fbpx

“סם האונס” בכנסת

rape drugs. shutterstock

 

צעירה העידה בדיון חשוב בוועדה לקידום מעמד האישה

בשבוע שעבר (יום שלישי, ה-4 בפברואר) התקיים דיון בנושא “סם האונס” בוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בראשות ח”כ עליזה לביא. הדיון, פרי יוזמתה של חברת הכנסת יפעת קריב, נערך בעקבות התכנית “פנים אמיתיות” של אמנון לוי שעסקה באשת התקשורת שנאנסה על ידי שימוש בסם האונס ובעקבות פניות נוספות שהגיעו ללשכת הח”כ קריב.

בדיון בכנסת השתתפה, בין היתר, נועה לאריש, בחורה צעירה שכמעט נאנסה בעצמה על ידי סם האונס. אלמלא התושייה הרבה של חברותיה, כך סיפרה, הייתה היום נמנית עם הסטטיסטיקה של הקרבנות. לאריש סיפרה בדיון על הקושי שהיא חוותה – להבין מה קרה לה בכלל ולעכל שמישהו בעצם סימם אותה ללא ידיעתה. לאחר מכן, כשכבר הגיעה לבית החולים, היא נתקלה בקושי ובחוסר מודעות מצד הצוות הרפואי, שלא דאג למהר לנסות למצוא שאריות מהסם הזה בגופה. “לפני כשלוש שנים יצאתי לבר תל-אביבי טיפוסי, הייתי עם חברה ושני ידידים”, סיפרה בדיון. “כל מה שאני זוכרת מאותו יום הוא את שתיית המשקה וההתעוררות בבית החולים. ניצלתי מאונס בזכות מזל ובעיקר בזכות חבריי, שהיו ערניים כלפיי וכלפי מצבי. כשפקחתי עיניים נאמר לי: ‘את רק שיכורה, מבחינתנו את משוחררת, קומי ולכי’, אבל בפועל לא יכולתי אפילו להזיז את הגפיים שלי. אני שמחה מאוד על הדיון הזה ומקווה שהוא יעזור ליצור נהלים אחידים בבתי החולים, כשיגיעו אליהם נשים במצב שבו הייתי אני”.
השאלות שעלו בדיון בכנסת היו, כיצד להעלות את המודעות לנושא וכיצד על בתי החולים ורשויות החוק להתמודד עם התופעה החמורה הזו. מהדברים שנאמרו עולה כי קיימת אי ודאות רבה לגבי היקף התופעה, כיוון שנשים רבות אינן מתלוננות באופן רשמי לאחר שנאנסו באמצעות הסם. כמו כן, רמת המודעות בקרב בתי החולים והמשטרה לנושא היא נמוכה מאוד. ואם לא די בכך – קיים קושי ראייתי להוכיח את הימצאותו של החומר בגוף, עקב כך שהוא נעלם מהר מאוד מהמערכת ובנוסף אובד זמן רב מהרגע שבו מגיעה מתלוננת ועד הרגע שבו מבקשים לבדוק את הימצאות סם האונס בגופה.
הח”כ קריב, יוזמת הדיון, אמרה בעקבותיו: “זהו דיון קשה בשבילי. הסיפורים והעדויות שנחשפנו אליהם בתקופה האחרונה בתקשורת, וגם פה בוועדה, הם פשוט מזעזעים…יצאנו עם מספר פעולות מעשיות, שיבוצעו כבר בתקופה הקרובה ויביאו לטיפול טוב יותר מצד המשטרה ובתי החולים – בבואם להתמודד עם קרבנות סם האונס. במקביל נפעל באופן אקטיבי כדי לעורר מודעות לנושא, וכדי לקדם יוזמת חקיקה שתעניק לרשויות החוק כלים טובים יותר להתמודדות עם התופעה”. ח”כ לביא, יו”ר הוועדה, הוסיפה כי “יש בורות איומה בקרב הצוותים המטפלים, הפוגשים את הנפגעים בבתי החולים. לסם האונס יש תסמינים ייחודיים, המחייבים רגישות מושכלת”. ח”כ לביא ציינה עוד כי בעקבות הדיון הקשה ייערך בקרוב יום עיון לריענון ולהכשרת הצוותים הרפואיים, ייבדקו כאמור אפשרויות החקיקה בנושא ויתבצע מעקב מקרוב אחר יישום ההתחייבויות. בין היתר, תיבדק האפשרות של לקיחת בדיקה מהמתלוננת כבר בתחנת המשטרה (כך ניתן יהיה להספיק למצוא שאריות מהסם) ולא להמתין עד שתגיע לבדיקה מסודרת בבית החולים.
ח״כ מיכל רוזין (מרצ), לשעבר מנכ״לית איגוד מרכזי הסיוע, בירכה על קיומו של הדיון ועל כך שננקטות פעולות משמעותיות בעקבותיו. ״אחרי שנים ארוכות שבהן סירבו להאמין לקרבנות סם האונס והתעלמו מתלונותיהן, סוף סוף גם ברשויות מבינים שלא מדובר בתירוצים אלא בתופעה מסוכנת”, אמרה רוזין. “האינטרס של כולנו הוא להפוך גם את מקומות הבילוי למקומות בטוחים עבור נשים ונערות״.

תרבות שתיית האלכוהול של בני הנוער בישראל: הבנות חשופות לפגיעה מינית 

המדריך להורה: כך תקנו לילדיכם כללי זהירות מועילים בשתיית אלכוהול 

מדוע כל הורה למתבגר/ת חייב לצפות בסרט “שש פעמים”?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.