fbpx

בני העשרים פלוס בישראל 2013: האם הם מרשים לעצמם לחלום רחוק?

בני העשרים פלוס בישראל 2013: האם הם מרשים לעצמם לחלום רחוק?

 

עקב המצב הכלכלי, הילדים הבוגרים של ריקי עדיין מתגוררים בבית ההורים על אף שכבר היו שמחים לפרוש כנפיים ולעמוד ברשות עצמם. גם עדי מרעננה, ערן מתל אביב ומירי מאשקלון נעזרים (או נעזרו) בתמיכת הוריהם, בתקופה שבה ככל הנראה אי אפשר אחרת. פרופיל דור ה-Y בישראל

 

אני מתבוננת על שר האוצר החדש שלנו, מתבוננת בו, ומנסה לדמיין מה הוא אומר לעצמו לפני לכתו לישון. האם הוא מתחרט על התקווה הגדולה שנגוזה, אותה תקווה שנטע בנו ערב הבחירות – והיא שנוכל לאפשר לבני הדור הצעיר את כל מה שהוא עצמו מייחל לילדיו? אני משוכנעת שגם יאיר לפיד, כמוני וכמו כל הורה אחר בישראל, רוצה לראות את ילדיו הבוגרים מגיעים למקום כלכלי בטוח. לראות אותם מקימים בית, משפחה, לימודים, קריירה, ומצליחים להגשים לפחות חלק מהחלומות הקטנים – אם  לא הגדולים – שלהם. אולם המציאות, כפי שכולנו מכירים אותה עוד בטרם הוטלו עלינו הגזרות הכלכליות החדשות, מקשה על כולנו ( כל שכן על ילדינו הבוגרים-הצעירים), לבסס את עתידם.

אני מתבוננת בתא המשפחתי הפרטי שלי. ילדיי כבר חצו זה מכבר את גיל עשרים ועדיין מתגוררים עמנו. בתי הנשואה (27) מתגוררת בביתי יחד עם בן זוגה. הם הרי לא יוכלו להגיע ליעד הכלכלי המשמעותי של רכישת דירה אם יאלצו להתגורר בשכירות לאורך זמן. כן, אפילו אם הם ימשיכו לעבוד שישה-שבעה ימים בשבוע ובאותה חריצות שבה הם עובדים בשנים האחרונות. בני הצעיר (24) לומד, ולכן עובד רק שלושה ימים בשבוע. המשכורת אינה מספקת והעבודה אינה מעניינת. הוא שואף להתגורר עם חברתו. לעבוד במקום עבודה מתגמל בהתאם ללימודיו, להתפתח מקצועית, לחסוך ולהתבסס.
כהורים אנו חשים מחויבות לעזור להם לסלול את דרכם לעתיד כלכלי יציב יותר, גם אם לא תמיד זה קל. אין ספק שאנו נאלצים לוותר על נוחות ופרטיות, על חופשות ובילויים, אך הוויתורים הללו מקדשים את מטרתנו לסייע להם.
חשבתי לנכון לצאת מתוך התא המשפחתי שלי ולהציץ לתוך חייהם של בני עשרים אחרים. מה הם עושים בחיים, איך הם מתמודדים עם המצב הכלכלי, והאם הם עדיין מרשים לעצמם לחלום רחוק? שלושה כרטיסי ביקור, שאומרים הרבה.

_______________________________________________________________________________________________________

עדי ברגמן, 30, נשואה פלוס 1, רעננה

 
בני העשרים פלוס בישראל 2013: האם הם מרשים לעצמם לחלום רחוק?

מגורים: “אנחנו מתגוררים באזור המרכז בדירה שקנינו לאחרונה. רכישת הדירה התאפשרה לאחר שהתגוררנו אצל אבי במשך שנה, רק כך יכולנו לחסוך מדי חודש”.
לימודים ו/או עבודה: “מאז שסיימתי את לימודיי אני מתמחה בדיקור סיני לתופעות גיל המעבר. אני עצמאית, במשרה מלאה. כיום אני ממשיכה ללמוד, והמימון נעשה על ידי בפריסת תשלומים שהותאמה לי באופן מיוחד”.
החיים בצל המצב הכלכלי והגזרות החדשות: “אנחנו חייבים להתנהל בזהירות, לחשוב על הצעד הבא. לא יכולים להיות ספונטניים ולבזבז בלי לחשוב היטב האם זה נחוץ לנו. אנחנו יוצאים פחות לבילויים ולמסעדות, וכל קנייה בסופרמרקט היא מחושבת. אני קונה רק במקום מסוים, לא בכל מקום”.
היכן את רואה את עצמך בעוד חמש שנים? “בעלת עסק רווחי, עובדת ומתוגמלת בהתאם”.
מה החלום הכי גדול שלך לטווח הרחוק? “החלום שלי הוא להתבסס כלכלית, להיות מחושבת פחות, ושאוכל לסייע לילדיי בעתיד ואף לממן עבורם לימודים ודירה. התקווה שלי היא לא להיות לחוצה כל כך בכסף, לחיות בנוחות וקצת מעבר”.
איזה מסר היית רוצה להעביר למשרד האוצר? “האוצר צריך להביא בחשבון את המצב הכלכלי של הצעירים במדינה כיום. וזה אומר להתייחס בכובד ראש להוצאות עבור חינוך הילדים, משכנתה, וגובה תשלומי המיסים למשפחות צעירות ולעצמאיים – כמו ארנונה ומס הכנסה”.

