fbpx

תנועת הנוער שלי: הצצה לחיים של ארבעה נערים הפעילים בתנועות נוער בישראל

תנועת הנוער שלי: הצצה לחיים של ארבעה נערים הפעילים בתנועות נוער בישראל

 

ארבעה חניכים ותיקים מספרים לנו מה משאיר אותם בתנועת הנוער שלהם כל כך הרבה זמן. וגם: אילו עוד תנועות נוער מעניינות פועלות בישראל? שבוע תנועות הנוער שמתחיל היום (21.10.12) הוא הוכחה לכך שאי אפשר להגיד ש”הנוער שלנו כל היום בפייסבוק”. אחריהם לתנועה!

 

זוכרים את החולצה הכחולה עם השרוך האדום? או אולי אצלכם היו אלה מדי חאקי וצווארון שעליו נקשרה מקדימה עניבת בד? אם אתם הורים למתבגר או מתבגרת שמשכילים לנהל את חייהם מעבר לגבולות הפייסבוק, ייתכן מאוד שנתקלתם או תיתקלו במדים הללו שוב. כי לא רק שתנועות הנוער לא נעלמו מעולם, באחרונה נדמה כי הן במגמת התחזקות. תנועות אלה מזוהות אמנם בעיקר עם בניין הארץ – מרביתן הוקמו בגולה סביב הצורך להשתתף במהלכים היסטוריים שהביאו להקמת מדינת ישראל, אך לאורך השנים הן המשיכו לשמור על נוכחות רציפה. מי שמצקצק בלשונו על מקומן של תנועות הנוער במציאות הפוסט ציונית העכשווית, יופתע לגלות שגם היום הן פועלות במלוא המרץ מתוך זיקה לערכי הציונות ואהבת המולדת, ומתוכם מפעמת רוח של התנדבות, אחריות ומעורבות חברתית. חלק מהן עדיין מזוהות פוליטית עם זרם כזה או אחר, אל רובן חורטות על דגליהן עשייה חברתית נטו. כיום פועלות בארץ עשרות תנועות נוער, כך שכל נער ונערה יכולים למצוא בהן את מקומם.
לרגל שבוע תנועות הנוער במשרד החינוך, ביקשנו מארבעה מתבגרים מארבע תנועות הנוער הבולטות והוותיקות ביותר להעניק לנו הצצה קטנה להווי התנועה. לצערנו, לא הצלחנו למצוא בנות שהביעו נכונות להשתתף, על אף העובדה שבפועל לא קיים פער בין שיעור הבנים לשיעור הבנות ברוב תנועות הנוער.

 

[fancy_box]

לא רק הצופים 

יש עשרות תנועות נוער בישראל, ריכזנו עבורכם את המעניינות והחשובות בהן

 

  • צמר”ת: ארגון נוער של המועצה הציונית בישראל. האותיות מהן מורכב שם הארגון מייצגות את ערכיו המרכזיים: ציונות, מנהיגות, רעות, ותרומה לחברה. לארגון כ-20 סניפים ברחבי הארץ והוא מורכב מבני נוער בכיתות ז’-י”ב. משולבים בו בני נוער יהודים, חילונים ודתיים, וגם  בני נוער דרוזים. לפחות אחת לחודש מתבצעת פעילות התנדבותית מקומית גדולה, בשיתוף ארגונים ועמותות אחרים. לאתר התנועה

 

  • כנפיים של קרמבו: תנועת נוער לילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים, שנוסדה בשנת 2002.  לפי חזון התנועה, כל ילד, ללא קשר למצבו הגופני ומגבלותיו, יכול וזכאי להיות חלק מפעילות חברתית וליהנות ממנה. התנועה מדגישה את חשיבות הכבוד לשונה בחברה, את זכותם של הנכים להשתלב בקהילה כעצמאיים, ואת חובת הקהילה לאפשר להם זאת תוך הדגשת הצד הבריא של הילדים. לאתר התנועה

 

  • איגי ארגון נוער גאה: הוקם בשנת 2002 ומאז צמח לארגון הלהט”ב הגדול בישראל עם פעילויות ב-22 ערים ויישובים ברחבי הארץ. פעילים בו מעל ל-1,500 בני נוער וצעירים. איגי מציעה דלת פתוחה, אוזן קשבת ומענה לשאלות של נערים ונערות המתלבטים לגבי נטייתם המינית ולאפשר הבעת זהות מינית ללא חשש. פעילות הארגון כוללת: קבוצות חברתיות, קבוצות נושא (מנהיגות לסבית, נשאי HIV, טרנסג’נדרים, דתיים/ות), מועדון נוער, חוגים, קבוצות מנהיגות ופורטל אינטרנט לצעירים. לאתר התנועה

