fbpx

איזה מין לומד אתה?

shutterstock_155446574

 

אנחנו לא יכולים (וגם לא צריכים) ללמוד במקומם למבחנים, אך אנחנו כן יכולים לעזור לילדים להבין מהי הדרך הטובה ביותר עבורם ללמוד, להבין את החומר ולהצליח. כלים ללומד השמיעתי וללומד החזותי

 

כשם שכולנו שונים זה מזה, כך שונה גם האופן שבו אנחנו לומדים. אפשר לסווג את סוגי התלמידים לפי החוש הדומיננטי המיטיב את הלמידה שלהם. בהסתמך על קישור חושי זה הילד נדרש לאמץ כלים ללמידה המותאמים לחוש הדומיננטי שלו. התפקיד ההורי שלנו הוא לסייע לילד לזהות את החוש הדומיננטי שלו ולכוון אותו לשיטת הלימוד המתאימה לו. בחלוקה גסה, אפשר לחלק את הלומדים ללומדים שמיעתיים – שעבורם חוש השמיעה הוא החשוב ביותר, וללומדים חזותיים – שבשבילם חוש הראייה הוא המשמעותי ביותר ללמידה.

הלומד השמיעתי: בואו נדבר על זה

עבור ילדים עם העדפות שמיעתיות או מילוליות, חוש השמיעה הוא החשוב ביותר בתהליך הלמידה. אצל רובנו, אם ננסה לקרוא טקסט בקול רם, נבין אותו פחות מאשר אם נקרא אותו בקריאה דמומה. זאת מכיוון שבסיטואציה כזו אנו מקדישים אנרגיה רבה לכך שנהיה ברורים ורהוטים, אפילו כאשר אנו לבד, במקום למקד את מאמצינו בהבנת הנקרא. לפיכך, עבור רובנו, קריאה בקול רם לא תורמת משמעותית להבנת הטקסט. אך אצל כשליש מאיתנו, קריאה בקול רם מייצרת קלט שמגיע משני חושים – חוש הראייה וחוש השמיעה – ובמקרה זה הבנת הנקרא משתפרת מאוד.
קריאה בקול רם: כלי זה יכול להועיל מאוד ללמידה של הלומד השמיעתי. כאן בא לידי ביטוי התפקיד של ההורים. יש להניח שהילד יתבייש לקרוא בקול רם, גם כשהוא לבד בחדר. זה באמת נראה די מוזר, לשבת לבד בחדר ולקרוא בקול רם, אבל אם אנו מזהים שהדרך הזו יכולה לעזור לילד בהבנת הטקסט, כדאי מאוד לעודד אותו לנסות שיטה זו. סביר להניח שכאשר הוא ייווכח שזה עובד, הבושה תיעלם.
למידה מולחנת: כאשר הילד מתכונן לבחינה, למשל, הוא יכול לקחת את הסיכום של החומר לבחינה, להצמיד אותו ללחן של שיר מוכר שהוא אוהב, ולשיר את הסיכום. גם זה יכול להישמע קצת מצחיק, אך לילדים שמיעתיים זהו כלי מעולה.
הבנה לעומת תיעוד: מרבית התלמידים מתמודדים עם השאלה – האם בעת השיעור עדיף להם לתעד, לסכם או להעתיק מהלוח, או דווקא להתרכז בלהבין את הנאמר. עבור ילדים בעלי חוש שמיעתי דומיננטי הדרך הטובה יותר היא להקשיב למורה בכיתה וכך להבין את הנלמד.
למידה עם חבר: כאשר הילד השמיעתי לומד עם חבר הוא משוחח איתו על החומר הלימודי, ומבצע בדרך זו למידה שמיעתית. עבור ילדים אלה, למידה עם חברים היא כלי עוצמתי להשבחת הלמידה בזכות העובדה שהיא מאפשרת למידה “שמיעתית”.
ניסוח תשובות בעל פה לפני הכתיבה: כאשר הילד השמיעתי אומר לעצמו בקול את התשובה לפני שהוא כותב אותה, היא תצא מנוסחת טוב יותר, ברורה ורהוטה יותר. בדומה לקריאה בקול רם של חומר לימודי המאפשרת לו הבנה טובה יותר, כך גם אמירה בקול רם של תשובות אפשריות לשאלה יכולה לשפר את איכות התשובה שהוא יכתוב בסופו של דבר בשיעורי הבית או בבחינה.

