fbpx

בלי סיפורי סמים

בלי סיפורי סמים

 

 הילדים עלולים לחשוב: “אמא ואבא השתמשו ונשארו בחיים”

 ממחקר שפורסם במגזין האמריקאי Time עולה כי שיחות בין הורים לילדיהם בנושא שימוש בסמים עלולות לגרום או להגביר התנסות בסמים בקרב צעירים. המחקר מצא כי במקרים שבהם הורים משוחחים עם ילדיהם על הסכנות הנוגעות בשימוש בסמים או באלכוהול, הם אינם מובילים לסכנה ממשית שילדיהם יצרכו אחד מהם. לעומת זאת, במקרים שבהם הורים משתפים את ילדיהם בחוויות עבר רעות שחוו עקב שימוש בסם כלשהו (כמו מריחואנה), הם עלולים להוביל דווקא לירידה בעמידות של ילדיהם מול סמים.
המחקר נעשה בקרב 561 תלמידי כיתות ו’–ח’, שנשאלו הן על שימושם בסמים והן על שיחות שהוריהם קיימו עמם בנושא. ג’ניפר קם, המחברת הראשית של המחקר, מציינת במגזין: “ככל שההורים מדברים לעתים קרובות יותר על הדברים הרעים שקרו להם בעקבות השימוש בסמים ובאלכוהול, על החרטות שהם חווים ועל כך שהם לא יעשו זאת שוב לעולם, כך גוברים הסיכויים שילדיהם יימשכו יותר לשימוש בסמים ובאלכוהול”. ובמילים אחרות, ילדים עלולים לפרש את סיפורי ההורים כך: “גם אמא ואבא ניסו, והם עדיין כאן”.
הממצאים מצביעים על כך ששיתוף מצד ההורים על חוויות עבר הקשורות בשימוש בסמים ואלכוהול, עשויות להתפרש על ידי הילדים כמסר שלפיו שימוש בסמים נפוץ בגיל מסוים וכי הוריהם אינם רשאים לפסול התנהגות כזו. מחקרים רבים מראים כי לבני נוער יש מושג מופרך באשר להרגלי השתייה והשימוש בסמים של חבריהם לכיתה, ועובדה זו גורמת להם להידרדר עוד יותר.

אז מה הפתרון? קם אינה ממליצה לשקר לילדים, אלא לנהוג בזהירות ולא לנדב מידע שלא לצורך. עיתוי השיחה הוא מרכיב חשוב נוסף: אם הילד כבר התנסה בסמים או אלכוהול, דיון על כך עם ההורים יכול להתפרש כ’נדנוד’, שההשלכות שלו עלולות להיות שליליות ובלתי רצויות – כגון שימוש מוגבר בסמים כדי להתמודד עם לחץ מצד ההורים. קם קוראת להורים לשמש כמודלים לשימוש אחראי. לדבריה, המסרים הטובים ביותר למניעת סמים שהורה יכול להעביר לילדו נובעים מהאמונה בכך שהילד מספיק חזק כדי לעשות את הבחירות הנכונות והבריאות יותר, ולצד זאת הקניית הערך של שאיפה לחיים חיוביים ופוריים.

אומרים לא לסמים: שרון אדלר קוראת להורים להעביר לילדיהם מסר ברור!

דע את האויב: מגראס ועד סמי פיצוציות מסוכנים באריזה צבעונית 

מה נחשב “שימוש מופרז באלכוהול” בקרב בני נוער? 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.