 

    • אחריי!!: עמותה חינוכית חברתית הפועלת במטרה להצמיח מנהיגות צעירה ולעודד מעורבות חברתית בקרב בני נוער. כ- 5,000 בני נוער שמשתתפים בתוכניות חינוכיות וחברתיות שונות – הכנה לשירות משמעותי בצה”ל, הכנה לבגרות, תוכנית לשילוב עולים, תוכנית שטח וסיירות, שנת שירות, מכינה קדם צבאית ועוד. לאתר התנועה

 

  • גדנ”ע: הגדנ”ע שייך למספר תנועות נוער הקשורות לגופים ממסדיים, שבהם בני הנוער תורמים לקהילה במסגרת התנדבותית. לצד הגדנ”ע (ארגון לחינוך טרום צבאי) פועלים ארגונים חשובים נוספים, כמו גדנ”ע אוויר, נוער מד”א, צופי אש (ארגון הנוער המתנדב בשירותי הכבאות וההצלה לצד הכבאים), משצ”ים (מדריכי של”ח צעירים המופעלת על ידי משרד החינוך בתחום ידיעת הארץ), ועוד.

 

  • נוע”ם: תנועת הנוער של הקהילה הקונסרבטיבית והרפורמית. התנועה פועלת כ-30 שנה ב-20 מוקדים שונים ברחבי הארץ, בקרב גילאי כיתות ג’ עד י”ב. זוהי תנועה ציונית א-מפלגתית, הדוגלת בהקניית ערכים יהודיים מסורתיים בצד ערכים מודרניים. התנועה פועלת לקידום חברה שוויונית צודקת ודמוקרטי ומחנכת לאהבת הארץ ולשמירה על הטבע. הפסוק המשמש מעין מוטו של התנועה הוא: “דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום” (משלי ג’, י”ד). לאתר התנועה

[/fancy_box]

השומר הצעיר:
איתי אוטמזגין, בן 16 וחצי, מכפר סבא

 איתי הוא תלמיד כיתה י”א בבית חינוך תיכון כצנלסון במגמת מוזיקה, מנגן בגיטרה חשמלית. הוא חניך בתנועת השומר הצעיר בכפר סבא מאז כיתה ד’.

תנועת הנוער שלי: הצצה לחיים של ארבעה נערים הפעילים בתנועות נוער בישראל
איתי אוטמזגין, השומר הצעיר. צילום ביתי
  • מהי תדירות המפגשים של התנועה, ואיך הגעת דווקא אליה?
    “הקן (הסניף של התנועה בעיר, ס.ס.) פתוח כל יום בעיקר בערבים, מלבד יום ראשון – יום שבו עובדים אלו שעושים שנת שירות (ש”ש-נים). כשהקן פתוח אנחנו מקיימים בו פעילויות קבוצתיות שונות, ובנוסף אנחנו גם נפגשים סתם כך עם החברים מהקן. כמו כל חניך, הגעתי לתנועה כי “גייסו” אותי. כלומר הגיעו נציגים לבית הספר היסודי שבו למדתי והזמינו אותי לפעילות. החלטתי להגיע לבדוק איך זה מרגיש, ומאז אני שם”.
  • מהי הפעילות האהובה עליך בתנועה?
    “אני אוהב את הפעולות שבהן אני לומד ונהנה יחד עם חבריי. בשנה שעברה הדרכתי קבוצה של תלמידי בית ספר יסודי, הייתי רכז בקייצת (שבוע קייטנה בקיץ שמפעיל השומר הצעיר, ס.ס.) ואני אוהב מאוד להיות חלק  מצוותי ההכנה במסעות ובמחנות ולעזור להרים פרויקטים כאלו”.
  • האם יש אג’נדה פוליטית לתנועה, האם אתה מזוהה עמה?
    “ערכי התנועה הם ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים – ואני מסכים איתם מעמקי נשמתי. אני מרגיש בשומר הצעיר שייכות לקהילה מבינה ואינטליגנטית שבה כולם שווים”.