_______________________________________________________________________________________________________

ערן רומנו, 30, רווק, תל אביב

 
בני העשרים פלוס בישראל 2013: האם הם מרשים לעצמם לחלום רחוק?

מגורים: “מתגורר עם הוריי בשל אילוצים כלכליים”.
לימודים ו/או עבודה: “אני עובד משמרות בתדירות גבוהה, אך זה לא מספיק. הלימודים ממומנים לי על ידי הוריי”.
החיים בצל המצב הכלכלי והגזרות החדשות: “אם היה באפשרותי הייתי שוכר דירה לבדי, כמובן. הוויתור המשמעותי ביותר שאני עושה עקב המצב הכלכלי הוא הוויתור על הפרטיות. מבחינתי זהו הכרח לגור בגילי אצל ההורים, במקום לגור לבד”.
היכן אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים? “גר בנפרד מההורים, עם בת זוג”.
מה החלום הכי גדול שלך לטווח הרחוק? “למצוא את אהבת חיי ולהקים יחד איתה בית”.
איזה מסר היית רוצה להעביר למשרד האוצר? “האוצר צריך לדעת שלצעירים במדינה הזו קשה  להתקיים. הכול כאן יקר. המשכורת אינה תואמת את ההוצאות הגבוהות הדרושות למחייה, ולכן קשה מאוד להתקדם ללא סיוע כלכלי מההורים”.

_______________________________________________________________________________________________________

מירי קלסון, 28, רווקה, אשקלון

 
בני העשרים פלוס בישראל 2013: האם הם מרשים לעצמם לחלום רחוק?

מגורים: “אני מתגוררת עם ההורים”.
לימודים ו/או עבודה: “אני סטודנטית למשפטים ובלוגרית. את לימודיי אני מממנת באמצעות חסכונות, וכרגע אינני עובדת מסיבות בריאותיות”.
החיים בצל המצב הכלכלי והגזרות החדשות: “אם היה באפשרותי הייתי כמובן מתגוררת בדירה משלי. לצערי, מנקודת מבטי כיום אני לא מאמינה שאהיה אי פעם בעלת בית. אלא אם כן אשתעבד לכך באופן מוחלט”.
היכן אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים? בפוליטיקה בישראל.
מה החלום הכי גדול שלך לטווח הרחוק? “אני חולמת על בית משלי במושב בפריפריה, ושאוכל לכלכל את עצמי ולהתקיים ללא מינוס קבוע בבנק. וגם: לעסוק במשפטים ולהשתלב בפוליטיקה”.
איזה מסר היית רוצה להעביר למשרד האוצר? “הייתי מבהירה למקבלי ההחלטות שהצעירים הם דווקא אלו שאין להם מה להפסיד. לכן, אם לא תהיה להם ברירה אחרת רבים מהם יחליטו לעזוב את הארץ”.

_______________________________________________________________________________________________________

המסקנה: אם המדינה מקשה, ההורים חייבים לסייע!

שלושת הצעירים שהשיבו על השאלון נמצאים בשלבים שונים בחייהם ומתגוררים באזורים שונים בארץ. המשותף לכולם הוא התלות בהורים כדי להתבסס כלכלית, לצד החשש מפני העתיד בצל יוקר המחיה והגזירות הכלכליות. כשאני שבה וסוגרת את המעגל בתא המשפחתי שלי, אני מתחזקת באמונה שכהורים מוטלת עלינו האחריות לסייע לצעירים הללו לצאת אל החיים – במקום שבו המדינה מקשה עליהם.
ולסיום, משפט קצר ממני לאוצר, בנוגע לגזירות הכלכליות (שכאמור אינן פוסחות על ראש הצעירים המתאמצים לעמוד על רגליהם בכוחות עצמם): מן הראוי היה שהאוצר ינהג בצעירים במידתיות ובהדרגתיות ככל האפשר, בזמן שהוא בוחן כיצד לצמצם הוצאות משמעותיות מיותרות במשרדי הממשלה ובמוסדות המדינה. לנגד עיניו צריכה לעמוד העובדה שאותם ‘ילדים גדולים’ הנתמכים על ידי הוריהם (אם התמזל מזלם) הם למעשה דור העתיד, שימשיך לנהל אחרינו את המדינה הזו. נוכל רק לקוות שהם יעשו את זה טוב יותר.

 הילדים הגדולים חיים בבית? כך תסתדרו איתם טוב יותר

לשאר הפוסטים בבלוג של ריקי “עשרים פלוס”

כל מה שבאמת צריך לדעת על קעקועים בגוף

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.