fbpx

יישור שיניים

יישור שיניים

 

“אנחנו הורים לשלושה ילדים, שכל אחד מהם נזקק ליישור שיניים. עם הגדול לא הייתה בעיה והוא עבר בהצלחה טיפול אורתודנטי בהיותו נער מתבגר. הקושי שלנו הוא עם שני התאומים, בני 12, אחד מהם בעל צרכים מיוחדים והשני פשוט ילד חרדתי. שניהם מסרבים לשתף פעולה ולעבור טיפול, בעיקר מתוך פחד. האם יש דרך לגרום להם לפתוח את הפה בפני אורתודנט”?

 

[credit] מאת: ד”ר ענת בניאל וד”ר מוליק קורנהאוזר, 15.1.13 [/credit]

הורים למתבגר שצריך לעבור טיפול אורתודונטי נתקלים לא אחת בקשיים, הנובעים מחוסר שיתוף פעולה מצד הילד ומרמת חרדה גבוהה. בקרב ילדים בעלי מוגבלות וצרכים מיוחדים, השכיחות והחומרה של הפרעות הסגר גבוהות יותר בהשוואה לאוכלוסייה הרגילה, ולכן מומלץ מאוד להעניק להם טיפול אורתודנטי על אף הקושי.
הטיפול האורתודונטי חיוני לא רק לצורך האסתטיקה, אלא גם למניעת עששת ודלקות חניכיים בעתיד – היות שקל יותר לצחצח שיניים ישרות. יישור השיניים הכרחי גם לשמירה על מפרקי הלסתות, לשיפור יכולת הלעיסה והבליעה, למניעת ריור יתר ולדיבור תקין. מכיוון שבעת הרכבת המכשור הסיכוי לעששת ודלקות חניכיים עולה, יש להקפיד על ביקורים תכופים אצל השיננית במהלך כל תקופת הטיפול.
חשוב לציין כי עבור ילדים מיוחדים, המראה האסתטי תורם (וימשיך לתרום גם בעתידם) לשילוב מוצלח יותר בחיי הקהילה. מעבר לכך, מובן הצורך שלכם כהורים להעניק לילדיכם השונים טיפול אורתודנטי ולטפח אותם באותה מידה.
טיפול אורתודנטי המותאם לילדים בעלי קשיים ומוגבלויות מוצע בכמה מרכזים רפואיים ובבית איזי שפירא, אולם גם להורים יש תפקיד מרכזי בהצלחת הטיפול.

כך תוכלו לסייע לילדכם, בעל מוגבלות או חרד במיוחד, לעבור טיפול אורתודנטי ולהתמיד בו:

  • התייחסות של הצוות הרפואי לצרכים הרגשיים של המתבגר: חשוב לבחור אורתודונט מומחה וצוות מקצועי המאמצים את הגישה ההוליסטית, הרואה את הצרכים הרגשיים והאישיים של הילד כקודמים לאלו הרפואיים-אורתודנטיים. התייחסות כזו תתרום להעצמת ההורים והילד ותסייע להצלחת הטיפול: צוות רפואי ופרא-רפואי שיודעים להכיל את הקשיים והחרדה הגבוהה ולהתמודד איתם, מוזיקת רקע, פנייה סובלנית בנועם וברגישות, יצירת תחושת ביטחון ורוגע, ועוד.
  • הפגינו מוטיבציה ומחויבות גבוהות לטיפול: זִכרו כי כהורים אתם מהווים עבור ילדכם מודל לחיקוי.
  • הקפידו על ביקורים אצל שיננית במהלך תקופת הטיפול: בתדירות של אחת לשלושה חודשים, או לפי הצורך.
  • בקשו הדרכה מלאה: קבלו הדרכה בכל הנוגע לשמירה על היגיינת הפה של הילד ותפעול המכשור האורתודנטי.
  • בקשו להיעזר במפגש הראשון בטשטוש או הרדמה: המפגש הטיפולי להרכבת המכשור והדבקתו כרוך בקושי רב עבור ילדים חרדתיים או עם מוגבלויות. ניתן לבקש לקיים את התהליך הזה בלבד באמצעות טשטוש או הרדמה. שאר מפגשי הביקורת הם קצרים וקלים יותר, ובמרפאות המיוחדות הם גם נעשים בטכניקות מיוחדות המתאימות לילדים עם צרכים מיוחדים.
    • העניקו חיזוק חיובי לילד: השתדלו להעניק חיזוק חיובי לילד לאחר כל ביקורת או טיפול.

 

 ד”ר בניאל היא מומחית ברפואת שיניים לילדים ונוער, מנהלת מרפאת השיניים בבית איזי שפיראד”ר קורנהאוזר הוא מומחה ביישור שיניים ולסתות, אחראי על הטיפולים האורתודונטיים בבית איזי שפירא

עוד ב”הורים שואלים”: “היא מפחדת מאירועים אלימים ואינה מרוכזת. הפרעת חרדה או הפרעת קשב”? 

חרדת בחינות: איך מזהים שהיא קיימת ואיך יוצאים ממנה? 

ההתאמות לתלמידים לקויי למידה אינן מיושמות כראוי במערכת החינוך

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.