 # לאתר התנועה“השומר הצעיר”

הצופים:
בר ג’אנח, בן 17, מקריית ביאליק

בר לומד בכיתה י”ב בקריית החינוך “אורט ק.ביאליק”. הוא פעיל בתנועת הצופים בקריית ביאליק מאז כיתה ט’, ובימים אלה מקים שבט צופים חדש בנהריה.

תנועת הנוער שלי: הצצה לחיים של ארבעה נערים הפעילים בתנועות נוער בישראל
בר ג’אנח מהצופים. צילום ביתי
  • מהי תדירות המפגשים של התנועה, ואיך הגעת דווקא אליה?
    “היום יש לי הרבה ישיבות ועבודה מרובה בשל הקמת השבט, אך כשתתחיל הפעילות הסדירה ניפגש פעמיים בשבוע – בימי שני ורביעי. הסיבה לכך שאני נמצא בתנועת הצופים היא שאני מתחבר לאידיאל שלה, לערכים שלה ולעקרונות שלה. כמובן שרוב החברים שלי היו בצופים כשהצטרפתי, ולאחר מכן פשוט התאהבתי בתנועה. אני לא רואה את עצמי עובר לתנועה אחרת בעתיד, אבל אם אצטרך אני אעבור לארגון הנוער צמר”ת (ראו בוקסה, ס.ס.) – ארגון שעושה דברים מדהימים”.
  • מהי הפעילות האהובה עליך בתנועה?
    “ההדרכה. היכולת שלי להשפיע על בני נוער ולגרום להם להיות אנשים טובים יותר. זה לפעמים נשמע כמו סיסמה או מוטו, אבל זה אמיתי. מי שאף פעם לא הדריך לא יודע מהי ההרגשה של ‘עשיתי משהו טוב”‘.
  • האם יש אג’נדה פוליטית לתנועה, האם אתה מזוהה עמה?
    “תנועת הצופים היא תנועה בלתי מפלגתית, כלומר היא לא שייכת לשום צד במפה הפוליטית. עובדה זו מאפשרת לחניכים להפעיל את שיקול הדעת שלהם ולהחליט בעצמם, ללא כל הכוונה פוליטית, מה הדעה שלהם לגבי הנעשה בארץ. אני מאוד מזדהה עם הבחירה של התנועה לא להתחבר לאף צד פוליטי, כי כך אפשר להתחבר לאנשים אחרים שלא בהכרח מחזיקים דעה זהה לשלך”.

 # לאתר התנועה “הצופים”

בני עקיבא:
יניב כץ, בן 17, ממודיעין

יניב לומד בכיתה י”ב בישיבת בני עקיבא “לפיד” במודיעין- מכבים-רעות. הוא התחיל כחניך בשבט נבטים בישוב מעלה אדומים, שבו התגורר עד כיתה ח’. עם המעבר למודיעין הוא המשיך את פעילותו בשבט להבה וכיום הוא מדריך מעלות וחבר בגרעין נחשון שבט להבה מק”ש.

