fbpx

הכי בטוח בעולם

shutterstock_149876219
הביטחון העצמי בעלייה. צילום: shutterstock

 

 

בני בן הארבע עשרה מצליח בלימודים, נעים הליכות ובעל חברים רבים. ובכל זאת – הוא תמיד מטיל ספק ביכולות שלו, בטוח מראש שייכשל בכל מבחן, וחושש לנסות דברים חדשים כי הוא מפחד שהם לא ימצאו חן בעיני החברים שלו. מה אפשר לעשות כדי להעלות לו את הביטחון העצמי?

 

[credit]מאת ענבל חלמיש, 26.06.14[/credit]

אם יקרה, בנך נשמע מוכשר ובעל יכולות לימודיות וכישורים חברתיים. יחד עם זאת, החוויה שלו עצמו שונה. הוא אינו בטוח ביכולותיו להתמודד בהצלחה עם דברים חדשים שונים. הוא אינו מרגיש מוצלח ובטוח בעצמו ולכן הוא חושש מכישלון.
ביטחון עצמי נבנה במשך שנים ולאורך זמן. בין היתר, אנו מפתחים את הביטחון העצמי שלנו כשאנחנו מתנסים בחוויות שונות, וכן – גם כשאנחנו נכשלים. ילד שלא הצליח כפי שרצה – אך מבין שלמרות הכישלון, טוב שהוא התמודד, התאמץ וניסה – זהו ילד בעל ביטחון עצמי. מה אפשר לעשות כדי לעזור לו?

  • הערכה למאמץ: אני מאמינה שאם תעודדי את הילד לחוות ולהתנסות בדברים חדשים, אם תאירי בפניו את החלקים הטובים שבכל התנסות ותגלי הערכה להתמודדות ולמאמץ שהיא מצריכה, ולא רק לתוצאה – אזי, אט לאט ההבנה הזו תחלחל.
  • התבוננות פנימית: עזרי לבנך ללמוד להתבונן על יכולותיו, כפי שאת ואחרים רואים אותן, ולא רק לפי החוויה האישית שלו.
  • ביקורת עצמית: למדי את בנך להיות פחות תובעני ופחות ביקורתי כלפי עצמו.
  • איש מקצוע: ייתכן שכדאי להיעזר באיש מקצוע למשך תקופה מסוימת. מפגשים אלה ייתנו בידייך (ובידיו) כלים נוספים ולאורך זמן – גם יוכלו לתרום לשיפור הביטחון העצמי.

 

לסיום, זכרי, גיל ההתבגרות כשלעצמו הוא תקופה לא פשוטה עבור הנער והנערה המתבגרים, ולעתים ליווי חיצוני ומתן כלים להתמודדות עשויים לתרום ו/או לקצר תהליכים המלווים בתסכול ובעוגמת נפש.

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית מומחית של מבוגרים וילדים של עמותת “בית חם” – המספקת שירותי אבחון, יעוץ, שיקום וטיפול לאוכלוסיית בריאות הנפש, ופועלת בפיקוח משרד הבריאות והרווחה.

לכל השאלות בקטגוריית “הורים שואלים”

“שמן, לך הביתה”: הילד סובל מבריונות בשל משקלו? קבלו “מתכון” מנצח

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.