fbpx

קייטנת הורים

mom camp. shutterstock

 

עוד שבוע חופש עם המתבגרים? כך תעברו אותו בהנאה ובזול

אני אמא עובדת. אמנם חלק מהזמן אני עובדת מהבית, אבל חלק מהזמן אני גם עובדת בחוץ. בן זוגי, אבי בנותיי, עובד כעצמאי, ולכן כל יום חופש שהוא לוקח – יקר לנו מאוד. כשהוא יצא לדרכו העצמאית סוכם בינינו שאני היא זו שאתפעל את הילדות בחופשות. יש לנו שלוש בנות – שתי מתבגרות וצעירה שעלתה השנה לכיתה א’.
זה לא באמת אפשרי להשאיר את הבנות המתבגרות בבית לבדן ולצאת לעבודה. זה אולי יכול להתאים לימים הראשונים של החופשה, שמאופיינים בעיקר בהשלמת שעות שינה ושעות צפייה בטלוויזיה. אבל מהר מאוד השעמום מזדחל ומגיע לפתחי במנות גדושות של מריבות, אליהן אני מתוודעת ברגע שאני מגיעה הביתה. מכיוון שחופשת החגים האחרונה באה בסמוך כל כך לחופש הגדול, השעמום הזדחל לו מהר מאוד לביתנו. כי לא באמת היה לבנותיי צורך בהשלמת שעות שינה או טלוויזיה בעיצומם של חודשיים (יולי-אוגוסט) פלוס חופשת ראש השנה. כן, החופשה הזו בהחלט לא נגמרת. ובתוך זה ההורים אמורים לעבוד, כבר אמרנו.
קייטנות, מישהו אמר? אצלי בבית, כבר בתחילת כיתה ד’ הודיעו לי הגדולות שהן גמרו עם הקייטנות. זה משעמם אותן, והן מרגישות שהן טובעות בים של ילדים, שמש ומדריכים שלא זוכרים את שמן. למודת ניסיון, לקראת החופשה האחרונה ניסיתי להקדים תרופה למכה. לתרופה הזו קוראים “קייטנת אמא” – וסיימנו כבר מחצית ממנה. עכשיו נותר לנו עוד שבוע כזה, לפני שחוזרים לשגרת הלימודים.

גמישות, דינמיקה, עצמאות

העסקת מתבגרים בצורת ‘קייטנת אמא’ / ‘קייטנת אבא’ (אפשר גם ‘קייטנת הורים’, שבה חוברים יחד כמה הורים ומשתפים פעולה – על כך בהמשך) שונה במהות מהעסקת ילדים צעירים יותר. יש לה שלושה מאפיינים מרכזיים:

א. גמישות בשעות. בדרך כלל הילדים לא יוצאים מהמיטה לפני השעה 11.00- מצב שלמעשה מאפשר להורים העובדים מהבית לעבוד כמה שעות מוקדם בבוקר, ואז להתגייס לטובת הקייטנה (הורים שכירים יכולים לקחת חצי יום חופש).

ב. מחייבת הסכמה של הילדים לגבי אופי הפעילויות. אצלי למשל פעולות יצירה הן כבר מזמן מחוץ לתחום.

ג. יכולה להתרכז בשלושה ימים בשבוע בלבד. קייטנת הורים למתבגרים אינה חייבת להתפרס על פני כל השבוע, כי בגיל ההתבגרות הילדים אמנם אוהבים לבלות יחד אך גם זקוקים להפוגות מכל הרעש החברתי. אנחנו גילינו שמינון של שלושה ימי פעילות בשבוע הוא מצוין (במיוחד אם יש ערבי חג באמצע). בשאר הימים, הילדים בילו בבית (ולפעמים גם אצל סבא-סבתא, כשצריך לעבוד מחוץ לבית שעות ארוכות).

הורים חוברים למטרה אחת

אם יש לכם אפשרות לחבור להורים נוספים וליצור עמם יחד “קייטנת הורים”, כלומר שכל יום הילדים יבלו בבית אחר – הרווחתם. כי לקייטנה כזו ישנם יתרונות רבים. ראשית, היא מאפשרת לילדים להיפגש עם חבריהם בלי שיצטרכו לעשות אלף ואחת תיאומים – שלעתים קרובות מסתיימים בעוגמת נפש בגלל ענייני טיימינג (הילד מתקשר לחבר בדיוק רגע אחרי שהוא יצא מהבית עם חבר אחר, נסע לסבתא, או שהוא סתם עדיין ישן). קייטנת הורים היא גם זולה יחסית לכל פעילות אחרת, ועצם המעבר מבית לבית והמפגש עם החברים הוא אטרקציה בפני עצמה. מעבר לכך, קייטנה כזו מעניקה הן לילד והן להורים תחושה של קהילה.
גם הסבים והסבתות יוצאים מורווחים, כי רוב הנטל יורד מהם, בזמן שההורים יכולים להמשיך לעבוד בצורה סדירה יחסית. יתרון משמעותי נוסף הוא העובדה שקייטנה ביתית מהסוג הזה מאפשרת לנו להכיר טוב יותר את החברים של ילדינו, ולהתבונן מקרוב באינטראקציות החברתיות שהם מקיימים ביניהם.
אצלי בבית התקיימה קייטנה למתבגרים (“קייטנת אמא” ו”קייטנת הורים” לסירוגין) לאורך החופש הגדול ובחופשת החגים האחרונה – שטרם הגיעה לסיומה. הנה חלק מהפעיליויות, בתוך הבית ומחוצה לו, שעבדו אצלנו הכי טוב. על חלק מהם אני מאמינה שעוד נחזור בשבוע הקרוב, ואתם כמובן מוזמנים לאמץ לעצמכם מה שנראה לכם מתאים: אז היינו בבאולינג ובקולנוע, פעמיים במוזיאון הילדים (“הזמנה לשקט” ו-“דיאלוג בחשכה”), בריכה וספורטק, סיבוב בשוק לוינסקי ובנחלת בנימין. ובתוך הבית: יום של פעילות קסמים, צביעת חולצות בשיטת בטיק הוותיקה (איכשהו, עם החברים, אפילו פעילות יצירה קיבלה את אישור הבנות שלי), ועוד. רוב הימים כללו ארוחת צהריים בבית המארח פלוס אירוח עד השעות המאוחרות של הערב (אם זה מתאים לכולם). כמובן שכל ילדה הביאה עמה כסף עבור דמי הכניסה לפעילויות בתשלום, ודאגנו מראש לכך שיהיה מספיק מקום ברכב לכל המשתתפות.
בשורה התחתונה – קייטנות הורים דורשות קצת תכנון, הרבה שיתוף פעולה ואנרגיה חיובית, אבל הן שוות את המאמץ הזה. אני מבחינתי הרווחתי שהות מהנה עם הבנות, היכרות עם החברות שלהן, ואפילו הצלחתי לעבוד כמעט כרגיל. מומלץ בחום!

הכותבת היא פסיכותרפיסטית העובדת עם בני נוער, צעירים ומשפחות. www.hilafin.com

גם הילד שלכם מזעיף פנים בטיולים משפחתיים?

תרבות החוטיני: איך הפכו התחתונים הברזילאיים לתחתוני סבתא?

מתוך הבלוג של טדי סייבל: התבגרות נוסח אמריקה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.