fbpx

קיסר השכונה: ספר נוער מרגש על ילדים, חברות וכלב

קיסר השכונה

ספר מעניין לבני נוער שמתאר ברגישות סיטואציות חברתיות שמעורר הכלב החדש שמגיע לשכונה. על סוד שמתגלה במקרה, החרם שבעקבותיו והכלב שמשנה את התמונה

 

קיסר השכונה | מאת: נאוה מקמל-עתיר, הוצאת ידיעות ספרים

 

בתוך שעה סיימנו, בני בן ה-13 ואני, לקרוא את הספר “קיסר השכונה”. הפרקים קצרים, והעלילה מתגלגלת ומסקרנת. הסיפור מתחיל כשההורים של עידו, הילד מהבית השכן, מביאים כלב חדש הביתה ועידו קורא לו קיסר. המעמד החברתי של עידו, שכבר מן ההתחלה מתואר כילד מקובל, נוסק עוד יותר בזכות הכלב: “הכלב הפך לקיסר השכונה ועידו הפך למלך”. כל הילדים מחפשים את קירבתו של עידו, נענים לפקודותיו, מחמיאים לו ומצפים לחסדיו.
נאוה מקמל-עתיר מצליחה לשרטט תמונה אמיתית מהחיים. הרבה ילדים כמהים לכלבלב, לחבר אמת, למישהו שיקבל ויאהב ללא תנאים. פעמים רבות כאשר יש לך כלב הוא מהווה מוקד להתעניינות מצד ילדים אחרים וחבר למשחק. בספר, החסד הכי גדול שעידו יכול להעניק לילד שהוא חפץ ביקרו, הוא הזכות להוציא את קיסר לטיול. הילדים בונים מערכת של ימים קבועים, שקובעת מתי תורו של כל ילד לטייל עם קיסר.
אולם, מתברר שלא כל הילדים נכללים בסידור הזה. לגד לא מאפשרים לטייל עם קיסר, בטענה שאי אפשר לסמוך עליו – אביו מת ואמו רוב שעות היום בעבודה והוא למעשה מגדל את עצמו לבד. כאן, נוגעת הסופרת בנושא רגיש ונוגע ללב. איך מתמודד ילד שההורה שלו נפטר ואיך הילדים מתייחסים אליו. כמו גם מבוגרים, בחברת הילדים, מוות הוא נושא קשה להתמודדות. מבחינתו של גד, הגעגוע לאביו צורב בלב. הוא מדמיין שהוא יכול לשוחח איתו, פונה אליו בבקשות, נאחז בחפצים שלו. והילדים מצידם, מרגישים נבוכים, לא מעזים לשאול איך האב מת, מפיצים שמועות, מתייחסים אליו כאל ילד חריג ואני מאמינה, שבליבם פנימה, לילדים רבים יש את הפחד הגדול שגם להם זה יקרה. שאולי יום אחד משהו יקרה לאמא או אבא.
אבל נפשו של גד יוצאת אל הכלב, ובאחר צהריים אחד הוא עוקב אחריו עד לשדרה המרוחקת ומגלה שם דברים שלא היה אמור לראות. הסיפור מסתבך כאשר הילדים, שדחו את גד מלכתחילה, מטילים עליו חרם.

 

המלצות נוספות על ספרים למתבגרים

משפחתי וחיות אחרות: למה כדאי לגדל כלב בבית?

 

פורט על נימי הרגש

באופן אישי, אהבתי את הספר שמבקש לפרוט על נימי הרגש, בזכות שני הנושאים העיקריים שבהם הוא עוסק בצורה אמיתית ורגישה: ראשית, כיצד מרגישים ילדים הסובלים מקשיים חברתיים שעושים עליהם חרם, ושנית, איך מתמודד ילד שאביו מת.
נושא אחר, שסביבו נסוב הסיפור הוא יחסים חברתיים בין ילדים. גד מנודה מחברת הילדים, מטילים עליו חרם וכועסים על אחד הילדים, שמנסה ליצור איתו קשר למרות החרם. המובילה של החרם היא תמר, שהיא עצמה ילדה שמתקשה להתמודד עם השינויים שעברה משפחתה. היא מתביישת בהם ולכן נמנעת מלהזמין אליה ילדים. אבל תמר היא טיפוס אחר מגד. גד מנסה למצוא את מקומו בחברת הילדים באמצעות נועם הליכותיו, טוב ליבו, עולם הדמיון שלו. לעומת זאת, תמר מפלסת את דרכה באמצעות שקרים ורמיסת ילדים אחרים. גם כאן, הסופרת היטיבה לתאר את עולמם המורכב של הילדים ובעיקר את הרצון שלהם לפתור את הבעיות בעצמם.
פעמים רבות פגשתי ילדים וילדות שסבלו מקשיים חברתיים. במקרים אלה, ההורים כואבים את כאב הילדים ביתר שאת. במקרים שבהם פגשתי את המשפחות, נוכחתי כיצד הורה יכול להתאכזב אך להמשיך הלאה, כאשר הוא מגלה שילדו קיבל עשר נקודות פחות או יותר במבחן. אולם, לראות את ילדך עומד בצד במסיבת הסיום הכיתתית; לשמוע שהייתה מסיבת פיג’מות ובתך לא הוזמנה; לדעת שילד חגג יום הולדת והזמין חלק מהבנים בכיתה – ולא את בנך; לפגוש במקרה ילדה מהכיתה שנפלט לה בטעות שבקבוצת ווטסאפ של הבנות קבעו ללכת לבריכה, אך ביתך לא ידעה כי היא לא בקבוצה – כל אירוע כזה הוא דקירה בלב של ההורה. פעמים רבות ההורים רוצים לעשות טוב, להתערב, לדבר עם המחנכת, עם הילדים – אך הילדים שלהם נרתעים. הם רוצים להסתדר לבד. גם בסיפור “קיסר השכונה”, גד בוחר שלא לערב את אימו, ממעט לתת לה פרטים ומנסה להסתדר לבד. לא קל.

דבר המתבגר

אופיר אלוני, בן 13: לפי דעתי, “קיסר השכונה” הוא ספר נחמד שמתאים לילדים בגילאי 9-12. הוא מעניין, אך קצר ואת הסוף לא קשה לנחש. כמו כן, בספר מתואר ילד שיש לו קשיים חברתיים ושעושים עליו חרם. ילדים שקשה להם מבחינה חברתית יכולים להזדהות עם גד שיצר לעצמו עולם דמיוני כדי להתמודד עם הבעיה שלו. מצד שני, הספר לא מעמיק. יש בעיה ופתרון, אבל לא מוסבר איך אפשר לפתור בעיה כזו רגישה וחמורה בקלות כל כך. למרות זאת, נהניתי לקרוא. הספר מעניין וכתוב מצוין.

 

הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית, מומחית באבחון וטיפול בילדים ונוער, דוקטור לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב ומנחת קבוצות. לאתר של דליה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.