fbpx

האישה הלא נכונה

האישה הלא נכונה

 

לפיד קטף את ההצלחה בין לילה, לבני ויחימוביץ התרסקו. למה?

מהתבוננות בכנסת ישראל ה-19 מצטיירת לפנינו תמונה שטרם נראתה מאז קום המדינה. את הכנסת הבאה יאכלסו 26 נשים, לעומת 21 נשים בכנסת היוצאת. אלו יהוו למעלה מ-20 אחוז מהרכב הכנסת כולה.
כל מי שחי את החברה הישראלית ובתוכה מודע לעובדה שמעצם היותנו נשים אנו נאלצות לשוב ולהתמודד על מקומנו בעולם של גברים. לצד הסלוגן המתסיס: “העולם שייך לצעירים” מתנוסס באותיות קידוש לבנה (מבלי שיהיה כתוב) אחיו התאום: “העולם שייך לגברים”. עוד שנים ארוכות יחלפו עד שנגיע, אם בכלל, לדומיננטיות נשית באכלוס תפקידי מפתח ניהוליים במגזרים המובילים. אין ספק כי גם כשעומדות לפנינו נשים חזקות, מוכשרות וראויות עדיין קיים קושי מסוים לקבל אותן כמקבלות החלטות, כקובעות סדרי עולם חדשים וכמי ש’אומרות את המילה האחרונה’. בבכורה זכתה מי שהרחיקה לכת, הגברת גולדה מאיר ז״ל, ראש מפלגת העבודה שכיהנה כראש הממשלה בתקופה הסוערת והחלוקה ביותר בתולדות ישראל – הלוא היא מלחמת יום הכיפורים. כולנו יודעים כי הוועדות והוויכוחים סביב מידת אחריותה, כמו גם כישלונה, טרם גוועו גם כעבור 40 שנה.
במערכת הבחירות האחרונה עמדו שלוש נשים חזקות בראש שלוש מפלגות – העבודה, התנועה ומרצ. עצם היותן נשים לא נתפסה כנקודת זכות ולא אמורה להיתפס כזו. מצע המפלגה והקמפיין שהן ניהלו אמורים היו להביא אותי, כמו גם את יתר ציבור הבוחרים, להחלטה האם לתת למי מהן את קולי. ביום שאחרי, עם פרסום תוצאות הבחירות, כבר ברור לכול כי ציפי לבני ושלי יחימוביץ, שהציעו את עצמן כאלטרנטיבה לראש הממשלה, נחלו תבוסה. האם עצם היותן נשים קשור לעניין?

קמפיין נכון והקפדה על טוהר הלשון

על אף היותי מודעת היטב ליתרון הגברי בחברה, איני יכולה להתכחש לעובדה שאופן ההתנהלות של כל אחת משתי הנשים הללו הוא שמנע מהציבור להביע בהן אמון, ולא עצם היותן נשים. התככים, ההצהרות המשתנות, וניסיונות יצירת גוש חוסם כזה או אחר התיש את הבוחרים שבעי המריבות. הציבור היה צמא להתנהלות רעננה ולרוח חדשה, הוא תר אחר נבחר נקי כפיים שמבטיח וגם מקיים. נבחר שיצליח לקנות את אמון הציבור בכך שלא ישכח את בוחריו גם ביום שאחרי, ושאינו ממהר לשחרר סיסמאות ומתק שפתיים. הצלחתו של יאיר לפיד נובעת בדיוק מהמקום שבו כשלו הנשים. הקמפיין הנכון, חוגי הבית, ההקפדה על טוהר הלשון והבנת האחריות הגדולה מנשוא המוטלת מהיום על כתפיו, הם שהכריעו את הכף בסופו של דבר.

באופן אישי, הייתי רוצה כמובן לראות בכנסת נציגות הרבה יותר גבוהה של נשים כבר בכנסת הבאה. הייתי שמחה לדעת שאישה הייתה קוטפת את ההצלחה, כך בִּן לילה, בדומה ליאיר לפיד. אני מייחלת בלבי ליום שבו נזכה לראות אישה עומדת בראש המפלגה המובילה את הממשלה והמדינה למחוזות חדשים. זו אינה בגדר פנטזיה פרטית, רבים בציבור מאמינים שמצויות בקרבנו נשים חזקות ומוכשרות – חלקן כבר מאכלסות את בית המחוקקים ואת האחרות נזכה להכיר בחודשים הבאים. אני מאמינה שלא ירחק היום שבו יוגשם החלום ואישה תניע מהלכים מדיניים, כלכליים וחברתיים. כל הנחוץ לנו הוא אישה חזקה שתדע גם להתנהל כראוי בתוך המערכת הפוליטית, שתימנע מקמפיין כוחני, שתאמין בעצמה מספיק כדי להיות החלטית, שתדע למשוך אליה את אהדת הציבור. כפי שעשה יאיר לפיד בקמפיין האחרון, ולא בזכות היותו גבר.

עוד “בעשרים פלוס”: דוח המועצה לשלום הילד קורא לנו להתעורר

הבלוג של נירית:  כך נראית שעת איכות עם הילדים בצל הסמארטפון 

גירושים באמצע החיים: זה רק נראה לך כמו סוף העולם!

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.