fbpx

מוכרחים להיות שמח

מוכרחים להיות שמח

 

רוצים להתחסן באופן טבעי נגד מחלות החורף? עזבו אתכם מתזונה ומתוספים. רותי לוי מבטיחה שאם תתחילו לשמוח, תפסיקו לפחד, וגם קצת תוותרו לעצמכם (לא חייבים להיות עובד או תלמיד מצטיין) – המערכת החיסונית שלכם תתחזק פלאים ותמנע מכם להידבק

 

החורף כבר כאן: הימים קרים, השמיים אפורים, הקור מכווץ ומצופף אותנו במקומות סגורים, ומזג האוויר גורם לחלק גדול מאתנו לדכדוך קל. ברגע שהחורף מגיע, כולם יודעים, עולים הסיכויים לחלות בווירוסים ונגיפים מסוימים. אך מרוב קמפיינים וקריאות מצד הרופאים לגשת להתחסן נגד השפעת, שכחנו שהגוף שלנו יכול להתחזק מול מחלות החורף גם בדרכים טבעיות ופשוטות – כמו שמירה על מצב רוח טוב. אגב, גם אם כבר התחסנתם כדאי לכם להסתייע בדרכים הטבעיות והפשוטות הללו, כי החיסון בקופות החולים, כידוע, אינו מחסן מפני כל נגיפי השפעת הקיימים.

בין אור השמש למצב הרוח

כדי להבין איך אפשר לחזק את המערכת החיסונית, צריך להכיר בקשר החזק והישיר שקיים בין גוף לנפש – שני החלקים שמהם מורכב האדם. הגוף והנפש פועלים בתיאום מפליא: כשאדם נבהל נראה אותו מחוויר או רועד והדופק שלו יהיה מהיר. כשאדם עצוב נראה אותו שפוף, רציני, לעתים אף בוכה. לעומת זאת, כשאדם שמח נראה אותו מחייך, צוחק, מישיר מבט ומלא אנרגיה. במילים אחרות, כשאנחנו שמחים יותר, רגועים ובטוחים בעצמנו, הגוף שלנו חזק, יציב ובריא, וכך גם מערכת החיסון. מנגד, כשאנחנו עצובים, כועסים או מפוחדים, הגוף שלנו נחלש ויחד עמו נחלשת גם המערכת החיסונית. אם גופנו נחלש – בהזדמנות הראשונה שתיפול רוחנו ויהיה קצת קר, חיידקי ההתקררות וההצטננות יתקפו אותנו. החיידקים מצויים באופן קבוע בגופנו, אך בקור (בייחוד אם מתווסף לכך מצב רוח ירוד) הם מתעוררים ותוקפים את הגרון, ובמקרים קשים יותר את מערכת הנשימה – בצורת ברונכיט, אסתמה או דלקת ריאות.
אתם בטח מכירים את המצב הבא: במשרד אחד, בחורף קר, עובדים יחד כעשרה אנשים ואחד מהם חולה. כעבור יום או יומיים, חמישה מהעובדים ממשיכים להגיע לעבודה כרגיל, ואילו הארבעה האחרים נעדרים – כל אחד בתורו – לאחר שנדבקו זה מזה. ואז תמיד נשאלת השאלה, איך זה שחלק מהם נדבקים  וחלק לא?
המנגנון החיסוני הטבעי הוא זה שמבדיל בין כולם. אלו שנדבקו חלו מכיוון שמנגנון החיסון שלהם חלש, בדרך כלל, בעקבות מצב רוח ירוד ומתח נפשי. המתח יכול לנבוע מכעסים, מהתרגזויות חוזרות על אדם קרוב (הורה, חבר, מורה או אח), או מפחדים, דאגות, חששות, התלבטויות קשות, לחץ במבחנים, מריבות של ההורים, מצב כלכלי ועוד. במקרים מסוימים אף מדובר בסוג של נבואה שמגשימה את עצמה: אנשים מאמינים כי לאחר שהחורף מגיע נדבקים במחלה, והם אכן נהיים חולים.
אז למה הגוף שלנו נחלש דווקא בחורף? מחקרים מוצאים קשר בין אור השמש לבין מצב רוח טוב. כשהימים אפורים והעננים מסתירים את השמש במשך כל שעות היום (מצד די נדיר בארצנו), ישנם אנשים שלוקים בדכדוך עד דיכאון שבה לידי ביטוי בחוסר תפקוד. לכך מתווסף לעתים מחסור בוויטמין D – שאותו אנחנו מקבלים בעיקר מהשמש. התוצאה הישירה היא היחלשות הגוף ומנגנון החיסון.
סיבה נוספת לכך שבחודשי החורף (בייחוד בחודשים ינואר-פברואר) השפעת “חוגגת”, היא היעדר הפוגות בשגרת העבודה והלימודים. עם תום חופשת חנוכה כולנו נשאבים לחודשיים מלאים בימי עבודה וימי לימודים, שבהם אין לנו שום חג ושום חופשה. כמי שמורגלים לחופשות תכופות (החופש הגדול ולאחר מכן חופשות של החגים), הרצף הזה מעמת אותנו עם הקושי להתמיד ולהשקיע, לשאת באחריות ולחתור לתוצאות – בלימודים או בעבודה – ללא כל הפוגה. הטוטאליים או ה’חלשים’ יותר מביננו מוצאים את עצמם לא אחת ‘מארחים’ את מחלת השפעת, שלמעשה מאלצת אותם לנוח ולצבור כוחות מחודשים.

