fbpx

לא על הלייזר לבדו: “עד גיל 19 לא מומלץ להסיר שיער באמצעות לייזר”

removing hair with laser. shutterstock

 

הן רק בנות 12, אבל דורשות מאמא טיפולי הסרת שיער בלייזר. מדוע כדאי להמתין בסבלנות, להסתפק בינתיים בדרכים ביתיות (כמו סכין גילוח או שעווה), ולדחות בכמה שנים טובות את הטיפולים שנועדו להסרת שיער לצמיתות?

 

במהלך הקיץ, בזמן שהג’ינסים והשרוולים הארוכים מתחלפים בשורטים ובבגדי ים, בני הנוער, ובמיוחד הבנות, התקשו להתעלם משיער עודף. הרצון העז הזה בעור חלק, נקי משיער, גורם להם להגיע לטיפולים כואבים ויקרים. חלק מהנערות מצפות כבר לחורף הקרוב, רק כדי לנצל אותו לצורך טיפולים להסרת שיער – מתוך אמונה שעד הקיץ הבא הן כבר יהיו ‘חלקות’.
“באות אלי ילדות בנות שמונה להורדת שיער מהרגליים, שפם, מפשעות ובית השחי, אומרת שרונה לוין, קוסמטקאית בעלת קלינקה לטיפולי יופי והסרת שיער באזור השרון. “כמובן שהטיפול בבנות הקטנות שונה מטיפול שאני עושה לנשים, ואפילו לצעירות בנות 20, אבל תמיד אני נתקלת בהתנגדות מצדן לדרכים השונות שאני מציעה להן. על אף גילן הצעיר, הן מעוניינות להסיר שיער לצמיתות”.
מתבגרות צעירות מתחילת לדבר על הסרת שיער סביב גיל בת המצווה, אך ילדות שעירות עלולות להידרש לנושא כבר הרבה קודם לכן. התבגרות מוקדמת, צמיחת שיער מואצת ולחץ חברתי – הם תופעות שמובילות לא אחת להצקות, ללעג ולתחושות קשות של בדידות ודיכאון. ומבחינת הנערות, הדרך היחידה להתמודד עם כל אלה היא לדרוש מהוריהן לעבור טיפול בלייזר.

 “עד גיל 20 מתפתחים זקיקי שיער חדשים”

הצעירות, המגיעות בליווי האמהות, יודעות בדיוק מה הן רוצות. “יש בנות שמבקשות טיפולי PLI או בלייזר, טיפולים כואבים ויקרים שבגיל ההתבגרות – כאשר ההורמונים משתוללים וכל הגוף משתנה – יעילותם נמוכה, אם בכלל. למעשה, אם נשאיר בצד את הסכנות ותופעות הלוואי, מדובר בהוצאה כספית גדולה, שבמרבית המקרים אצל אותן נערות תחזור שוב צמיחת השיער, ולעתים אפילו צמיחה מוגברת יותר”.
ההורים מצדם, בניסיון לגונן ולהקל על הסבל של הילדה, פונים לפתרונות הקרובים לליבם, מסבירה לוין. “ההחלטה באיזו שיטה לבחור מושפעת מהשיטות שבהן משתמשת האמא, האחיות והחברות. אמהות מגיעות אלי ומבקשות ממני לטפל בבנות שלהן כמו שאני מטפלת בהן, בלי להביא בחשבון את העובדה שטיפול הנכון לבנות 40 פלוס אינו נכון לבנות 13. עוד לפני שהבנות מגיעה לקלינקה, חשוב לי להסביר לאמהות על היעילות המוגבלת של המכשירים הללו בגיל צעיר, ורובן מאוד מופתעות כשהן שומעות את העובדות”.
ד”ר ירון ארנון, רופא עור, אינו ממליץ להתחיל לבצע טיפולי הסרת שיער בלייזר לפני גיל 19 או 20. “נכון שהמכשירים הללו עובדים בתדרים נמוכים, ושמבחינת בטיחות לא הוכח נזק”, הוא אומר, “אבל עד גיל 20 – לפעמים קצת לפני –  מתקיימים בגוף הנערה שינויים הורמונליים שמשפיעים על צמיחת שיער הגוף ועל התפתחות זקיקי שיער חדשים. טיפול בגיל מוקדם יחסית עלול להוביל לכך שהגוף יצמיח שוב שיער לאחר תקופה מסוימת – צמיחה שעלולה להיות מוגברת אף יותר מזו שהייתה קודם”.
ד”ר ארנון מוסיף כי אצל בני הנוער צמיחת השיער גם הרבה יותר מהירה מאשר אצל מבוגרים. “לכן, כאשר מתבגרת עוברת טיפולים בלייזר, עם כל הכאב וההוצאה הכספית הכרוכים בכך, ההורים והילדה מופתעים מהזמן הקצר שעובר עד שהשיער חוזר לצמוח. מומחים רבים, מכל רחבי העולם, ממליצים לחכות עד סיום גיל ההתבגרות לפני כל ביצוע של טיפולים מהסוג הזה להסרת שיער מהגוף”.
האם קיימת סכנה ממשית להתפתחות התקינה של הגוף?
“שימוש לא מקצועי וזהיר במכשירים הללו בגיל מוקדם עלול לגרום לכוויות שעלולות לגרום לצלקות בעור, לשינויים בפיגמנטציה, לאדמומיות ולנפיחויות”.

