המקובלת (כשהם כבר מחזרים הם עלולים להיות תוקפניים ובוטים יותר). עוד מתברר, כי ככל שבנים מאוננים יותר מול מסכי המחשב כך החוויות המיניות והרגשיות שלהם מצטמצמות – עד כי הן מסתכמות בעיקר בצפייה ובחיזוק כף ידם השמאלית, כי היד הימנית שלהם בדרך כלל נמצאת על העכבר (עסוקה בהקלקה). במילים אחרות: ההתמכרות לפורנו בדרך כלל אינה נפסקת גם כשיש בת זוג, כי ההרגל והפשטות בהשגת סיפוק קלה יותר באוננות מול המחשב. מה גם שכך נחסך מהנער הצורך להתמודד עם רגשות מבוכה או דחייה שעלולים לצוץ בקשר אמיתי.
 
6. “מפורנוגרפיה אפשר ללמוד הרבה על מיניות ויחסי מין”
נכון חלקית. אפשר ללמוד מפורנו אם יש לך ניסיון מיני משמעותי, ואז ההסתכלות על פורנו יכולה להעניק לך אפשרויות גיוון והעשרה. אבל אם הפורנו הוא כל חייך, כמו במקרה של רוב בני הנוער, אתה לומד בעיקר את הדבר הבא: גוף האישה מחולק לכמה חלקים ויש בו כמה פתחים, כשהיא צורחת היא מגיעה לאורגזמה, והיא בדרך כלל אוהבת מין קבוצתי או אלים.
ה”לימודים” מהפורנו מעוותים מאוד את המציאות המינית, וילדים ובני נוער לא בהכרח מודעים לשקרים שמסופקים להם. רובם לא מודעים לעובדה שהנשים מחייכות בשביל המצלמה, הם מאמינים שהן באמת נהנות, וכשנערה זורקת לעברם חיוך קטן במציאות היא ‘מסמנת’ מבחינתם שהיא מעוניינת לקיים יחסי מין. על משחק מקדים הם לא שמעו מעולם, והם משוכנעים בכך שכל הנשים נהנות ממין חזק ואגרסיבי. בד בבד הם מזדהים עם דמות הגבר הזחוחה, החזקה והשתלטנית, שמופיעה ברוב הסרטים הכחולים.

7. “רק בנים רואים פורנו, בנות לא רואות”
לא נכון. האינטרנט המהיר, הזמינות, הסקרנות והרצון להיות סקסית וחושנית – כל אלה גורמים לנערות רבות מאוד להתעניין בסרטים פורנוגרפיים ולצפות בהם. משיחות הנערים סביבם, הנערות מבינות שמשהו מפתה וסקסי מאוד קורה באתרי הפורנו – והן לא מעוניינות להישאר “תמימות וילדותיות”. אז הן צופות בעצמן.

8. “אי אפשר להתמכר לפורנוגרפיה”
לא נכון. היום יודעים שהתמכרות משנה תהליכים במוח, ומחקרים מראים שגם להתמכרות לפורנו יש השפעה דומה (כמו בהתמכרות לסמים או להימורים). צפייה של למעלה מארבע שעות בשבוע נחשבת להתמכרות, אם ניקח בחשבון את הזמינות (מחשב, סמרטפון, נייד של החבר וגם נייד של אבא) – הרי שבקלות ניתן להגיע להרבה יותר שעות. כיוון שסף הגירוי רק הולך ועולה, המכורים נזקקים עם הזמן לסרטים קשים ובוטים יותר ויותר ולשעות צפייה ארוכות יותר.
התמכרות לפורנו אינה נדירה (איך דבר כל כך מגרה, מהנה וזמין יכול שלא להפוך לממכר?). גילוי המיניות בגיל ההתבגרות, הסקרנות הבריאה, העניין הגובר בגוף האישה, הזמנות והנגישות – כל אלה הופכים את ההתמכרות לברורה מאליה. למעשה, נדיר לא להתמכר לפורנו. והגמילה לא פשוטה כלל. למבוגרים זה יכול לקחת חודשיים, שבמהלכם הם יסבלו מרגשות קשים, ערך עצמי ירוד, שעמום ודיכאון. לבני נוער זה ייקח לפחות פי שניים. אז אם הנער ממעט לצאת מהחדר, מוותר על ארוחות, מבלה פחות ופחות עם חברים ומסרב לצאת לדייטים – ייתכן בהחלט שהוא לא מכור לאינטרנט כמו שהוא מכור לפורנו.

9. “פורנוגרפיה מגוונת את חיי המין”
נכון חלקית. רק שכחנו שלבני נוער אין כמעט יחסי מין, אם בכלל. ואגב, ככל שהם רואים יותר סרטים כחולים, הם מתרחקים יותר מ”הדבר האמיתי” – גם כי הם מעזים פחות והמוטיבציה שלהם יורדת וגם כי קשה לעמוד בקריטריונים של נערות הסקס על המסך ושל היחסים הווירטואליים הלא מחייבים שמוצגים בו.

10. “רוב בני הנוער מצליחים לעשות הפרדה בין פורנוגרפיה לבין חיי המין שהם שואפים אליהם”
נכון חלקית. ברור שיש כאלה שמבינים שאלה הם רק סרטים, ושהם אינם תואמים את המציאות. אולם רוב בני הנוער הצעירים בטוחים חושבים שיש קשר ישיר בין השניים. ואגב, לא רק בנים. גם בנות מתחילות לחשוב שעליהן להתנהג בדרך מסוימת כדי להיות סקסיות, כי הן בטוחות שככה מין צריך להיראות. הם הרי לא בדיוק שמעו פרטים על יחסים רומנטיים מחברים שלהם, וכנראה שגם לא מהוריהם ובטח שלא מהמורים בבית הספר. אף אחד לא סיפר או הראה להם מה זה חיזור, התעניינות אמיתית בנערה כבן אדם, כבוד הדדי, סבלנות וסובלנות. ועוד לא אמרנו כלום על מגוון רגשות הקשורים לקשר זוגי ומיני, כמו: מבוכה, בושה, כנות, בלבול, חוסר ביטחון, הקשבה, גילוי לב וחששות. אף אחת מההתנהגויות הללו אינה מוצגת בסרטים הללו.

הכותבת היא מנחת קבוצות בני נוער בנושא “חיזור אלים”, מטפלת באמנות ומדריכת הורים, מעבירה לתלמידי תיכון ברחבי הארץ הרצאה חדשה על פורנוגרפיה בשם “איזה מין כחול”www.sharonadler.co.il

 

“האנורקסיה החדשה”: נערות חותכות את עצמן 

כך תסייעו לבתכם להתגונן מפני תקיפה מינית 

איך עוקפים את הפורנוגרפיה ברשת? 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.