fbpx

הם לא מחליטים עלינו: האם ההיסטריה סביב הפרסומת של שוּש הייתה מוצדקת?

advertisement of kids. shutterstock

 

הסערה סביב הפרסומת של שוּש שבה הפעוט מתריס כנגד אמו “את לא מחליטה עלי” עוררה סערה. הורים נבהלו שמא נחדיר בילדינו את מרד הנעורים כבר מגיל צעיר ונכחיד סופית את מה שנותר מהסמכות ההורית שלנו. האמנם? ד”ר שלי גפן מזכירה לנו שנכון שיש תקשורת, אבל יש גם הורים

 

הפרסומת של שוּש (“את לא מחליטה עלי, אני מחליט עלי”!) עוררה אחריה סערת תגובות מכל הסוגים. היו שהתקוממו נגד הערכים הלא חינוכיים שעולים ממנה, והיו שלא הבינו על מה המהומה וטענו ש’סתם עושים מכל זבוב פיל’. אבל מעניין לבחון את הפרסומת הזו בעיניים של מחקר התרבות והתקשורת ולנסות להבין מה בעצם קורה לנו על המסך הקטן ועל החיים עצמם.
הפרסומת הזו הרי לא נוצרה בתוך חלל ריק, אלא מהווה חלק בלתי נפרד מגל פרסומות עכשווי וחדשני המציב את הילדים בקדמת הבמה. אין ספק כי מקום הילד במשפחה השתנה מאוד לאורך העשורים האחרונים, וממיעוט חלש הוא הפך למיעוט מיוחס. אנחנו ההורים מנהלים את חיי המשפחה סביב ילדינו, ממלאים את כל צרכיהם ומעבר לכך, משרתים אותם ומאמינים שמגיע להם כל הטוב שבעולם (אצל חלקנו זה נותן מענה למה שלא היה לנו, אף כי לרובנו לא באמת חסר משהו מהותי כילדים). השינויים האלה נובעים בין היתר מגישות חינוכיות חדשניות, המציבות את הילד במרכז ודורשות להעניק לו את המקום להביע דעה ולהוות מוקד משפיע ומכריע בהתנהלות המשפחה.

אבא לא יודע כלום, יש אינטרנט

המציאות הזו משתקפת על המרקע ביתר שאת בדרכים שונות: הילדים מככבים בפרסומות, בתוכניות קומדיה ובידור ואף בתוכניות ריאליטי. ייצוג הילדים בתכנים מבטא את השינוי שחל באופן תפיסתם בחברה. אם בעבר הילדים הוצגו כנאיביים, חלשים, חסרי אונים ותלויים במבוגרים המהווים את מרכז המשפחה – היום הם מוצגים במרכז המשפחה ואף מנהלים אותה. הם חכמים וחמודים, אך קוראים תיגר על עולם המבוגרים. הם המומחים החדשים! הם לא רק נראים לצד המבוגרים (כפי שהתרגלנו לראות אותם בשולחן ארוחת הערב אוכלים גבינה לבנה), אלא גם מנהלים את הסיטואציה ו’עוזרים’ למבוגרים להתמודד עמה בהצלחה. ילד אחד עזר לנו לבחור מזגן, ילד שני הסביר לנו איך לעשות תוכנית חיסכון בבנק, ויש כמובן את הילדה החמודה שתעזור לנו לעבוד עם האינטרנט כשהוא קורס.
מחקרים מראים שהמציאות התקשורתית יצרה פערים בינדוריים, המשבשים את הרצף ה’טבעי’ הקיים בין הורים וילדים. הדור הבא חכם ומתוחכם יותר מהוריו, מה שמוביל לפיחות הסמכות ההורית ולהתרת הרלוונטיות של ניסיון החיים והוותק שהיו מוערכים בעבר. הורים רבים מתמודדים במשפחתם עם ילדים שאינם סומכים על דעתם ומחפשים תשובות באינטרנט, במקום שיראו בהוריהם אורים ותומים כפי שהיה בעבר.
הייצוג של הילדים על המרקע כמומחים בנושאים שונים הוא עליית מדרגה נוספת בכל התהליך הזה, מכיוון שהוא נותן לכך לגיטימיות ומאשש את יחסי הכוחות הללו. יתרה מזו, הילדים צופים בייצוגים האלה (איזה ילד לא נחשף היום לפרסומות?) ומסיקים מכך על מקומם המרכזי במשפחה ובחברה.

הבחנה חד-משמעית בין המציאות למסך

יחד עם כל זה, אנחנו חייבים לשים דברים בפרופורציות ולזכור שהתקשורת אמנם מחנכת את הילדים – אבל אנחנו ההורים מחנכים אותם יותר! עלינו כהורים לדעת לתווך עבור ילדינו את התכנים המוצגים על המרקע בהתאמה לגילם וליכולת ההבנה שלהם, ולהסביר להם את מהות התכנים. חשוב מאוד שהם ידעו שמטרת הפרסומות היא למכור, ולכן הן פונות לילדים מעל גב ההורים ומדברות איתם בשפה שלהם. כמו כן, עלינו כהורים להגדיר את הגבולות הקיימים במשפחתנו מבחינת יחסי הכוחות, הערכים וההתנהגויות. לפרסומות יש כוח השפעה, אך יחד עם זאת סביר שילד לא יתחצף להוריו רק בשל הצפייה בהן. לרוח ההתנהלות בבית יש תפקיד וכוח חשובים עוד יותר.
חבר’ה, התקשורת כאן כדי להישאר ולכן עלינו כהורים לגדל את ילדינו בצילה או לאורה אך לא להתעלם ממנה. התקשורת מהווה חלק בלתי נפרד מחיי ילדינו, ואם נודה באמת – חלק משמעותי לא פחות גם מחיינו.
ייצוג דומיננטי ומתמשך של ילדים חוצפנים על המרקע עלול להשפיע במידה מסוימת על הצופים (בעיקר הצעירים שבהם, הנוטים לחקות את הנצפה). אולם תפקידנו כהורים הוא להבחין בין המסך לבין החיים האמיתיים ולהתאים את התנהגות הילדים לסיטואציות השונות בביתנו הפרטי.

 הכותבת היא חוקרת, מרצה ומנחה הורים בתחום התקשורת. לשאלות, הערות והארות בנושא ילדים ותקשורת ניתן לפנות לשלי בעמוד הפייסבוק 

לטור של שלי גפן בהדרכת הורים: ילדים ותקשורת 

אמא שואלת: הקלמר שלו מלא בחפצים לא שלו, איך להגיב?

חטיבות זה רע? אהרונה משכיל קוראת להורים לדרוש את ביטול חטיבת הביניים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.