משרד הבריאות לא נושא באחריות

לאור כל זאת, אי אפשר שלא לתהות מדוע אין הנחיות ברורות וחד משמעיות שלא לבצע את הטיפולים הללו בגיל ההתבגרות. “בעולם כולו אין התוויה נגד שימוש בלייזר מתחת לגיל 20, ואכן מדובר בתעשייה שמגלגלת הרבה מאוד כסף”, מסביר ד”ר ארנון. “מצד שני, אין הוכחה מדעית חד משמעית לכך שישנה סכנה ממשית בשימוש במכשירים הללו. מדובר בסיכונים אפשריים ובתופעות לוואי אפשריות. לכן, את ההחלטה כל הורה צריך לקבל באופן אישי ביחס לילד/ה שלו”.
לוין טוענת כי על אף שהסרת שיער היא הליך אסתטי ולא רפואי, אמהות רבות בטוחות שהמכשירים הם בפיקוח משרד הבריאות. “הן פשוט מניחות שאם ‘כולן מורידות שיער בלייזר’, אז זה בטוח גם עבור הבת שלהן”.
אז מה את בעצם ממליצה לאמא לעשות, אם בתה סובלת משיעור יתר ומבקשת למצוא פתרון?
“לאמהות שפונות אלי ולבנות הצעירות שלהן אני ממליצה לפתור את הקושי בדרך ביתית. כל יום אני שומעת את הבנות הללו, את הקושי והתסכול שלהן, ואני רואה בעיניים שלהן את המצוקה – אבל סבלנות חשובה פה מאוד. יש פתרונות אחרים מלבד מכשירי הלייזר למיניהם, כמו שימוש בשעווה חמה או גילוח. כדאי להתייעץ עם קוסמטיקאית שסומכים על שיקול דעתה, ובכל שיטה שלא בוחרים חשוב מאוד לשמור על היגיינה ועל בטיחות ולזכור כי אפשר להיפצע במרבית השיטות. את הלייזר, על כל פנים, מומלץ כאמור לדחות לגיל מאוחר יותר, שבו הגוף יגיע לאיזון ולכן גם הטיפול יהיה הרבה יותר אפקטיבי”.
ממשרד הבריאות נמסר לנו, כי  “מכיוון שלא מדובר בהליך רפואי, המשרד לא קבע נהלים בנושא”.
ובכל זאת, האם יש לכם הנחיות להורים המבקשים לפנות לטיפול לצורך הסרת שיער בלייזר עבור בתם / בנם?
“הסרת שיער אינה נחשבת לפעילות רפואית, ולכן היא אינה דורשת הרשאה ופיקוח כל עוד נעשה שימוש במכשיר נמוך עוצמה”, אומרת עינב שומרון גרינבוים, דוברת משרד הבריאות. “מדובר בפעילות לצרכים קוסמטיים, ומשרד הבריאות ממליץ לנקוט משנה זהירות בשימוש בטכנולוגיה הזו – כמו בכל טכנולוגיה אחרת של הסרת שיער”.

טיפוח עור הפנים: כך תגני על עורך בלי להיגרר להוצאות מיותרות

הילד/ה רוצה לעשות קעקוע? כל מה שאתם חייבים לדעת רגע לפני 

יופי בריא: איך אפשר להיות יפות בלי לערב כימיקלים בסיפור?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.