fbpx

עצות למרחב המוגן

עצות למרחב המוגן

 

אזעקות, ממ”ד, חרדה? תזונה מומלצת לגוף ולנפש עקב ההסלמה

ילדי הדרום ויישובי עוטף עזה מורגלים להימצא תחת איום טילים, גם בזמנים שבהם ילדי המרכז מנהלים חיי שגרה. אולם מבצע החיסולים שהתקיים הערב וההסלמה החריפה שמגיעה בעקבותיו מאלצים אותם להתמודד עם מצב חירום מתמיד, שלעת עתה לא ידוע לאף אחד מתי הוא יסתיים. בין השהות במרחב המוגן לבין ההמתנה לאזעקה הבאה, כדאי לנקוט בדרכים הבאות כדי להקל בהתמודדות ולהיטיב עם המצב הנפשי:

  • שעת תה: במהלך הערב הכינו לכם קנקן תה העשוי מחליטת פסיפלורה, כדי לסייע לשינה טובה יותר. ניתן לשלב עם תה קמומיל או לבנדר, או לבחור בשילוב המנצח של תה לואיזה ופסיפלורה. גם תה על בסיס ורדים המכילים שמנים אתריים מרגיע מאוד. מתה על בסיס נענע דווקא כדאי להימנע, מכיוון שהוא ממריץ ומעורר.
  • פחמימות: מזונות המכילים פחמימות מורכבות מספקים תחושת נינוחות בזמן מתח או סטרס. למשל: עוגיות מקמח מלא עם שיבולת שועל וצימוקים, חטיף משומשום מלא ודבש, דייסה העשויה משיבולת שועל או סולת מלאה ממותקת בתמרים, שייק על בסיס פירות קיץ עם אגוזי מלך טחונים בתוכו.
  • פירות: כדי להאט את ספיגת הסוכרים ולספק תחושה נעימה ומרגיעה יותר, מומלץ לשלב מנת פרי עם מנה של אגוזים או שקדים לא קלויים. אכילת בננה, לדוגמה, יכולה לתרום לתחושת שובע ורגיעה רצויה, מכיוון שהפרי הזה עשיר באשלגן, מגנזיום ומינרלים החשובים להרפיה ולהרגעה של הגוף והנפש.
  • במקום חטיפים: חטיפים מלוחים ומתוקים אינם מומלצים בכלל להרגעה. דוגמה לתחליף איכותי: קערה עם גרעיני חומוס מבושלים, מעט מומלחים עם שמן זית.
  • ארוחות קטנות: ארוחות מסודרות יספקו תחושת שובע, וכדאי להקפיד גם על אכילה בזמני ביניים (בין הארוחות). דוגמאות: פרוסת לחם מקמח מלא עם ממרח טחינה/ שקדים / בוטנים או גבינה לבנה; קערת פסטה מקמח מלא; בטטה אפויה בתנור או מנת אורז (עדיף מלא כמובן) – כל אלו בליווי ירקות טריים, אפויים, או מוקפצים, וכמובן בשילוב שתיית מים, מים מסייעים להרגעת הנפש.
  • תוספי תזונה: ויטמין B קומפלקס (100-50 מ”ג) משפר את תפקוד מערכת העצבים ומרגיע את המתחים המצטברים. לילדים ובני נוער מומלץ גם אומגה 3, מכיוון שהוא  מהווה מרכיב שומני חשוב הנחוץ לתפקוד תקין ורגוע של המוח.
  • חיבוק, דמיון מודרך ומדיטציה: פרט לאוכל ישנן דרכים יעילות נוספות להגברת תחושת הרגיעה, והכוונה היא להזנה רגשית: מגע מרפא וחיבוק תומך, רך ואוהב, הם דרכים בטוחות לומר לילד בלי מילים שאתם איתו. כמובן שאין חשיבות לגיל הילד או הנערה, כולנו זקוקים למגע תומך ומרפא כדי להרגיע את הפחדים. כאשר ילד מאוד לא רגוע, אפשר לתרגל יחד איתו תרגילי נשימה פשוטים, כמו לספור את אורך השאיפה ואורך הנשיפה: התחילו בספירה עד ארבע – כל שאיפה שאתם לוקחים יחד אורכת ארבע ספירות, וכל נשיפה אורכת אף היא ארבע ספירות. תרגלו את הנשימה המודעת לפחות 10 פעמים רצופות, בנועם ובחיוך, ותראו איך אחריהן גם אתם וגם ילדיכם תרגישו רגועים יותר.

 

הרשימה השחורה בתזונה

הימנעו מסוכר, קופאין, שומן, אוכל מטוגן, מזונות מוכנים ומזונות קפואים. כל אלה ישיגו עבורכם את התוצאה ההפוכה מהרגיעה שנחוצה לכם. כדאי להפחית גם מזונות בצבע אדום ומזונות המכילים ויטמין C, מכיוון שהוא מעורר.
מומלץ לצרוך מעט מאוד מממתקים, שתייה מתוקה וצבעונית, מזון מהיר ומוכן מראש – שמספקים אמנם תחושת “פרס” מיידית, אך גובים מחיר גבוה ברובד הרגשי והפיזי ותורמים לגירוי יתר בגוף ובנפש.

 תושבי הדרום, כולנו עמכם. בתקווה שההסלמה תסתיים במהרה, שחיילינו ישובו בשלום מהמבצע ושיגיעו ימים רגועים.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, נטורופתית, Bs.c., מטפלת בשיאצו ומרצה בבית בספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים, מלווה תהליכי התפתחות ושינויי התנהגות באמצעות שילוב של תזונה, מגע ומודעות

הורים שואלים: בת ה-12 הפכה חרדתית בעקבות האזעקות…

מפונקים: הוא כבר בן 30 ועדיין גר עם ההורים

בלוג: הילד של ריקי אוהב אלכוהול, אז היא רשמה אותו לקורס ברמנים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.