fbpx

המתנדבים בעם

shutterstock_197251262
רוח ההתנדבות פגה? צילום: shutterstock

 

רוית שואלת: לאור המצב המתוח בדרום, הצעתי לקבוצת החברים של בני (בגיל 15-14) לחשוב מה הם יכולים לעשות בחופש למען התושבים. התגובה שלהם, שנעה בין “מה זה קשור אליי?” לבין “אני מעדיף לשחק במחשב”, הפתיעה אותי. מה אפשר לעשות כדי לגרום לבני הנוער לגלות מעורבות חברתית רבה יותר?

 

[credit]מאת מיכל שביב, 08.07.14[/credit]

החינוך למעורבות חברתית מתחיל כבר בשנות הילדות ומשפיע על התפיסות החברתיות של המתבגר. בשנים הראשונות לחיים, קיימת השפעה רבה לתגובות שהילד מקבל מהוריו על כל מעשה שהוא עושה. זה נכון גם לגבי המסרים הסמויים שההורים מעבירים, המשפיעים על הילד ומעצבים את תפיסת עולמו החברתית. לדוגמה, ההורה והילד הולכים ברחוב ונתקלים בילד אחר שמציק לכלב או לחתול. אם ההורה יתעלם מהמקרה וימשיך בדרכו, הילד יפנים את המסר שאין צורך להתערב בדברים שלא קשורים אליו. לעומת זאת, אם ההורה יתערב ויעיר לילד המציק – בנו יקבל את המסר שרצוי להתערב כאשר נתקלים באי צדק או בעוול.
בשגרת החיים יש להורים הזדמנויות רבות להעביר לילדיהם מסרים חברתיים, לחנך לערכים של שיתוף, מעורבות, תרומה לזולת והתנדבות. כל מה שנדרש מההורים הוא לפקוח עיניים ואוזניים ולחשוב בכל סיטואציה חברתית איך נוכל לנצל אותה כדי להעביר לילד את הערכים החברתיים שבהם אנו מאמינים.

לכל השאלות בקטגוריית “הורים שואלים”

הנוער מנותק? מעורבות ומודעות פוליטית בישראל בגיל הנעורים

איך נעודד ילדים לגלות מעורבות חברתית?

התנדבו בעצמכם: גם כשהילדים גדלים החינוך למעורבות חברתית נעשה באמצעות דוגמה אישית. ההורים משמשים דמות לחיקוי עבור ילדיהם, וכשהילדים רואים את הוריהם מתנדבים ומעורבים חברתית, למשל, בוועד ההורים הכיתתי או בקהילה שבה אתם חיים – ערך המעורבות החברתית יופנם אצלם כחלק משגרת חייהם. הם יבינו שכמו שהולכים לעבודה או לבית ספר, גם חשוב להתנדב ולהיות מעורבים בחברה באופנים שונים.
שוחחו על אקטואליה: הזדמנות נוספת לתווך את המציאות החברתית לילדים ולמתבגרים מתאפשרת באמצעות שיחות על אקטואליה ועל אירועים המתרחשים במדינה ובעולם. אנו נחשפים לאירועים אלה בחדשות ובאמצעי התקשורת השונים מדי יום, ובתקופה זו אף מדי שעה, ורצוי לשוחח עם הילדים ולשמוע מה הם חושבים ומרגישים כלפי האירוע, להסביר את המציאות המורכבת בהתאם לגילם ולספר להם על השקפת עולמנו בנושא.
תהיו אקטיביים: כהורים, אנו גם יכולים לעודד את המתבגרים להיות פעילים בתנועת נוער, לצאת להפגנות ולמחות על חוסר צדק. המתבגר נמצא בשלב של גיבוש הזהות העצמית והחברתית, ולמרות שהחברים הם קבוצת הייחוס המשפיעה ביותר בגיל זה והשפעת ההורים נחלשת, השפעתם עדיין קיימת.

 

הכותבת היא מנחת הורים ומשפחה בכירה במרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.