fbpx

ט”ו בשבט הגיע: הכירו את כוחם התרפויטי של הצמחים והפרחים

ט"ו בשבט הגיע: הכירו את כוחם התרפויטי של הצמחים והפרחים

 

לינדה סלומון, תרפיסטית בגינון ובאמנות, ממליצה לכל ההורים להצטייד בעציץ אחד לפחות לצד מסך המחשב המוצב במרכז הבית. למה? כי אפילו הדוגמית הקטנה הזו מן הטבע העצום עשויה לתרום רבות לילד המתבגר, להורה ולקשר בין בני המשפחה. על עולמם המופלא של צמחים, הורים וילדים

 

ט”ו בשבט, החג שמקרב אותנו לטבע יותר מכל חג אחר, ראוי בשנים האחרונות להתייחסות מכובדת במיוחד. הסיבה לכך היא שעידן המסכים מרחיק אותנו ואת ילדינו מכל מה שקשור לטבע. ההתפתחויות הטכנולוגיות אמנם פותחות בפנינו מרחב מקוון בלתי מוגבל של מידע ונגישות, אך בו בזמן הן מצמצמות עבורנו את המרחב הטבעי, הפיזי. חוויית התבגרות של הדור הצעיר מאופיינת בניכור, באגוצנטריות ובהיעדר היכולת לדחות סיפוקים. לכן, איזה מזל שיש לנו את ט”ו בשבט, גם אם זה רק יום אחד בשנה, כדי להזכיר לנו להרים את העיניים ולהסתכל מסביב, לעבר האופק, מעבר למסכים.
אם נראה לכם שאני מגזימה בתיאור המצב, הצטרפו אלי לתרגיל קטן. כבו לרגע את כל האפליקציות סביבכם ונסו להיכנס לתוך עצמכם – לזיכרונות מהילדות. בין אם חייתם בדירה בבניין קומות בעיר, ובין אם התגוררתם ביישוב כפרי, אין ספק שביליתם חלק גדול משעות היום באוויר הפתוח. בהפסקות בבית הספר ישבתם או שיחקתם בחצר, במשחקי כדור, ברביצה על הדשא ו/או בשיחות חולין. לעתים ישבתם עם חבר/ת נפש בפינה מבודדת ושיתפתם בסודות, בהתלבטויות (בהייה משותפת בסמארטפון לא הייתה אופציה). חזרתם לכיתה אחרי ההפסקה מיוזעים, קצת מלוכלכים מחול, עם ריח עצי אקליפטוס על הידיים – מהעלים שמהם נהגתם להכין משרוקיות. החוויה הזו הסבה לכם תחושת חיוניות ושייכות. התחושה הזו התאפשרה בזכות המגע הבלתי אמצעי עם החברים בזמן המשחק, בשילוב ההיכרות האינטימית שלכם עם הטבע הקרוב.

זרז להתאוששות פיזית ונפשית

ומה קורה היום? היום הרבה ילדים חושבים שאפונה צומחת במקפיא, בתוך שקית של סנפרוסט, שאדמה היא “לכלוך”, ושהצורך להמתין לכך שמשהו ינבוט בעוד כשבועיים זה הדבר ההזוי ביותר שיכול להיות. שהרי הכול הרי חייב לקרות כאן ועכשיו.
רובין מור, אדריכל נוף המתמחה בתכנון מגרשי משחקים לילדים, מחזק את ההנחה שהימצאות ילדים ונוער בטבע היא חיונית ביותר. במהלך עבודתו הוא שואל אנשים רבים מהם המקומות המשמעותיים ביותר שזכורים להם מימי הילדות, והוא מוצא כי ללא כל הבדל של מוצא, תרבות או מגדר, האלמנטים הזכורים ביותר לאדם הם מים, צמחייה, חיות, סלעים ושמש – אלמנטים המצויים בסביבה הטבעית. ממצאיו זוכים לגיבוי גם במחקרים, שלפיהם הימצאות פסיבית בקרבת צמחים וטבע מזרזת התאוששות פיזית (קיצור מספר ימי אשפוז לאחר ניתוח, למשל) ונפשית (הורדת לחץ דם, או הפחתת רמת החרדה במקומות עבודה ובחדר ההמתנה לרופא השיניים).
ט”ו בשבט הוא תזמון נהדר לרתום את הטבע לטובת ילדינו, באמצעות זמן איכות משפחתי שאפשר ליישם גם בשאר ימות השנה. הפעילות המשותפת יכולה לבוא לידי ביטוי בשתילה ותחזוקה של גינה מיניאטורית בתוך מיכל או אדנית (אם אתם גרים בבניין קומות), או בבניית ערוגה משותפת להורה-ילד (אם יש לכם גינה ביתית).
הפעילות בטבע, כמו גם טיפול בערוגה או בעציץ, מחזקת את תחושת האחריות על אורגניזם חי. פעילות כזו מפתחת יכולת אמפטית, רגישות לזולת ומסוגלוּת להתכוונן לצרכי יצור אחר ולספקם. הילד צריך להיות אחראי על כמות המים וכמות הדשן שנחוצות לצמח, ולדאוג להקנות לו תנאים אופטימליים לצמיחה בהתאם לצורך (גיזום, עוצמת האור הרצויה וכו’).

