fbpx

גם אתם הזדעזעתם? הקמפיין לעידוד הפרעות אכילה

 

הדיאטנית דינה רשמן מצרה על עלייתו של הקמפיין המעורר סערה בימים אלה, וסבורה כי הוא כבר הספיק לגרום נזק לילדים רבים. למרבה הצער, ניסיונות להניא את החברה מהעלאת הקמפיין עלו בתוהו. בתמונה: כך נראה הילד החמוד לפני שהרסו לו את החיים בפוטושופ

 

איך הייתם מרגישים אם הייתם הילד השמן, או הוריו, שהולכים ברחוב ונתקלים באחד משלטי החוצות המחרידים שחברתJCDecaux  בישראל דאגה להעלות בקמפיין השבוע (6.1.14)? מה עדיין לא נאמר על הקמפיין הזה. נראה שלאף אחד אין ספק שהוא בוטה, סטריאוטיפי, מפחיד ומשפיל, וכמו “מוציא להורג” אוכלוסייה שלמה של ילדים (וגם לא מעט מבוגרים הסוחבים זיכרונות לא נעימים מהילדות).
על אף הסערה הציבורית שהוא עורר, הקמפיין החדש למניעת השמנת ילדים מרוח עדיין על שלטים בולטים ובתחנות אוטובוס – ויש לו תוצאות ברורות: דור חדש של ילדים אשמים, השונאים את גופם, מוקנטים, מופלים וחשים חסרי אונים אל מול קמפיין חסר אחריות המבוסס על מתקפה ומטיח בהם ובהוריהם אשמה קשה. איך זה שאף אחד לא חשב שכתפיהם של הילדים חסרי האונים עלולות לקרוס תחת כובד ההאשמות הללו?
אם כך, מעבר להיותו קמפיין אכזרי וחסר רגישות, הקמפיין הזה נטול כל היגיון – היות שהוא מתעלם מהסיבות האמיתיות העיקריות שעומדות מאחורי השמנת ילדים. טפשות? לא ברור – פשוט קמפיין שנועד לקדם את המערך השיווקי של החברה המסחרית, בכל מחיר. מה הפלא שכל ניסיונותינו להיפגש עם נציגי החברה כדי להסביר להם  על ההשלכות השליליות של קמפיין כזה (כן, המידע הודלף לנו מראש) נענו בשלילה?

לפני. שמן אך מאושר
לפני. שמן אך מאושר (כך קמפיין נגד השמנה צריך להיראות)

דרכים לעידוד שנאה עצמית

 אם יש עדיין מישהו שלא השתכנע במידת החומרה של קיום הקמפיין הזה, הנה כמה עובדות ומידע רלוונטי: השמנה בעיקרה נובעת מהמטען הגנטי של האדם (כ-75 אחוז מהמקרים).מעבר לכך, ככל שנשפיל ילד ונאשים אותו במשקלו, כך הוא יבקש לפצות את עצמו באמצעות מזון, יאכל ג’אנק-פוד ולבסוף יהיה שמן יותר. לחילופין, הילד עלול לפצוח בדיאטות לא מבוקרות – העלולות דווקא לכלוא אותו במעגל השמנה או לגרום לו הפרעות אכילה אחרות. הטחת משקלו העודף של הילד בפניו, כפי שעושה הקמפיין הנ”ל, לא רק שאינה מסייעת לאותו ילד אלא אף מאמללת אותו וגורמת לו, כאמור, שנאה עצמית ותחושות חוסר אונים.
אם לא די בכך, יש בקמפיין הזה כדי להתיר את דמו בידי ילדים אחרים, מכיוון שהוא עושה דה-לגיטימציה לאוכלוסייה שלמה באמצעות השפלתה, במקום לעודד קבלת ילדים בכל הגדלים ומכל הסוגים (כל זה מקבל משמעות אבסורדית עוד יותר על רקע הקמפיין החינוכי הרצוי “האחר הוא אני”).
יוצא אפוא שיותר מאשר הגנטיקה מעודדת השמנה – קמפיינים מהסוג הזה מעודדים השמנה, ולא ברור מה הייתה כוונת המשורר. אם הכוונה הייתה שהילדים (או הוריהם) שיראו את הקמפיין יפצחו בדיאטה, הרי שיש כאן התעלמות מוחלטת מהמחקרים הרבים המעידים על כך שדיאטות חוזרות וניסיונות לירידה במשקל דווקא מעלות ב-18 אחוז את שיעור הפרעות האכילה הקליניות. כיום כבר ידוע לכול כי הכנסת הילד לסחרור של דיאטות חוזרות ונשנות עלול להוביל לנזק חמור. המספרים מדברים מהשטח: אחת מתוך ארבע נערות בגיל ההתבגרות  לוקה בהפרעת אכילה כיוון שדיאטה היא כישלון ידוע מראש!

אחרי. השפלה, חוסר אונים ושנאה עצמית
אחרי. השפלה, חוסר אונים ושנאה עצמית

 הכותבת היא דיאטנית קלינית, מטפלת בהשמנה ובהתנהגויות אכילה במרכז שפת האכילה” של איילת קלטר

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.