fbpx

שאני אשפשף?

shutterstock_164535164

עשרת הדיברות להורים המתקשים לגייס שיתוף פעולה מהמתבגרים בעבודות הבית – לקראת פסח ובשאר ימות השנה. סיירת ניקיון בפעולה

 

הורים רבים מתלבטים במשך כל ימות השנה האם לשתף את ילדיהם המתבגרים בביצוע מטלות הניקיון בבית או להניח להם בעיסוקיהם הפרטיים. בחופשת הפסח השאלה הזו מתחדדת ועולה שוב – האם המחויבות שלנו כהורים היא לראות במתבגרים שלנו שותפים מלאים בביצוע ניקיונות הפסח או שמוטב לאפשר להם מרחב פעולה במהלך ימי החופש וכך גם לצמצם חיכוכים מיותרים?
לחינוך המתבגרים ליטול חלק בעבודות הבית במהלך השנה ובחופשת הפסח יש כמובן חשיבות רבה, מעבר לצורך לחלוק עמם בנטל. בדרך זו הם ילמדו לשאת באחריות משפחתית וחברתית ויהיו שותפים מלאים יותר בנעשה בבית. גם תחושת הגיבוש והשייכות המשפחתית תגבר אצלם – מה שיכול לבוא לידי ביטוי בתחומים נוספים, כמו עזרה לזולת והגברת היוזמה האישית. עם זאת, ככל שתהליך גיוס המתבגרים לניקיונות הפסח ייעשה מרצונם החופשי, מתוך כבוד אמיתי ותחושת הדדיות, כך נזכה לתוצאות טובות יותר.

בלי מאבקי כוחות: כך תנצלו את החופשה לשיפור מערכת היחסים עם המתבגרים

בת 15 פונה למבוגרים: “שחררו אותנו מהעבדוּת של פסח”

ניקיון פסח הוא גם בחדרי הלב, לא רק בחדרי הבית

רותמים את המתבגרים בעשרה צעדים

1. תאמו ציפיות – הכינו מראש את המתבגר לכך שאתם מצפים ממנו להירתם לעשייה המשותפת. אם הוא מסרב להצטרף לעבודות הניקיון, קיימו איתו שיחה רשמית באווירה נינוחה שבה יועבר לו המסר הבא – כל בני המשפחה שותפים לנעשה בבית גם לדברים המשמחים וגם לדברים המחייבים יותר. מכאן דרושה ממנו השתתפות בניקיון. מעבר לכך, שתפו את המתבגר בקושי שלכם לבצע את כל המשימות בכוחות עצמכם בלבד וכמה יקל עליכם אם הוא יתגייס לעזרה. בשיחה זו הגדירו לו אילו משימות יבוצעו על ידיו ויימצאו בתחום אחריותו (כדאי גם לאפשר לו לבחור את המשימות), ואפשרו לו לבצע אותן במועד שנוח לו.

2. התייחסו אליו כשווה בין שווים – פתחו שיחות התייעצות של צוותי עבודה ושתפו את המתבגר כאדם בוגר. לפני תחילת הניקיונות פנו לילדכם בנימה אישית וקיימו עמו שיחה נעימה. התייעצו עמו לגבי המטלות העומדות בפניכם בבית, לגבי התכנון הנכון והרצוי של הזמן, ולגבי תכנית העבודה היומית שתידרש מכם עקב כך.

3. אפשרו למתבגר לבחור במשימות היומיות המועדפות עליו – תאמו עמו מראש את הזמנים לביצוע המשימות, כך שיתפנה לו זמן גם לבילויים ולעיסוקים אישיים.

4. הוו מודל אישי לביצוע משימות ניקיון מתוך הנאה ולא מתוך אילוץ – הקפידו ליזום הפסקות של טעימות מתוקות, התבדחו תוך כדי עבודה, אפשרו למתבגר לשים מוזיקת רקע האהובה עליו וצרו עמו אווירה שמחה ומהנה.

5. ספקו לו חיזוקים חיוביים ושתפו אותו בתחושות טובות ובהכרת תודה – הן תוך כדי העבודה והן בסיומה.

6. המעיטו בביקורת על רמת הביצוע של הניקיון – כך תאפשרו למתבגר חוויה חיובית.

7. הימנעו משיחות נוקבות וממשפטי ציווי העלולים להגביר התנגדויות וליצור התנתקויות רגשיות.

8. הימנעו מחלוקת אזורי הניקיון לפי דיירי הבית בנוסח “נקה את החדר שלך ואני את החדר שלי”. מוטב לנקות בשותפות מלאה את כל החדרים והאזורים בבית ולומר “הבוקר ננקה יחד את החדר שלך, ומחר ננקה יחד את המטבח”. אפשרו למתבגר לבחור אילו חדרים הוא מעדיף לנקות. שיטה זו תסייע בהגברת השותפות והעזרה הדדית, ותפחית חשיבה אגוצנטרית ממוקדת.

9. בכל יום בעת סיום העבודה הזמינו את המתבגר לבילוי מפנק קטן – זה יכול להיות קניות משותפות לחג, הזמנת פיצה, הליכה רגלית בערב או כל דבר אחר.

10. הפכו את ניקיון הבית להרגל קבוע – נצלו את ימי הפסח כדי להתחיל לגייס את המתבגרים לעבודות הבית באופן קבוע, במהלך השנה כולה. את הכללים המפורטים כאן תוכלו ליישם לאורך השנה, בלי קשר לפסח, אם תפעלו בהדרגתיות ובעקביות.

הכותבת היא ד”ר לחינוך במכללת שאנן הדתית האקדמית לחינוך בחיפה ומתמחה בייעוץ לאינטראקציית הורים-ילדים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.