תנועת הנוער שלי: הצצה לחיים של ארבעה נערים הפעילים בתנועות נוער בישראל
יניב כץ מבני עקיבא. צילום ביתי
  • מהי תדירות המפגשים של התנועה, ואיך הגעת דווקא אליה?
    “אנחנו נפגשים בסניף התנועה בעיר במשך כל השבוע, הן כמדריך עם הקבוצה, כלומר השבט שלי, והן כחבר השכבות הבוגרות של הסניף ‘חבריא ב’ – בימי שלישי ובשבתות בקביעות ולפעמים בימים נוספים”. למעשה, כבר בכיתה ג’ הצטרפתי לתנועה “אריאל”, אך בתחילת כיתה ד’ עברתי לבני עקיבא – שם אני פעיל עד היום מכיוון שאני מוצא בה ייצוג לדעותיי האישיות בהרבה תחומים ועניינים”.
  • מהי הפעילות האהובה עליך בתנועה? ישנה פעילות בגרעיני נחשון שבה מאגדים קבוצות של בני נוער, בוגרי התנועה ולעתים גם בוגרי ההדרכה, שמרימים פרויקטים התנדבותיים ופועלים לפתרון בעיות במגוון תחומים באזורי פעילותם. לדוגמה: הקמת מועדוניות לילדים בעלי קשיי למידה או קשיים כספיים, הקמת גמ”חים מכל הסוגים, ארגון אירועי התנדבות גדולים, ועוד. גרעיני הנחשון פועלים בעיר מודיעין לרווחת כל תושבי העיר.
  • האם יש אג’נדה פוליטית לתנועה, האם אתה מזוהה עמה?
    “תנועת בני עקיבא דוגלת במשנתו של הראי”ה –הרב אברהם יצחק הכהן קוק: ‘ארץ ישראל, לעם ישראל, על פי תורת ישראל’. זו תנועה דתית המשתייכת למחנה הימני-לאומי, אך היא כוללת בתוכה אנשים ממחנות פוליטיים ואמונות שונות – מחילוניים ועד דתיים. אני מזדהה עם משנתו של הרב קוק, וכן עם הגדרות ההשתייכות של התנועה- דתי לאומי, ורואה עצמי שייך למחנה הלאומי הימני. ערכים חשובים של התנועה הם: מחויבות למדינת ישראל ולעם ישראל, ערכי היהדות ותורת ישראל, קדושת הארץ ,ועוד. בני עקיבא שואפת לתת מעצמה לכל גווני האוכלוסייה הישראלית, מה שתואם מאוד את השקפת עולמי שלפיה תנועת נוער צריכה ”להרים את הכפפה’ ולצאת לתרום ולהתנדב – לא משנה לאיזה חלק מתוך העם או באיזה נושא. המוטו הוא: ‘בני עקיבא – תנועה של עם'”.

 # לאתר התנועה “בני עקיבא”

הנוער העובד והלומד:
הדר חטאב, בן 17, מלוד

הדר לומד בכיתה י”ב בבית הספר עמל 1 בלוד. מאז כיתה ח’ הוא פעיל בתנועת הנוער העובד והלומד בעיר – המחדשים (גוף ייחודי בתנועה שפונה לבני נוער עובדים. ס.ס.).

תנועת הנוער שלי: הצצה לחיים של ארבעה נערים הפעילים בתנועות נוער בישראל
הדר חטאב מהנוער העובד. צילום ביתי
  • מהי תדירות המפגשים של התנועה, ואיך הגעת דווקא אליה?

 “הסניף פתוח חמישה ימים בשבוע, מה שמאפשר לנו להיפגש כמעט כל יום. הגעתי לתנועה הזו מכיוון שאני אוהב מאוד את הרעיון שלה. בין השאר התנועה עוזרת לבני נוער מנוצלים בעבודה ויש לה אג’נדה חברית ופוליטית שאני מאוד מזדהה עמה”.

  • מהי הפעילות האהובה עליך בתנועה?
    “הגיבוש והחברות בקבוצה, כלומר להיות חלק מקבוצה שעושה דברים יחד ושפועלת למען החברה, שיוצאת לטיולים יחד, מתנדבת יחד, עוברת הכשרות. הקבוצה עובדת על סובלנות וקבלת השונה, על קיבוציות ושיתופיות, וכולם יכולים להיכנס אליה”.
  • האם יש אג’נדה פוליטית לתנועה, האם אתה מזוהה עמה?
    “תנועת הנוער העובד והלומד היא תנועה סוציאליסטית וציונית, ואני מזוהה עם זה מאוד. במעגל הפעילות שלנו, של המחדשים, שמים דגש על מסורתיות – מה שמתבטא בקידוש שאנחנו עושים בסמינר בערבי שישי, או בכך שאנחנו לא מגישים לחם בפסח. חשוב לי לציין שפגשתי חניכים שונים בנוער העובד, דתיים וחילוניים, שהעמדה הפוליטית שלהם היא ימנית, ועדיין הם גאים ושמחים להיות חברים בתנועה”.

# לאתר התנועה “הנוער העובד והלומד”

 

ספרות: מתבגרים מספרים על ספרים אהובים

זמן אוניברסיטה: כמה ללחוץ, כמה לשחרר?

אנרגיות טובות: סודות הפנג-שווי בחדרי הילדים 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. תנועות הנוער- מסגרות מבורכות. תמורה משמעותית לאישיותם של בני הנוער, תרומה לקהילה ולחברה.

    אני הייתי חלק מתנועת המושבים. חבל שהיא לא הוזכרה כאן.
    http://www.bmoshavim.co.il/

    בהצלחה.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.