fbpx

פצצה מתקתקת: משקאות האנרגיה מסוכנים לילדים ולבני נוער

פצצה מתקתקת: משקאות האנרגיה מסוכנים לילדים ולבני נוער

 

דוח שפורסם באחרונה בארה”ב מאשש את המסקנה כי משקאות האנרגיה מסוכנים לילדים שלנו. אולם הניסיונות להגביל את מכירתם לצעירים בארץ, בדומה לאלכוהול, נתקלים בקשיים בירוקרטיים. בינתיים הם נמכרים בכל סופר ופיצוצייה, וכמעט אף חגיגת בר/בת מצווה לא מתקיימת בלעדיהם

 

מות נערה בת 14 הנקשר לשתיית שתי פחיות משקה אנרגיה ברציפות, לצד העובדה כי מספר ביקורי החירום בעקבות שתיית משקאות האנרגיה בארה”ב הוכפל תוך ארבע שנים מ-10,068 -20,783 – לא השאירו את האמריקאים אדישים לסכנה. לפני כחודשיים פרסם הארגון האמריקאי SAMHSA, המקביל לרשות הישראלית למלחמה בסמים ואלכוהול, דוח החושף את גודל התופעה של צריכת משקאות האנרגיה בארה”ב ואת השפעות הלוואי שלה. בעקבות הדוח, רשויות הבריאות בארה”ב שוקלות לנקוט בצעדים נוספים למניעת מכירת משקאות אנרגיה לבני נוער – צעדים שיתווספו לאלו שכבר ננקטו בשנתיים האחרונות בעקבות פרסום דוח קודם בנושא.
ומה קורה אצלנו, בישראל? מהנתונים שנמצאים בידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול, עולה כי מדי שנה פונים אל חדרי המיון ברחבי הארץ כ-1,500 בני נוער, עקב תופעות לוואי הנגרמות להם כתוצאה משתיית אלכוהול. אולם על אף שלכולם ברור כי בשנים האחרונות התווסף לתופעת האלכוהול שחקן דומיננטי חדש בדמות “משקאות האנרגיה”, עדיין לא טורחים אצלנו לאסוף נתונים על מספר הנפגעים ועל היקף הנזקים שנגרמים בעקבותיו.
עם או בלי נתונים מספריים, כבר לפני כשלוש שנים התחיל בארץ מהלך של הגבלת המכירה של משקאות אנרגיה לקטינים, אך קשיים ביורוקרטיים מונעים את יישומו הלכה למעשה.

  [fancy_box]

 4 המלצות אנרגטיות להורים

 1. לא מכניסים הביתה משקאות אנרגיה. הורים שמכניסים את המשקה הביתה צריכים להבין שבדרך זו הם מגדילים את הסיכוי שבני הנוער יצרכו אותו גם מחוץ לבית, וללא כל פיקוח.

 2. מסבירים. הסבירו לילדיכם מהי הסכנה הטמונה בערבוב משקאות אנרגיה עם אלכוהול. גם ילדים שנוטלים כדורים, כמו ריטלין, חייבים לדעת שהם נמצאים בסכנה גדולה הרבה יותר בשל ערבוב החומרים.

 3. מחזקים תדמית שלילית. משקה אנרגיה זה לא מיץ, וזה גם לא “בר משקאות מגניב” למסיבות ובר מצווה או בת מצווה. ברגע שזה לא יהיה לגיטימי מבחינתכם, תעלו את הסיכויים שזה לא יהיה לגיטימי גם מבחינתם.

 4. מתייעצים במקרה הצורך. ניתן לפנות לקו החם של הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, כדי לקבל מענה או ייעוץ לכל שאלה בנושא.
טלפון: 1-700-500-508, אתר אינטרנט

[/fancy_box]

“שימוש בריטלין מעצים את הסכנה”