דגם חי לצמיחה, משפחה ויחסים

מלבד הקניית אחריות לילד על הצמח שברשותו, לפעילות משותפת על רקע טיפול בצמחים ישנם יתרונות נפלאים – הן מבחינת העצמת הילד והן מבחינת חיזור הקשר עם ההורה. במהלך השתילה והטיפול בצמחים או בעציצים, ההורה והילד נהנים מהאפשרות לחלוק ביניהם מחשבות, רגשות ודעות. הם עשויים להתלהב יחד למראה עגבניית שרי אדמדמה, להיעצב יחד אם ברד הרס את החסה, ולאתר ביחד פתרון לכך שמסיבה עלומה נהיו חורים בעלי הנענע. כמו כן, טיפול בצמח מאפשר לילד לעשות עיבוד לחוויות מחייו, בדרכים הבאות:

  • התפתחות וצמיחה: גם הצמח נולד, צומח ומשנה צורה כמו הילד המתבגר שלכם. תוך כדי הטיפול בצמח, הילד עשוי לדבר על הנושאים הללו באמצעות השלכה מעולמו על הצמח (למשל, “מעניין איך זה מרגיש לצמח להיות הכי גבוה בעציץ?”).
  • מיניות: הפרח הוא איבר המין של הצמח. העובדה שהוא אטרקטיבי (צבעוני, מריח) דומה להתקשטות של הילד או הילדה לקראת מפגש עם בן המין השני.
  • יחסים במשפחה: אם שתלתם בעציץ כמה צמחים יחד, תוכלו לראות שבגלל תכונות שונות, כמו קצב צמיחה, רגישות למחלות וכו’, נוצרת דינמיקה מיוחדת בין “בני המשפחה”. יש מי שתופס יותר מקום, יש מי שמוותר, ולעתים צריך להגביל אחד מהם מכיוון שהוא מנסה להשתלט.
  • מחלה או תאונה: ייתכן כי אחד מהצמחים ששתלתם נתקף על ידי מחלה או חרק. במצב כזה תוכלו לראות איך הצמח מתמודד, והאם צריך לעזור לו.
  • עמידוּת ורגישוּת: במזג אוויר קיצוני הצמח עלול לחוות מצב של עקה מחום או קור, רוח או ברד. האם כל הצמחים עמידים באותה מידה? מן הסתם חלק מהם עמידים יותר לקושי מסוים בזמן שאחרים עמידים יותר לקושי אחר, ממש כמונו.
  • ביטוי רגשות: הקשר עם הצמח מאפשר לילד לבטא את רגשותיו ומעשיר את עולמו הפנימי.
  • יצירתיות ודמיון: שתילה של גינה קטנה בתוך מיכל מאפשרת ביטוי של יצירתיות ודמיון, והמעקב אחר התפתחות הגינה הזו מחדד את יכולת ההתבוננות, הבחנה בפרטים, הבנת סיבה ותוצאה ותכנון על פי שלבים.

 במאמר הזה לא ביקשתי להציע לכם לחזור לתקופת האבן, העולם הווירטואלי ימשיך להתפתח וללוות אותנו כמעט בכל שלב בחיים. אולם אם לצד מסך המחשב בבית תוכלו להציב גם עציץ ולקיים באמצעותו מעט טבע, אין לכם מושג ירוק עד כמה זה יכול לתרום לכם ולילדיכם ולהסב הנאה לכל בני המשפחה.

הכותבת היא תרפיסטית בגינון ובאמנות (M.A). מרכזת ומרצה  בתוכנית הגינון הטיפולי במכללת סמינר הקיבוצים. מדריכה פרטנית וקבוצתית למטפלים בגינון, מטפלת באוכלוסיות מגוונות במגזר הציבורי ובקליניקה פרטית

3 הצעות לחגיגת ט”ו בשבט אלטרנטיבית, הרחק מהנטיעות ההמוניות ביערות ובגנים 

 אינטליגנציה רגשית: כך תיישמו את השיטה עם מתבגרים ובני נוער

ירוק פלוס: טורים בנושא איכות הסביבה 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.