fbpx

איך הופכים את סוכות לחגיגה?

איך הופכים את סוכות לחגיגה?

 

מתאמים ציפיות, בונים תוכנית ומגלים הרבה יצירתיות

 זה לא סוד שלא כל המתבגרים נהנים לחגוג את החגים בחיק המשפחה. חלקם מגיעים לארוחת החג בעיקר כי ההורים הכריחו אותם. הם יושבים בזמן הארוחה בפרצוף חמוץ, מנסים להגניב מבט לסלולרי כדי לבדוק שהם לא הפסידו אף סמס, ועוד לפני שמגיעים לקינוח הם מתחילים לנדנד: “נו, קבעתי לצאת עם חברים, מתי מסיימים?”. האם אפשר לשבור את התבנית הזאת ולהפוך את שבעת הימים בסוכה לנעימים הן עבור ההורים והן עבור המתבגרים? מסתבר שכן, בעיקר אם שומרים על מספר כללים.

[fancy_box]

על אלה שלומקוביץ

איך הופכים את סוכות לחגיגה?

לאלה ניסיון של 15 שנה בעבודה עם בני נוער. בתפקידיה האחרונים כמנהלת ההדרכה הארצית בתנועת הצופים וכסמנכ”לית התפעול בעמותת “קו הזינוק”, היא הבינה כי יש צורך בשיטה המציעה להורים כלים פשוטים ויעילים להורות טובה בגיל ההתבגרות. כיום היא מייעצת ומנחה הורים למתבגרים וצוותי חינוך, ברמה הפרטנית ובקבוצה, במטרה להקנות להורים כלים פרקטיים להורות טובה ובונה ולתקשורת פתוחה ומעצימה עם ילדיהם המתבגרים.

לאתר של אלה

[/fancy_box]

מתאמים ציפיות: קיימו שיחה, עוד לפני החג, בה תבררו מהם הרצונות של כל אחד מבני המשפחה. לדוגמה: אימא רוצה שכולם יתקלחו מוקדם ויהיו מוכנים בזמן, אבא רוצה שכולם יעזרו בפינוי השולחן, והילד רוצה לסיים את החגיגות עד השעה 11:00 כדי שהוא יוכל להספיק לצאת. הדיון על רצונות המתבגר, כחלק מהמערך המשפחתי ייתן לו תחושת שייכות ויעזור לכם לרתום אותו לתוכניות החג.

בונים תכנית משפחתית: אחרי שכל אחד פרס את רצונו הגיע הזמן לבנות תוכנית משותפת, כזאת שלוקחת בחשבון את הרצונות של כולם (וזה לא הזמן להגיד: “פעם אחת ביקשנו, למה זה כל כך קשה לך?”).

מפגינים חשיבה יצירתית: אפשר וכדאי להציע למתבגרים שלנו לקחת חלק בשולחן החג. תנו מקום לכישרונות ולכישורים שלהם לבוא לידי ביטוי. היכולת שלהם לבוא לידי ביטוי תשאיר אותם מעוניינים ומתעניינים. ניתן לחשוב על כל מיני רעיונות, על מנת לרתום אותם לעשייה. למשל: ניתן לערוך תחרות מאסטר שף משפחתית: כל אחד מכין מנה, והאורחים מקבלים “כרטיסיות ניקוד” שהם מחזירים בסוף הארוחה. זוהי פעילות משעשעת, שמאפשרת למתבגרים לקבל הערכה מהאורחים. אגב, במשפחות בהן התחרות בין האחים בולטת, עדיף ליצור קבוצת בישול ולא להפעיל תחרות בין האחים.
וישנם גם רעיונות נוספים: חלק מאווירת החג היא המוזיקה המלווה אותו. לבני נוער שמתעניינים בכך ניתן להציע להיות אחראיים על המוסיקה. אפשר להציע להם לנגן (אם הם מנגנים) ואפשר להציע להם לבנות “פסקול” לערב (מוזיקה לקבלת האורחים, מוזיקה לזמן האוכל, ועוד). מתבגרים רבים ישמחו להיות אחראים על העיצוב. ניתן לאפשר להם לעצב את הסוכה לפי טעמם, לתכנן מראש כיצד יתבטאו סמלי החג, באילו צבעים להשתמש ולקנות את כל הדרוש. הגדירו להם תקציב מראש. ככה הרווחתם גם חינוך כלכלי “על הדרך”.

הרעיון החביב עלי מכולם, וקיים גם במשפחתי הוא החלפת מתנות וברכות. כל אחד קונה מתנה סמלית לכל אחד מבני המשפחה (הדגש הוא על סמלית) ומצרף אליה ברכה שמבהירה מדוע בחר את המתנה, ובמה היא מייצגת את האיחולים שמאחלים לאותו אדם לשנה הקרובה. למשל: השנה קניתי לאחי הצעיר ערכת יצירה, וזה אומר שאני מאחלת לו שנת יצירה ושכל היצירות שלו יראו אור.

חג שמח!

עוד בארגז הכלים של אלה: 4 צעדים לעצמאות

ממי, תתכונן לשינוי!

מתבגרים ופורנו: כל מה שצריך לדעת

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.