fbpx

יום המודעות לדיכאון

יום המודעות לדיכאון

 

אחד מכל 25 בני נוער סובל מדיכאון בגיל ההתבגרות

 יום המודעות הבינלאומי לדיכאון וחרדה, המצוין בתחילת חודש נובמבר, מוקדש להגברת המודעות לדיכאון – שכונה זה מכבר “המגפה של המאה ה-21”. על פי הערכות, 14 אחוז מהאוכלוסייה הכללית סובלים מדיכאון והוא אינו פוסח גם על ילדים ומתבגרים. כיום ידוע כי אחד מכל 25 בני נוער סובל מדיכאון בתקופת גיל ההתבגרות, המאופיינת בשינויים גופניים, הורמונליים ורגשיים.
ככל הנראה, גורמים ביולוגיים ורגשיים עלולים להגביר את הסבירות לכך שאדם יפתח תופעת דיכאון במהלך חייו. ישנן עדויות מדעיות לכך שקיים קשר גנטי לדיכאון והוא עשוי לעבור בתורשה. יחד עם זאת, חוויות חיים קשות, דפוסי אישיות מסוימים, מתח גבוה, הערכה עצמית נמוכה, או פסימיות קיצונית מהווים אף הם גורמי סיכון לדיכאון. מכיוון שגיל ההתבגרות מאופיין בסביבה תחרותית, בלחצים בבית הספר ובבית וכמובן בתרבות המסכים המבודדת את בני הנוער, חלק גדול האוכלוסייה הזו נמצא במצב סיכון לפתח דיכאון קליני.

ביום המודעות לדיכאון, מבקשים אנשי המקצוע להדגיש את העובדה כי 90-80 אחוז מהאנשים הסובלים מדיכאון ו/או חרדה (גם בצורתם החמורה) יכולים להחלים באמצעות תמיכה פסיכולוגית, טיפול תרופתי או שילוב של השניים. חשוב לדעת כי היום כל קופות החולים, משתתפות בייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי ובמימון וכיסוי של תרופות נוגדות דיכאון, וכי בישראל גם רופאי המשפחה (לא רק פסיכיאטרים) יכולים ורשאים לטפל במחלה. הטיפולים הנפוצים בדיכאון ובחרדה כוללים טיפול פסיכולוגי – בייחוד התנהגותי-קוגניטיבי (CBT), טיפול באמצעות אמנויות ובעלי חיים, נוירופידבק, ואפילו הומיאופתיה ופרחי באך. במקרים קשים נדרש שימוש בתרופות נגד דיכאון (כיום מקובל להשתמש בתרופות מקבוצת SSRI, כמו פרוזאק) – המבוססות על עיכוב ספיגה חוזרת של סרוטונין.
באחרונה אישר משרד הבריאות בארץ מינון חדש לתרופה נגד דיכאון, המתאימה גם לטיפול בבני נוער מגיל 12 ומעלה. התרופה, המשווקת בשם “רמוטיב”, מבוססת על תמצית של צמח בר בשם היפריקום, שהוכח במחקרים מהעשור האחרון כבעל יעילות רבה בטיפול בדיכאון. בהשוואת יעילותן של תרופות המופקות מתמצית צמח ההיפריקום ליעילות של תרופות נוגדות דיכאון סינתטיות כמו פרוזאק, נמצא כי רמת היעילות זהה אך הראשונות כרוכות בהרבה פחות תופעות לוואי. עבור הורים רבים, שנרתעים משימוש בתרופות סינתטיות בילדיהם, התרופה המבוססת על צמח ההיפריקום פותחת אפשרות נוספת לטיפול יעיל במחלת הדיכאון ובעצירת ההידרדרות שלה.

מה הקשר בין הפרעות קשב ודיכאון? 

חרדת בחינות: איך מזהים ואיך יוצאים מזה?

חיים ומוות בידי המסך: תובנות מהתאבדותה של אמנדה טוד

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.