fbpx

הגיל שאפשר להתחיל: האם להרשות לילדים פייסבוק לפני גיל 13?

shutterstock_168145139

 

האם להרשות לילדים לפתוח עמוד פייסבוק לפני שהגיעו לגיל המותר? זו אחת השאלות השכיחות שהורים מפנים לקו הפתוח של איגוד האינטרנט. התשובה היא לא, וגם כן

 

אחת השאלות השכיחות המגיעות לקו הפתוח של איגוד האינטרנט היא האם לאפשר פתיחת דף פייסבוק לילד מתחת לגיל 13. הסוגיה הזו מתעצמת לאור העובדה שגם פייסבוק בעצמה (ורשתות חברתיות אחרות) וגם חברות דואר אלקטרוני שונות מגבילות את השימוש לצעירים עד גיל מסוים, בהתאם לסוג השירות. לכאורה זוהי שאלה פשוטה שהתשובה הברורה מאליה היא – לא! הסיבה לסירוב המוחלט היא כי בגיל זה הילדים הם חסרי מיומנות לפעול ברשת חברתית, הטומנת בחובה גם לא מעט סכנות ובעיות. אולם באופן אישי, לי הכי מפריע הצורך לשקר בקשר לגיל כדי לפתוח חשבון בפייסבוק. הרי ברגע שאישרנו לילד לפתוח דף פייסבוק, למעשה “הכשרנו” את השקר ונתנו לילד לגיטימציה סמויה לפעול כך גם בעתיד.

מצד אחד: ה”לא” הוא מוחלט

אבל החיים האמיתיים אינם בתחומי ה”לכאורה”. ההורים שמתקשרים להתייעץ עם מומחי הקו הפתוח מביאים איתם גם את הטיעונים המנצחים שהם שומעים מילדיהם: “לכולם כבר יש”, או “זה רק כדי להיות בקשר עם החבר’ה”. גם ביסוד האמירות האלה יש אמת ברורה, כי באמת לכולם כבר יש פייסבוק. בפגישותיי עם ילדים אני נדהמת בכל פעם מחדש לגלות שלמרביתם יש פייסבוק כבר בכיתה ג’. בקרב תלמידי כיתות ד’-ה’ רק לבודדים אין פייסבוק. נכון, אפשר להציע להורים לומר לילד: “אז מה! שלכולם יהיה ולך לא!”, ובמבחן ההורות זו כנראה התגובה הנכונה, אבל בפועל רוב ההורים שרויים בדילמה, כי בסירובם הם עלולים לגרום לילד שלהם להיות החריג. יתרה מזו, איך הילד יידע מה קורה בכיתה אם לא יהיה לו פייסבוק?

מצד שני: “כן” בתנאים מגבילים

בהשוואה לרשתות החברתיות האחרות הפייסבוק הוא עולם תמים ובר פיקוח יחסית. בוואטסאפ ובאינסטגרם, לדוגמה, הילדים מתנהלים ללא מבוגר אחראי שמפקח על התכנים הנכתבים והמועלים לרשת, אין שם דרישה מינימלית לגיל הילד, והתוצאה עלולה להיות מסוכנת יותר. למעשה, אם לילדים שלנו יש פייסבוק, בין אם לאחר שנכנענו והסכמנו לכך ובין אם לאחר שפתחו את העמוד בלי לשאול אותנו, כדאי שנתמודד עם העניין בצורה אחרת. סירוב מוחלט לפייסבוק עלול ליצור התנגדות, סקרנות מוגברת ורצון עז יותר לשתף את החברים ברשת ולהשתתף בשיח. במקום זאת, אנו מציעים לנצל את ההזדמנות ולשוחח עם המתבגרים על שימוש נבון ברשת החברתית. כהורים מוטב שנבין כי המצוי שונה מהרצוי, ולכן אם אנחנו בוחרים לקבל את המציאות החברתית הזו, עלינו לנצל זאת כדי להיות מעורבים יותר ובעלי יכולת השפעה.

מה אפשר לעשות?

  • שבו עם הילד ופתחו ביחד את דף הפרופיל שלו בפייסבוק – עברו יחד איתו על כל הגדרות הפרטיות, ודאו שהוא מכיר את הסכנות ומודע לסיכונים ברשת החברתית. בנוסף, הסבירו לו איך להתמודד אם חלילה קורה משהו.
  • הגדירו יחד איתו את הגבולות ברשת  הסבירו לו שאתם רוצים להיות מעורבים כדי להגן עליו ולכן הציעו לו לאשר אתכם כחברים שלו (או אמצעי אחר שאתם רואים לנכון).
  • התקינו תוכנת בקרת הורים – אחרי שהילד פתח את דף הפייסבוק שלו חשוב שתתקינו תוכנה מסוג זה כדי להבטיח את ביטחונו. קיימות כמה תוכנות המספקות הגנה וניטור הפעילות של הילד, ברשת בכלל ובפייסבוק בפרט. חלק מהתוכנות בחינם וחלקן בתשלום. אפשר למצוא מידע על הנושא בחיפוש בגוגל. כך הילד נהנה מפרטיות לכאורה (נחסכת ממנו ה”פדיחה” שההורים חברים שלו בפייסבוק).
  • שוחחו והציבו גבולות – גם לאחר התקנת התוכנה, שוחחו עם הילד על הנושא, הזכירו לו את כללי ההתנהגות המקובלים ברשת החברתית, והגדירו באופן ברור מה אסור ומה מותר לו לעשות.

הכותבת היא מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח – איגוד האינטרנט

האם “לייק” לעמוד פייסבוק שקורא להחרים ילדה בכיתה הוא עילה לפנייה למשטרה?

כך מורים יכולים לתחזק דף פייסבוק בלי לפגוע בסמכותם כאנשי חינוך פיקוח הורי בפייסבוק: כללי ברזל למעורבות בפייסבוק של המתבגר

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

2 תגובות

  1. אני פתחתי פייסבוק שהייתי פחות מ11 והיום שאני בת 13 מישהו כנראה אמר שאני קטנה…
    מה אפשר לעשות?!

    1. הי דבי. פייסבוק מאוד קפדנים לגבי הכללים שלהם. אני מבינה שסגרו לך את העמוד בעקבות גיל צעיר מידי.
      ההצעה שלי. בתנאי שאת באמת כבר בת 13. לפתוח עמוד חדש. הפעם בהתאם לכללים. בהצלחה. אורנהo

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.