fbpx

חייב פרוזאק?


חייב פרוזאק?

“בני בן ה-16 אובחן באחרונה כסובל מדיסתמיה (הפרעת מצב רוח המאופיינת בדכדוך) וחרדה קלה ומטופל בפרוזאק. במקביל, הומלץ לו להסתייע בטיפול רגשי. רציתי לשאול: האם הטיפול התרופתי הוא הכרחי גם אם בני מצליח לתפקד בחיי היומיום, אך בעיקר חסר אנרגיות? האם התרופות הללו ממכרות? ומהו הטיפול הרגשי שמומלץ במקרה כזה”? 

[credit] מאת: ד”ר אסף רום, 17.02.13 [/credit]

ראשית כול אציין כי בשל היכרותי השטחית לחלוטין עם המקרה, מה שאוכל לייעץ כאן משקף את הדעה הרווחת בין אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש – לאו דווקא לגבי בנך. מחקרים מראים כי שילוב של טיפול תרופתי עם טיפול שיחתי עדיף על פני כל אחד מהם בנפרד, כל שכן על פני חוסר טיפול. אולם בהנחה שהמטופל מאמין כי הוא אכן זקוק לטיפול, תרופתי או שיחתי כאחד, התוצאות ישקפו את אמונתו.
אציין כי ישנם מטפלים המאמינים כי טיפול תרופתי לבדו מספיק יעיל, אך טיפול מהסוג הזה נותן מענה לתסמינים בלבד ואינו נוגע בדרכי פתרון, קל וחומר בשורש הבעיה. מצד שני, טיפול שיחתי לבדו בדרך כלל אינו מספק מענה ראשוני ומהיר לתסמיני האטה בתפקוד או לתחושת הדכדוך. בכל מקרה של המלצה על טיפול תרופתי יש להיוועץ בגורם חיצוני, מכיוון שטיפול כזה יכול להביא עמו כמה תופעות לוואי לא רצויות, לרבות התמכרות. אם קיים חשש להתמכרות, יש לבקש מנותן השירות להעריך את מידת הסיכון לכך.
שיטת הטיפול הרגשי המומלצת לחרדה ודיכאון אינה חד משמעית, אך לרוב היא נעה בין טיפול דינאמי לבין טיפול קוגניטיבי קצר מועד. חשוב לערוך סקר שוק ולבקר עד שלושה מטפלים שונים, כדי לאפשר בחירה. ברגע שמוצאים כמה מטפלים מנוסים וראויים (לרוב יהיו אלה פסיכולוגים קליניים, אך  גם עובדים סוציאליים מטפלים הינם ראויים וטובים), ההחלטה צריכה להתבסס על תחושת ההתאמה בין המטופל לבין המטפל. הרבה בהצלחה ורק בריאות!

הכותב הוא פסיכולוג קליני, בעל ניסיון עבודה על נוער בסיכון בארה”ב; כיום עוסק בטיפול פסיכולוגי בנפגעי גוף ונפש במהלך השירות הצבאי, בתחום פסיכולוגיית האישה בבית החולים תל השומר, ועוד

הורים שואלים עוד: “איך נדע לבחור מורה פרטי ומה עלינו לדרוש ממנו?”

ילדים ותקשורת: איך אופן הסיקור של נושאים מיניים במדיה משפיע על ילדינו? 

משרד הבריאות אישר תרופה נגד דיכאון המבוססת על צמח ההפיריקום 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. מציע לך לבדוק באתר של עמותת מגן לזכויות אנוש וגם באתר של הרוקח אילן סלומון את הדברים האלה. הפרוזק הוא סם פסיכיאטרי מאוד מאוד מסוכן ויש עליו אפילו אזהרה של ׳תווית שחורה׳ מה-FDA

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.