הרגלי למידה נכונים: כך תעניקו לילד קורס מזורז בניהול שיעורי הבית

הפרעת קשב: לפעמים גם בקשת עזרה בלימודים היא משימה מורכבת

איך להיות הורה מעורב אבל לא מתערב, בתקופת ההתבגרות?

 

הלומד החזותי: טוב מראה עיניים

ככלל, ללומד החזותי כזה כדאי מאוד להשתמש בכל דרך חזותית להצגה של חומר לימודי, כמו טבלאות, מפות, גרפים ותרשימי זרימה. בנוסף לכך, הלומד החזותי יפיק תועלת רבה אם יסכם את החומר הנלמד בכיתה, ירשום הערות תוך כדי השיעור ויאסוף חומרים כתובים שישמשו אותו בהמשך ללמידה איכותית.
ייצוג חזותי: ייצוג חזותי הוא שיטה באמצעותה הלומד מאתר את השלד שממנו בנוי הטקסט הלימודי ואז מבטא אותו בתרשים. אפשר תחילה לאתר את משפטי המפתח בטקסט, לאחר מכן להמיר את המשפטים הללו בקוביות בתרשים, ובהמשך לקשר בין הקוביות לפי הטקסט הנלמד. לייצוג החזותי מספר יתרונות:
1. למצוא את העיקר: הוא מסייע לילד להפריד בין העיקר לטפל ולזהות את הקשרים בין פריטי המידע ואת ההיררכיה המתקיימת ביניהם (מה מרכזי ומה שולי).
2. לארגן את החומר: ארגונו החזותי של החומר הלימודי למעשה דוחס אותו לתוך מבנה מצומצם ומסודר, ולכן מקל מאוד על ההתמודדות עם החומר.
3. לראות את תרשים הזרימה: מכיוון שייצוג זה משמר את החומר בדרך שפונה לחוש הראייה, הוא משפר מאוד את זכירת החומר על ידי הלומד החזותי. סביר להניח שבזמן הבחינה, למשל, לומד זה יוכל ממש לראות בעיני רוחו את התרשים. במקום להקדיש מאמץ לדליית הפרטים מהזיכרון או לארגון החומר, הוא יוכל להתפנות למשימה החשובה של ניסוח התשובה הנכונה והמפורטת.

 

ומה קורה בשיעורים בבית הספר?

חשוב להתאים את שיטת הלמידה לחוש הדומיננטי של הלומד ולהבין את ההבדלים המהותיים בין הלומד השמיעתי ללומד החזותי. אך מה קורה לתלמידים אלה בזמן הלימודים בבית הספר? כשהם למשל מתבקשים להשלים את החומר הלימודי מכיוון שיצאו מהשיעור לטובת אחת מהפעילויות הבית ספריות (ועדת קישוט, מועצת התלמידים, חזרות לקראת טקס ועוד)?
ילד שחוש הראייה הוא הדומיננטי בלמידה שלו יוכל, ברוב המקרים, להשלים בקלות רבה יחסית את השיעורים שהפסיד. די אם יצלם את החומר ויקרא אותו בעיון. אבל אם הילד שלכם שמיעתי, הפסד של שיעור עלול להיות משמעותי עבורו. במקרה זה, על ההורים לוודא שהוא מפסיד כמה שפחות שיעורים. כדאי ומומלץ להסביר לילד עצמו את הנזק שייגרם לו בשל היעדרות משיעורים, ובמידת הצורך אף לשוחח עם המורה כדי להבטיח שיתוף פעולה לטובת הילד.
לסיכום, חשוב לזכור כי התפקיד ההורי הוא לא ללמוד במקום הילד ולא ללמד אותו את החומר. התפקיד שלנו הוא לעזור לילד לזהות את הדרך הטובה ביותר עבורו ללמוד. לעמוד לצידו כאשר יחווה תיסכולים בזמן מציאת הדרך המיטבית, ובהמשך, לעודד אותו להטמיע את המיומנויות הטובות ביותר שמצא. בדרך זו אנו שומרים על מקומנו הטבעי כהורים, לא מתערבבים עם תפקיד ה”מורה הפרטי”, אך מסייעים לילד לרכוש את מיומנויות הלמידה שיבטיחו לו את ההצלחה בלימודים במהלך כל שנות הלימוד שלפניו.

הכותב הוא איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה. ממקימי פסיפס ובעל נסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך וילדים. ממחברי הספר “סודות הלמידה”. לאתר של רן

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.