fbpx

הנוער דורש תיקון

pupils in the knesset last week

 

קבוצת בני נוער ניסתה לפעול להקדמת יישום התיקון לחוק השאלת ספרים

לבני הנוער יצאה בשנים האחרונות תדמית לא כל כך מחמיאה. מה לא אמרו עליהם? שהם מרוכזים בעצמם, שאין להם מודעות חברתית-פוליטית, שהם חומרניים ומכורים למסכים. זו הסיבה שחשוב לנו כל כך להביא בפניכם גם ידיעות מהסוג הבא. כן, כדי שתדעו שיש פער בין התדמית למציאות, גם אם לא תמיד הוא מוצג בכותרות העיתונים.
כך למשל, אף אחד כמעט לא יודע שבשבוע שעבר פשטה קבוצה של כ-20 בני נוער מכל הארץ על משכן הכנסת בלובינג מהיר, במטרה לזרז את העלאת התיקון לחוק השאלת ספרים חובה (מאת ח”כ עמרם מצנע) לקריאה שנייה ושלישית כבר במושב הנוכחי של הכנסת. המטרה: יישום החוק שיחסוך להורים מאות שקלים ואף יותר מכך כבר בשנת הלימודים הקרובה. המסקנה: יש בני נוער שרואים מעבר לטובתם האישית ומוכנים לצאת ביום חופש חם לכנסת במקום לים, כדי לפעול למען צדק חברתי והורדת יוקר המחייה.

כידוע, חוק השאלת ספרים התרחב כבר בשנה שעברה, כשנקבע כי על מנת להצטרף לפרויקט ההשאלה נדרשת הסכמה של 60 אחוז מההורים (לעומת 90 אחוז, בשנים קודמות). אולם למרבה הפליאה, מעטים בלבד הצטרפו לפרויקט, והחלו להתעורר בעיות שונות ביישומו. עקב כך, הח”כ מצנע, יו”ר ועדת החינוך של הכנסת, העלה כאמור הצעה לתיקון החוק, הקוראת להרחבתו לכלל בתי הספר והפיכתו לחובה ולא לזכות. ההצעה עברה בקריאה ראשונה לפני כחודש ימים.
בראש ההתארגנות החדשה של בני הנוער, המנסה לקדם את התיקון לחוק, עומד נתן קפלן בן ה-17, תלמיד תיכון ליד”ה בירושלים. “אנו פועלים למען תיקון החוק ברוח ח”כ מצנע ומעוניינים לשנות את הכללים הנוכחיים הקובעים כי תלמיד תלוי ברצון בית הספר וברצון ההורים בכיתה כדי לקחת חלק בפרויקט ההשאלה”, הסביר לנו השבוע קפלן. ” אנו מבקשים להעלות את המודעות לכך שבבתי ספר מסוימים יש 20-30 אחוז תלמידים שהוריהם מתקשים במימון כל ההוצאות הנדרשות, אך קולם לא נשמע ולא נספר. הם אינם יכולים ליהנות מתוכנית השאלת הספרים, כי בית הספר לא הצטרף לתוכנית”.

לדברי ח”כ מצנע, העובדה שהצטרפות בתי ספר לתוכנית השאלת הספרים היא רשות ולא חובה מעכבת כיום בתי ספר רבים מלבסס אותה ברמה המעשית. “את זה היה לי חשוב לפתור. תוכנית ההשאלה יכולה לסייע בחיסכון כספי משמעותי עבור הורים רבים. בסופו של דבר, מדובר בצעד נוסף לצמצום הפערים במערכת החינוך, ואמשיך לפעול בעניין במלוא העוצמה. לבני הנוער, שפעילותם מרחיבה את הלב, הסברתי כי החוק מבחינה פרוצדורלית לא יכול לעבור במושב הנוכחי. עם זאת, בעזרת התגייסות בני הנוער מכל הארץ מיד עם תחילת מושב החורף, אני מאמין שניתן יהיה ליישם את החוק כבר בשנת הלימודים הבאה, תשע”ה”.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “במסגרת הצעדים שבהם נוקט המשרד לקראת שנת הלימודים הבאה בעניין הקלת נטל התשלומים על ההורים, החליט שר החינוך בראש ובראשונה למקד את הסיוע לאוכלוסיות חלשות. בתוך כך, לקראת שנת הלימודים הבאה, תשע”ד, הוחלט להגדיל את קרן המלגות ל- 100 מיליון שקל, כדי להרחיב את הסיוע המיועד לאוכלוסיית התלמידים ממדד טיפוח נמוך. התקציב יסייע לתלמידים חלשים במימון הטיולים השנתיים, לרכוש ציוד לבית הספר ולהשתתפות בפעילויות בלתי פורמאליות. כמו כן, החליט שר החינוך להרחיב את פרויקט השאלת ספרי לימוד לעוד כ- 500 בתי ספר. מפעל ההשאלה יסייע להורים לרכוש חבילת ספרים בעלויות מוזלות יותר: כ-280 שקל ביסודי וכ-320 שקל בתיכון. שר החינוך, הרב שי פירון, תומך בהצעת החוק של יו”ר ועדת החינוך, ח”כ עמרם מצנע”.

האם לבני הנוער בישראל יש היום מודעוּת פוליטית? 

מועצת התלמידים ביוזמה להקדמת גיל הבחירות לכנסת 

הילד יוצא לעבוד לראשונה בחייו? כך תתמכו בו ב-10 צעדים 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.