fbpx

מדוע צופים בריאליטי?

מדוע צופים בריאליטי?

 

מחקר חדש מפריך את המיתוס שהצפייה נובעת משמחה לאיד

 הילדים שלכם צופים ב”האח הגדול” למורת רוחכם? סביר להניח שתהיתם מה לעזאזל הם מחפשים שם. מה גורם להם, או לכל אחד אחר, לרצות לראות אנשים בשלל מצבים מביכים. את התשובה לשאלה הזו אפשר לדלות ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה, המצביע על כך שבניגוד למה שאנחנו נוטים לחשוב אנשים (צעירים ומבוגרים כאחד) צופים בריאליטי מתוך הנאה חיובית, ולא מתוך שמחה לאיד או הנאה לראות מתמודדים מושפלים. לפיכך, ההשוואה המוכרת של תוכניות הריאלטי לקולוסיאום הרומאי, שבו נלחמו גלדיאטורים עם אריות להנאת הקהל, אינה נכונה בבסיסה.

המחקר, שנערך באוניברסיטת חיפה על ידי פרופ’ יונתן כהן ותלמידת המחקר מיכל הרשמן-שטרית מהחוג לתקשורת, בחן את המוכנות של  163 סטודנטים בגילאי 72-18 להשתתף ב-12 תוכניות ריאליטי מובילות בטלוויזיה. זאת כדי “לעקוף” את השאלה “מדוע אתם צופים בריאליטי?” – מכיוון שהמרואיינים יתקשו להודות שזו המוטיבציה העיקרית שלהם, או שלא יידעו לציין במדויק מדוע הם צופים. הנחת הבסיס הייתה כי מי שצופה בכדי לשמוח לאיד המשתתפים, לא ישמח להשתתף בעצמו בתוכנית שתשפיל אותו.
הממצא הראשון שעלה מהמחקר הוא שההיענות להשתתפות בריאליטי אינה גבוהה, כלומר הרוב לא היו מעוניינים, אך אלו שכן רצו להשתתף – רצו בכך מאוד. “אנחנו רגילים לראות תורים של אלפי אנשים שמגיעים לאודישנים, אבל צריך לזכור שגם אלפי אנשים הם עדיין שיעור זעיר מהאוכלוסייה. הרוב הגדול, כפי שמעיד המחקר שלנו, אינו מעוניין להשתתף”, ציינו החוקרים. כמו כן, התוכניות שבהן הייתה יותר היענות הן: “מאסטר שף”, “הישרדות” ו”המרוץ למיליון”.
בדיקת הקשר בין מידת ההנאה מהתוכנית לבין מידת המוכנות להשתתף העלתה קשר ישיר, כלומר – ככל שאנשים נהנו יותר מהתוכנית, כך הם רצו יותר להשתתף בה. הקשר שבין הנאה לבין הרצון להשתתף נמצא כחזק יותר מקשרים אחרים, כמו זמן הצפייה בטלוויזיה, מידת החשיפה העצמית, גיל או מגדר. “הממצאים מעידים כי מי שמוכן להשתתף לא עושה זאת מתוך ייאוש או מזוכיזם, אלה מכיוון שהוא נהנה מהתוכנית ומתכניה”, סיכמו החוקרים.

כך השתלטו הילדים על תוכניות הריאליטי והפרסומות בטלוויזיה 

“בואי נעשה לך מייקאובר”: פני השיח בקרב בני הנוער 

למה צפייה מרובה בטלוויזיה בגיל 16 מסוכנת לבריאות? 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.