 איך מחדירים שמחה לחיים (שלכם ושל הילדים)?

סוד הקסם הוא להפחית מתחים ככל האפשר. עלינו להכיר בכך שתמיד תהיה בעיה כלשהי  על סדר היום, שאותה נצטרך לפתור. אולם הדרך היחידה להתמודד עמה היא לשמור על גוף ונפש חזקים ובריאים. הנה שלוש דרכים חשובות שכדאי להטמיע באורח החיים:

    • הצבת יעדים ומטרות: למדו את עצמכם להסיר פחדים, חששות והיסוסים, על ידי כך שתקבעו מטרות ותפעלו כדי להשיגן. כך תוכלו למלא את חייכם ב”יש”, “כן” ו”אפשר”. כלומר בוודאות. בתוך כך תצטרכו להשתחרר מדברים מסוימים שמשרתים אתכם פחות טוב. למשל: להצטיין בספורט רק כדי לא לאכזב את אחד ההורים, או לגשת לבגרות חמש יחידות על אף שהמעבר משלוש לארבע יחידות היה עבורכם קשה מנשוא.
    • העצמה אישית: ההערה הזו מופנית בעיקר להורים וקשורה ישירות לסעיף הקודם: חדלו לתקן את “מה שלא בסדר” אצל ילדיכם, ותחת זאת העצימו אותם על נקודות החוזק שלהם (כישרונות, יכולות, טוב לב וכו’).
    • בחירת דברים שאוהבים: הכניסו שמחה לחייכם בכך שתעשו דברים שאתם אוהבים, בין אם זה פיתוח תחביב, מפגש עם אנשים אהובים או בחירת מקצוע בחיים. הבחירות הללו יאפשרו לכם למצוא שלוות נפש, יציבות וביטחון, ומעבר לכך גם יתרמו לילדיכם. זכרו: ילד שרואה את הוריו קמים בבוקר בשמחה ואוהבים את מה שהם עושים ואת האנשים שלצדם (בני משפחה, חברים, שכנים), ולצד זאת צופה בהוריו מכבדים זה את זה – יגדל בריא בגופו ובנפשו ויהיה מחוסן בפני כל מחלה, בחורף ובקיץ.

 

 דרכים טבעיות להפחתת החרדה אצל מתבגרים

כל הסיבות לעשות יוגה כבר בגיל ההתבגרות 

70 אחוז מתלמידי התיכונים בארץ נעזרים בשיעורים פרטיים 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.