הדוח האמריקאי מינואר האחרון חושף את הסיבות, ההשפעות והאוכלוסייה שנמצאת בקבוצת סיכון של צריכת משקאות האנרגיה, ולצדם את מגוון תופעות הלוואי, כמו חוסר שינה, עצבנות, כאבי ראש, דופק מהיר, ואף מצבי חירום והתקפים הדורשים התערבויות מידיות וטיפול רפואי. מקריאת הדוח המלא עולה תחושת דאגה אמיתית לשלום הציבור, ומתוך הכתוב בו ניתן ללמוד כי כבר בעקבות הדוח שפורסם לפני כשנתיים המליצה הוועדה האמריקאית לרפואת ילדים להגביל את השימוש במשקאות אנרגיה בקרב ילדים ובני נוער. בעקבות אותו דוח, ועדה נוספת לבקרה ומניעה והמכון לרפואה המליצו למנוע מכירת משקאות המכילים קפאין בכל בתי הספר.
“כל היתרונות שמשוּוקים על ידי החברות של משקאות האנרגיה הם למעשה שיטת שיווק, ללא כל הוכחה מדעית אמתית”, מציינים כותבי הדוח, היוצאים נגד השיווק החיובי של משקאות האנרגיה בעולם כולו. “קיימת סכנה אמיתית לבני נוער ולמבוגרים הנוטלים תרופות או נמצאים בקבוצות סיכון בריאותיות…הנתונים מראים על מקרים רבים שבהם משלבים את משקאות האנרגיה עם תרופות כמו ריטלין ועם אלכוהול, מה שמעצים את הסכנה לתופעות לוואי שליליות”, מציינים מחברי הדוח.
ד”ר חיים מהל, ראש אגף טיפול ברשות למלחמה בסמים ובאלכוהול בישראל, מאשש את הקביעה, שפורסמה כאמור על ידי SAMHSA האמריקאית. “למעשה אנחנו מכירים רק מקרים בודדים שבהם נצפו תופעות לוואי בעקבות שתיית משקאות אנרגיה, אך ידוע כי הבעיה גוברת כאשר בני הנוער מערבבים את המשקאות עם אלכוהול. הסיבה לכך היא שאז למעשה הקפאין שבמשקאות האנרגיה מבטל השפעות מסוימות שיש לאלכוהול, וכך בני הנוער יכולים לשתות כמות גדולה יותר מהשניים מבלי לחוש הירדמות. אבל בזמן הזה תופעות שליליות שנגרמות מהאלכוהול, כמו חוסר שליטה ובעיות קואורדינציה, גדלות והופכות מסוכנות יותר”.
ד”ר שמוליק צור מהמחלקה לרפואה דחופה לילדים בבית החולים ע”ש ספרא בתל השומר, מדגיש כי “אין מדידה מדויקת שהופכת את כמות המשקה מכמות סבירה למסוכנת”. לדבריו, רמת הסיכון בצריכת המשקה תלויה בפרמטרים אינדיבידואליים, כמו גם בגיל, במין, במשקל הגוף ובקצב השתייה. לשאלה האם יש מקום למשקאות אנרגיה במינון נמוך כהמרצה לקראת פעילות מאומצת, הוא משיב: “באופן כללי ארגוני הבריאות בעולם לא ממליצים על צריכת משקאות אנרגיה, גם לא כחלק מהכנה לפעילות גופנית, מכיוון שהנזק הפוטנציאלי גדול מהתועלת”.

מגבלות החקיקה הבינלאומית

כבר לאחר פרסום הדוח הקודם, כשהנתונים על הסכנות הגלומות בצריכת משקאות האנרגיה החלו לזרום לארץ, במשרד הבריאות החלו לגבש תוכנית הסברה להורים ולתלמידים במסגרת בתי הספר. במקביל, החלו לחייב את היצרנים לציין על הפחיות סימון לכך שהמשקה מכיל רמות גבוהות של קפאין וכי הוא אינו מומלץ לנשים בהריון ולילדים עד גיל 12.
עינב שומרון גרינבוים, דוברת משרד הבריאות, מציינת כי למשרד הבריאות יש בקנה מספר יוזמות נוספות. “למשל: חיוב סימון על משקאות האנרגיה שמטרתו להתריע מפני הסכנה הטמונה בערבוב עם משקאות אלכוהוליים; הגבלת המכירה של המשקאות הללו למבוגרים בלבד, ועוד”. אולם בשלב הזה, לדבריה, לא ניתן לקדם את החקיקה בנושא, “מכיוון שאנו נדרשים להתאים את עצמנו לחקיקה הבינלאומית – שאינה כוללת סימון או מגבלות מהסוג הזה”.
המועד ליישום המגבלות לא ידוע לאף אחד, ובינתיים המשקאות הללו נמכרים בכל מועדון ונחשפים לילדינו בכל גיל ובכל הזדמנות. האחריות, אם כך, נמצאת כרגע בידי ההורים והדמויות המחנכות בלבד, ולכן המטרה של כולנו צריכה להיות להגביר את המודעוּת לסכנות הגלומות בצריכת משקאות האנרגיה – הם בקרב המתבגרים וההורים כאחד.

יין ישמח לב אנוש ומריחואנה פי שלוש

מתחילים לנקות לפסח? חכו עם הכימיקלים…

מתוך “מכתבים לשר החינוך החדש”: מה עם “הורים טובים יותר”? 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.